[]
[] [bladetbil.no] []

Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill


Tekst: Øivind Skar
Foto: BMW



Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …

BMW feirer 50-årsjubileum for M og gjør det blant annet ved å introdusere en spesialmodell av M4 som tanker høyoktan bensin og ikke strøm. Lanseringen legges til legendariske Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia.

Den som er villig til å legge 1.999.000 kroner på BMWs forhandlerskranke, og i tillegg er kjapt ute, vil kunne kjøre hjem i et av de 1000 eksemplarene som skal bygges av M4 CSL. Bilen kan bli en godbit for samlere.

Ekstra lett
CSL står for «Competition Sport Lightweight» med tydelig referanse til rollen vektminimert design har for å oppnå motorsportsuksess. BMW M4 CSL følger i hjulsporene til spesialutgaver av tidligere generasjoner av BMW M3/M4, med høydepunkter som BMW M3 CSL fra 2003 og BMW M4 GTS som ble avduket i 2016.

M Carbon helbøtteseter reduserte vekten med rundt 24 kg alene sammenlignet med standardsetene i BMW M4 Competition Coupé.

Fjernet baksetet
Videre ble 21 kg spart ved å fjerne baksetene, integrere en skillevegg og gjøre tilhørende modifikasjoner i bagasjerommet.

Chassisendringer, inkludert de ekstra lette M Carbon keramiske bremsene og spesielle lettmetallfelger, fjærer og stag, senket vekten med ytterligere 21 kg.

Ved å redusere mengden lydisolering, samt bytte til ultralett lydisolasjon, sparte man nye 15 kg, mens bruken av komponenter laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) trakk fra ytterligere 11 kg i regnestykket.

Resultatet er en egenvekt på 1625 kg.

(saken fortsetter)

550 hk – 650 Nm
Under panseret ligger en motor med tydelig slektskap til motoren i racingbilen BMW M4 GTE. Med økt ladetrykk i de to turboene og en rekke justeringer av motorstyringen, varter rekkesekseren på tre liter opp med 550 hk og et dreiemoment på 650 Nm.

Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder mens øvelsen 0-200 km/t tar 10,7 sekunder. Toppfarten oppgis til 307 km/t. M4 CSL skriver seg dermed inn i historien som tidenes raskeste serieproduserte BMW M.

Fast setevinkel
De særegne helbøttesetene har fast ryggvinkel, justeringer forover/bakover kan gjøres manuelt, mens setehøyden justeres på verksted ved hjelp av en tre-trinns skrukobling. De har også avtakbare hodestøtter og tillater integrering av et sekspunkts beltesystem.

M Alcantara-rattet, antrasittfarget takkledning, interiørdekor i karbonfiber, CSL-merker på setene, midtkonsollen og bakpanelet er bare noen av de særegne detaljene man finner i interiøret. Bak setene finner man for øvrig rom for oppbevaring av to hjelmer.

Produksjonen begynner i sommer og prisen starter på 1.999.000 kroner, sier BMWs kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: