[]
[] [bladetbil.no] []

BMW M lanserer toppmodell i iX-familien


Terje Ringen



Etter kort tid på det norske markedet kommer nå en tredje modell i den elektriske iX-familien. BMW iX M60 varter opp med hele 619 hestekrefter og sportslige detaljer.

I 50 år har M stått for de mest sportslige variantene i BMW-familien, og hvis du trodde elbiler var kjedelige er det på tide å åpne øynene for hvilke muligheter som ligger i denne teknologien.

– Sammen med nye BMW i4 M50 beviser nye BMW iX M60 at også de elektriske spydspissene til det tyske merket fortjener å bruke den samme ettertraktede bokstaven i modellbetegnelsen. Nye BMW iX M60 representerer en ny tilnærming til progressiv luksus og ren elektrisk kjøreglede, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Eksklusive detaljer
Eksteriørmessig skiller nye BMW iX M60 seg fra sine søsken iX xDrive40 og 50 med en rekke spesielle detaljer.

Bremsekaliprene til det optimaliserte bremsesystemet er malt i blått og bærer den klassiske M-logoen.

Samme logo finner man igjen på frontsidepanelene og bak på bilen, da i sort høyglans og fargen Titanium Bronze, som matcher de særegne listene som strekker seg fra speilene, under vinduene, til bilens bakende.

21-tommers felger er standard. Om ønskelig leveres også nye BMW iX M60 med 22-tommere og eksklusivt Titanium Bronze-design.

M-utgaven byr også på et rikholdig utvalg av eksklusivt standardutstyr. Blant annet inkluderer dette BMW Live Cockpit Professional og BMW Natural Interaction, som lar funksjoner betjenes ved hjelp av tale og bevegelser.

Videre har bilen Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound høyttalersystem, BMW Laser Light, Comfort Access, aktiv seteventilasjon for fører og passasjer foran, med mer.

(saken fortsetter)

Typisk M
De største forskjellene finner man i bilens oppsett og motorisering. I typisk M-stil har den spesifikt innstilt toakslet luftfjæring med automatisk nivåkontroll, egen anti-rollbar på bakakselen og en skreddersydd elektrisk firehjulsdrift.

De balanserte kjøreegenskapene gir ifølge produsenten iX M60 en lettbeint følelse i alle hastigheter, samtidig som den også kan kjøres tett på de fysiske grensene og gi føreren tydelig tilbakemeldinger – i typisk BMW M-stil.

De to elektriske motorene er også optimalisert for høyere ytelse og mer dynamisk kjøring. Det betyr eksempelvis at motoren på bakakselen kan by på både høy effekt og svært rask respons.

Den bakre motoren yter opp til 360 kW/486 hk, mens motoren på forakselen yter opp til 190 kW/258 hk. Maksimal samlet effekt på de to elektriske motorene er hele 455 kW/619 hk.

Over 1000 newtonmeter
Forskjellene stopper heller ikke der. BMW iX M60 er nemlig BMWs første modell med et dreiemoment på mer enn 1000 Nm.

Det nye flaggskipet kan skilte med et dreiemoment på 1015 Nm i Sport Mode og hele 1100 Nm når Launch Control aktiveres.

Da gjøres sprinten fra null til hundre unna på 3,8 sekunder. Den heftige kraftleveransen fra de elektriske motorene skal sørge for at akselerasjonen er merkbar hele veien opp til den begrensende toppfarten på 250 km/t. (50km/t høyere enn for BMW iX xDrive50.)

(saken fortsetter)

Etter WLTP-normen spenner det elektriske forbruket fra 21,6 kWt/100 km under blandet kjøring. Det gir en elektrisk rekkevidde på inntil 566 kilometer.

Batteriet tilsvarer det som benyttes i BMW iX xDrive50, med en bruttokapasitet på 111,5 kWt. Maks ladekapasitet er 200 kW, noe som gir en ladetid på 35 minutter fra 10 til 80 prosent under optimale forhold.

Fra 10 prosent SOC (State of charge) kan man lade nok til å øke rekkevidden med 150 km på 10 minutter.

Lanseres til sommeren
Norske forhandlere vil åpne for bestilling av nye BMW iX M60 senere i januar, mens den globale lanseringen vil begynne i juni. Prisen, inkludert rikholdig standardutstyr, estimeres til kr. 1.149.000.

– Med den svært høye etterspørselen vi opplever etter BMW iX, så forventer vi at det vil bli mange om beinet også for nye BMW iX M60, avslutter Tegneby.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: