[]
[] [bladetbil.no] []

Sniktitt på Smart eSUV


Terje Ringen



Smart har delt de første illustrasjonene av en kommende SUV som skal debutere til høsten.

Den offisielle debuten finner sted på IAA Mobility 2021, den internasjonale bilutstillingen som for første gang skal arrangeres i München i september.

Smart eSUV blir første konsept fra smart Automobile Co, Ltd – et joint venture selskap mellom Mercedes-Benz AS og Geely Holding Group som ble etablert i 2019.

Selskapet lover en ekte smart SUV som tar med seg kjerneverdiene fra tidligere Smart-modeller – progressiv design, innovasjon, hi-tec – og kombinerer disse med batterielektrisk drift.

Smart har alltid våget å skille seg ut med sine småbiler. Nå hevder det nye selskapet at merket har blitt voksent og at tiden er inne for å utvide porteføljen til å omfatte flere modeller. Først ut er altså en kompakt SUV.

I Norge er det kun elbiler fra Smart som har vært solgt de siste årene,  og i fremtiden blir også Smart helelektrisk mens all produksjon legges til Kina. 

Smart lover en bil som er superkompakt på utsiden og «stor» innvendig takket være smarte løsninger. Og selvsagt blir den toppmoderne med hensyn til konnektivitet.

– Vi benyttet denne anledningen til en ny start, og vår eSUV inneholder all den nye DNA-en som blir å finne i våre fremtidige modeller, sier Gorden Wagener, sjefdesigner for Daimler Group.

Målgruppen for Smarts første SUV er unge familier som er opptatt av miljø samtidig som de ønsker å være trendsettere med hensyn til avant-garde design.

Bilen skal bygges på Geelys nye SEA-plattform som de langt fra blir alene om å benytte. Den er designet av Mercedes-Benz Design Network og de lover at den blir gjenkjennelig som en Smart, men med et helt nytt uttrykk.

Blant detaljene røper Smart skjulte dørhåndtak, belyste detaljer og et stort panorama soltak. Bilen blir en mobil «tech-enhet» med egenskaper som stemmestyring og sømløs digital nøkkel som standard.

I tillegg til å lansere nye produkter vil Smart også rette seg mer direkte mot forbrukerne i fremtidige markedsførings- og salgsfremstøt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: