[]
[] [bladetbil.no] []

Beijing – «ikke å forveksle med Beijing»


Jon Winding-Sørensen



Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.

Men bare for å forklare hvorfor jeg anser utfordringene med å forsøke å presentere nye kinesiske biler som denne jobbens mest krevende tunga-rett-i-munnen øvelser.

Slik er innledningen på CarNewsChina sin presentasjon av denne nye bilen:

‘Beijing’ er et nytt merke fra BAIC. Det er den som følger etter Senova-merket og må ikke forveksles med det gamle BAW Beijing-merket som nå heter Beijing Off Road.

Det skal ikke være enkelt.

Men det kommer mer:

‘Den nye Beijing selger en rekke tidligere Senova-modeller for tiden, sammen med en rekke elbiler som tidligere ble solgt under BJ New Energy-navnet.’

Skal vi nøye oss med å se på Beijing Radiance?

Car Design News, en side jeg stoler på (og av og til skriver for) kaller denne en bil som viser veien inn i den nye kinesiske ‘vakker’.

Lett futuristisk, strømlinjet, en liten antydning av Citroën i hekken, svære hjul og en front som kunne hengt på veggen i et kunstgalleri.

(saken fortsetter)

Designeren er en ung kineser som har jobbet hos GM, blant annet med Cadillac CT6 og med Escala som startet en helt ny trend der.

Frank Wu heter han, og han sammenligner kinesisk design med de brede penselstrøkene man ser i kinesisk kalligrafi, mens den vestlige designen er meget mer presis og realistisk.

Man ser det i profilen – den er som et eneste kontinuerlig penselstrøk. Du får den samme følelsen med dørene åpnet – uten B-stolpe og maks åpning. Her er det ikke mye som bryter den flytende streken.

Han bruker kinesiske argumenter når det gjelder fronten også. «The Face of the Guardian Lion” når han beskriver grillen, og er du velvillig ser du de to tradisjonelle løvene som sitter på hver sin side.

Innvendig har den litt av Byton i seg. En egen, integrert skjerm i rattet og en svær, sentral berøringsskjerm. Resten er skandinavisk clean. 

Setene er også noe for seg, med flere materialer kombinert, sammen med et ryggstø som er delvis åpent. Hodestøttene på forsetene ser ut som de er klare til å spise opp alle i baksetet.

Det er ikke uten grunn bilen er døpt Radiance. Den har åpenbart en spesiell utstråling.

Men den har opplagt et eller annet under panseret også. Det eneste vi hører om det er imidlertid 800 km rekkevidde. Og nivå L4 selvkjøring.

Selvfølgelig ikke et ord om produksjonsplaner.

Men la meg trøste mine kolleger i CarNewsChina at denne bilen har gjort såpass inntrykk at jeg kommer aldri til å ta feil av denne og en gammel Senova. Og spesielt ikke av en Beijing Off Road.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: