![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Porsche lanserer ny 911 Turbo
![]() Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer – Coupé og Cabriolet. Nå har jo etter hvert Porsche innført turbo over så godt som hele linjen, men de opprettholder selvsagt sin godt innarbeidede Turbo-betegnelse. Den finner man jo sågar på Taycan, som slettes ikke har noen turbo. I mars presenterte Porsche 911 Turbo S-modellene med hele 650 hestekrefter, og nå følger de litt «folkelige» 911 Turbo. Skjønt folkelig – bilene har en sekssylindret bokser med et slagvolum på 3745 ccm, toppeffekt på 580 hk (opp 40) og maks dreiemoment på 750 Newtonmeter – også det en økning på 40. Omsatt til ytelser betyr det null til hundre på 2,8 sekunder og toppfart på 320 km/t. Kreftene fordeles til alle fire hjul via en 8-trinns dobbel clutch girkasse (PDK i Porsche-vokabularet). Firehjulsdrift og -styring er standard i 911 Turbo-utgavene. Det samme er aktivt chassis. Hjulutrustningen sørger for solide fotavtrykk – 255/35R20 foran og 315/30R21 bak. Sporvidden foran er økt med 42 mm fra forgjengeren. Bak måler bilen eksakt 190 cm i bredden. Solide bremseegenskaper er alfa og omega i biler på dette nivået – skivene foran har en diameter på 408 mm mens de bak er 380 mm. Røde calipere er selvsagt standard. Blant tilleggsutstyr du kan krysse av for er karbon-keramiske bremser, sport-chassis som reduserer bakkeklaringen med 10 mm, sportseksos (lånt fra Turbo S), samt en Sport-pakke med snacksy detaljer i karbon for eksteriør og klart glass i baklyktene. Bestiller du Lettvekt-pakken reduseres vekten med 30 kg, primært gjennom eliminering av baksetet som uansett har begrenset nytteverdi. Norsk pris er foreløpig ikke klar, men i Tyskland koster den lukkede versjonen 180.811 euro og den åpne fra 194.035. I Norge koster Turbo s-versjonene godt og vel tre millioner, så kanskje du får en vanlig Turbo for rundt to og en halv. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |