img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.

BMW M markerer sitt 50-årsjubileum med å lansere flere spenstige nyheter. Et familievennlig alternativ blir den nye stasjonsvognen – BMW M3 Touring.

Erkerivalene Audi Sport og Mercedes-AMG har hatt spreke stasjonsvogner på programmet lenge, men for BMW er dette den første.

Modellbetegnelsen M3 har eksistert siden 1986, men tidligere har BMW nøyd seg med å tilby betegnelsen i tre karosseriformer – sedan, coupé og cabriolet. Ikke fordi interessen har manglet – mange har etterspurt en M3 stasjonsvogn gjennom årene.

– For mer enn 20 år siden jobbet BMW M-ingeniørene på bakrommet med et konsept for en M3 Touring, basert på tredje generasjon M3 Sedan. Denne prototypen ble faktisk holdt hemmelig helt frem til 2016. Da begynte ryktene å svirre om at noe nytt var på gang, og i 2020 kom bekreftelsen, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– I år blir BMW M3/M4-familien komplett når sedanen, coupéen og cabrioleten får selskap av rosinen i bratwursten; stasjonsvognen BMW M3 Touring.

Nye BMW M3 Touring kombinerer ifølge Tegneby de sportslige egenskapene til M3 Sedan med de praktiske egenskapene en stasjonsvogn har, uten at det går på bekostning av den typiske kjøregleden man finner i en BMW M-bil.

Fellestrekkene med sedanen er naturlig nok mange, men taklinjen og hekken skiller seg selvsagt ut. Proporsjonene skiller den tydelig fra øvrige 3-serie stasjonsvogner.

Sett opp mot hverandre er eksempelvis M3 Touring 85 mm lengre og 76 mm bredere, noe som spesielt kommer til syne over de bakre hjulbuene. Standard felgdimensjon er 19 tommer foran og 20 tommer bak.

(saken fortsetter)

Uavhengig av bilens eksteriørfarge vil taket være i sort høyglans som standard. Om ønskelig kan bilen leveres med taket lakkert i eksteriørfargen. Detaljer i sort høyglans går også igjen i grillen, rundt vinduene og andre steder på karosseriet.

Under panseret finner man den samme tre-liters rekkesekseren som i M3/M4 Competition, hvor nåla når det røde feltet i turtelleren først ved 7200 omdreininger. Motoren leverer 510 hestekrefter, med et maksimalt dreiemoment på 650 Nm.

En åtte-trinns M Steptronic-automatgirkasse, som tilbyr tre girskifteprogrammer, sørger for sømløse og lynraske girskift. Kreftene sendes til asfalten gjennom M xDrive firehjulsdrift, koblet sammen med en aktiv differensial på bakakselen.

I tillegg til den tradisjonelle firehjulsdriften, kan man velge en mer dynamisk innstilling som flytter flere av kreftene til bakhjulene – eller velge ren bakhjulsdrift for den klassiske BMW M-følelsen.

BMW M3 Touring gjør unna sprinten til hundre på bare 3,6 sekunder – bare et tidel mer enn sedanen. Har du tilgang til egen flystripe eller bane gjøres 0-200 km/t unna på 12,9 sekunder.

Toppfarten er begrenset til 250 km/t som standard, men øker til 280 km/t hvis man velger M Driver’s package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

(saken fortsetter)

BMW M har brukt sine 50 års erfaring innen motorsport for å komponere det de betegner som «en perfekt balansert totalpakke» for fjerde karosserivarianten av BMW M3/M4.

Egenskapene til motoren og drivverket er kombinert med et karosseri med optimert stivhet og aerodynamikk, med et chassis som er konfigurert og innstilt spesielt for helt nye BMW M3 Touring.

Bak rattet er det racingfølelse som gjelder. M3 Touring blir den første M-modellen som leveres med Curved Display, den digitale instrumenteringen og operativsystemet man kjenner fra blant annet nykommerne i4 og iX.

Det M-spesifikke kontroll- og operasjonssystemet inkluderer Setup-knappen, som gir direkte tilgang til innstillingsalternativene for motor, chassis, styring, bremsesystem og M xDrive firehjulsdriften.

Elektrisk justerbare M Sportsseter i skinn med minnefunksjon er standard. Om ønskelig leveres bilen også med de særegne M Carbon bøttesetene, hvor sjåføren og passasjeren foran tilbys en helt spesiell blanding av motorsportfølelse, lettvektsdesign og langdistansekomfort.

(saken fortsetter)

I baksetet, som har tre seter i full størrelse, kan ryggen deles og felles ned i 40:20:40-format. Med nedfelt rygg utvides lastekapasitet fra 500 liter til maksimalt 1.510 liter.

Anti-skli skinner som reiser seg automatisk fra bagasjeromsgulvet kan bestilles som ekstrautstyr. Disse forhindrer at bagasjen glir rundt under kjøring.

Helt nye BMW M3 Touring får sin publikumspremiere på «Goodwood Festival of Speed» i England kommende helg.

– Norske forhandlere vil åpne for bestilling i september, mens produksjon starter i november. Prisen er ikke klar, men det kan forventes at differansen fra BMW M3 Sedan (Competition M xDrive) blir på samme nivå som mellom andre sedan og stasjonsvognmodeller i 3-serien, avslutter Tegneby.

Her finner du priser og data for M3 Sedan. Pluss på 40.000 kroner på toppmodellen, så har du nok en god prisindikasjon. 

På Goodwood-festivalen presenterer BMW også M3 som Safety Car for MotoGP.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer