img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
78 bilder i galleri
Kommer sent. Men godt nok?
Ryktene om Mercedes sin Formel 1-bilen for gata begynte å gå ved Paris-tider 2016. Første gang vi skrev om den var for fem år siden. Nå er den her, og bekrefter at Storbritannia er i spissen for verdens superbil-konstruktører.

For fem år siden var 1000 hester og vanvittige tekniske finesser fremdeles nok til å skape litt feber i miljøet

Etter det resulterer elbiler fra fullstendig ukjente spillere, med 1000 eller 2000 eller 3000 hester bare noen lange gjesp (Rimac unntatt). 

Beskrivelser av teknologiske kunststykker som må til for å få en Bugatti til å fungere blir like fjerne, for det er drøssevis av amerikanere som oppnår det samme med en solid V-åtter. Biler som aldri behøver se innsiden av et verksted. Enn si et spesial-laboratorium.

Og side på side med finmasket beskrivelse av aerodynamiske kunststykker for å holde det hele på bakkenivå virker lett pompøst når fler og fler later til å få til det samme ved hjelp av et program på mobiltelefonen.

Og egentlig er det vel uinteressant om en bil går til hundre på 1,8 eller 1,85 – så lenge det er under to.

Problemet til sure gamle gubber er at elbilene de siste par årene har gjort at superlativene ikke er veldig spennende lenger. Dessuten er det et svært relevant faktum at en Mercedes-Benz AMG One ikke lenger er svar på et eneste spørsmål eller løsning på et eneste problem

Men allikevel kan jeg ikke fri meg fra å tenke på talentene bak de tre utrolige bilene vi har fått fra den rare øya de siste månedene. Aston Martin Valkyrie, Gordon Murrays T.50 og denne nye Mercedesen.

Det morsomme er at alle tre har prestasjoner hinsides det meste, men alle er bygget til helt forskjellige oppskrifter. 

Gordon Murrays T.50 er det mest analoge i dette segmentet noensinne. Den er bygget for ren taktil føreropplevelse, slik skaperen beskriver den.

Valkyrien derimot er hardcore banemaskin, det er bare et tilfelle at den også kan bli tillatt for landeveien.  Ikke tenk på å entre den uten støy-kansellerende hodetelefoner.

(saken fortsetter)

Mercedes har imidlertid på sin side lovet at One også skal ha spor av komfort, at det skal gå an å leve med den til daglig. På tross av at den hele veien har vært beskrevet som Lewis Hamiltons firmabil bygget for gatebruk.

Enkelt beskrevet av AMG-sjefen Tobias Moers slik:

– En Formel 1 bil har en tomgang på 6.000. En gatebil må nøye seg med 1.000, kanskje 1200. En skikkelig utfordring.

Moers startet AMG One-prosjektet, som i stor grad ble gjort hos Formel 1 teamet i Brixworth. Så gikk han senere til Aston Martin, der han var med på å avslutte Valkyrie-programmet. 

Verdensmester i å få Formel-1-aktige biler på veien?

Jeg har en følelse av at dersom man spurte ham, og de andre involverte, om de ville startet prosjektene dersom de hadde visst det de vet i dag, ville alle svart nei.

Forsinkelsene alene antyder slitet underveis. Valkyrien skulle kommet i 2018, Mercedes året etter. 

– Jeg må selvfølgelig sjekke protokollene først, spøkte Mercedes-sjefen Ola Källenius nylig, – men jeg tror nok vi var litt svingstang da vi sa ja til prosjektet.

(saken fortsetter)

Mens både T.50 og Valkyrien er skikkelige rett-frem V12 forbrenningsmotorer med høyt slagvolum og vanvittig høye turtall, men uten spesielle selskapstricks, er Mercedesen utstyrt med en temmet utgave av Grand prix bilens 1,6 liters hybrid-anlegg.

En elektro-turboladet, hybrid-boosted 1,6 liters V6 med fire elektriske motorer i tillegg (racerbilen bruker bare en) firehjulsdrift (bakhjuls på Hamiltons vanlige) der overskriftene forteller om mer enn 603 hk fra forbrenningsmotoren, hele systemet byr på 134 hk med ekstraboost, 25 kilometer elektrisk rekkevidde, nulltiltohundre på nedsiden av seks og 350 km/t +.

Men her skal du ikke ha behov for vegg til vegg teknikere med et batteri PC-er for å starte vidunderet. Det holder å trykke inn en knapp.

Du ser også på cirka 50.000 km før det er snakk om service. De motorene som brukes i racerbilene må overhales etter hvert fjerde eller femte løp.

Hvordan de har klart å rense eksosen slik at bilen er blitt lovlig er noe jeg er svært spent på.

En Formel 1-motor har fantastisk forbrenning ved høye turtall og under stor belastning. Akkurat slike situasjoner du ikke møter på testbenken når du skal kjøre den obligatoriske kjøresyklusen for å klare typegodkjenning.

Verdiene fra de øvelsene er noe jeg virkelig gleder meg til. 

Siden den må kjøre på vanlig pumpesuppe slår forresten turtallsperren inn på 11.000 – mindre enn du hører på racerbanene.

Elbil-avdelingen er også ganske spesiell. To motorer for forhjulene, 2 x 120 kW. I tillegg er det en 120 kW motor koblet til veiven og en fjerde på 80 kW som har funnet sin plass inne i selve turboen.

Denne er der for å spinne opp turboen og hindre turbo-lag. Heldigvis har denne fått en betegnelse som kan bringe inn litt Formel 1 mystikk: MGU-H. (Motor Generator Unit – Heat).

100.000 omdreininger kan denne gjøre.

(saken fortsetter)

Xtrack har bygget åtte trinns automaten med manualer og hydraulisk styring.

Plattform i stål med karbonfiber monocoque oppå og pushrod-opphengning. Forhjulsenheten henger i en hjelperamme mens den bak er boltet rett på transmisjonen, akkurat som i F1.

10 ekers aero-blade magnesiumhjul og Pilot Sport 2 dekk er utviklet spesielt for denne modellen. Sterkt varierende mål foran og bak, 285/35 R19 foran og 335/30 R20 bak var i gamle dager et øredøvende signal om at alt ikke var helt riktig med hensyn til bilens balanse.

Med torque vectoring og elektronisk styring av elmotorene og deres en-trinns girkasser i forhjulene, er det ingen lenger som vet hva vi snakker om her. Elektronikken tar seg av alt som smaker av manglende harmoni.

Det er en del bevegelige aerodynamiske hjelpere om bord – ellers forbudt på banebilene. Særlig finner man dem i luftinntaket foran, åpningene på toppen av karosseriet over forhjulene, og i den kompliserte delte vingen bak.

Du kan sette bilen i en av tre aerodynamiske stillinger. Highway der alt som kan lukkes er lukket og vingen bak er nøytral. I Race Max Downforce er alt som kan åpnes åpnet og bakvingen har maks effekt. RACE DRS som smaker av racing igjen, med alle flapsene lukket og nesten ikke noe vinge bak.

Karosseriet er bygget for maksimalt marktrykk, samtidig som det selvfølgelig er tatt sterke hensyn til kjøling.

(saken fortsetter)

Store luftinntak foran, en airbox som flyter over taket og ned der bak, og store ekstraktorer bak som trekker varm luft ut av maskinrommet.

Interiøret er utvidet minst tre ganger underveis – ikke minst fordi Ola Källenius er en ganske lang mann. Setet er fast, pedaler og ratt er det ikke. Ryggekamera på taket med bilde i speilet og to LED monitorer – en rett foran føreren. Bagasjeplass begrenset til dørlommer og plass bak setene.

Det sies at 12 prototyper skal kollisjonstestes før programmet får grønt lys. Minst fire airbags på innsiden.

275 skal bygges, til en vekt på oppsiktsvekkende lave 1200 pluss noe, kilogram, med pris som starter på $ 2,75 mill. Alle har for lengst fått en adresse.

Jeg har en sterk følelse av at med disse tre bilene er vi inne på absolutt siste generasjon ildsprutende, eksosende hyperpresterende firehjulinger.

Kommer vi til å savne dem?






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer