img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
72 bilder i galleri
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Når Mercedes-Benz lanserer andre generasjon GLC, kan du velge mellom hele tre ladbare hybrider – alle med elektrisk rekkevidde på mer enn ti mil. Dessuten har bilen blitt større og mer praktisk enn forgjengeren.

– Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper. Den nye modellen henter flere teknologielementer fra S-Klasse, og kan leveres med både Digital Light og bakakselstyring, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.

Mer plass
Med en lengde på 4716 mm er den nye GLC hele 60 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler.

Bagasjekapasiteten har økt med 70 liter. Det betyr at nye GLC har 620 liter til disposisjon med baksetene oppe, og 1640 liter dersom baksetene legges ned. Bakseteryggen kan deles i forholdet 40:20:40.

Nye GLC har elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller håndtaket på bakluken.

Lang elektrisk rekkevidde
Nye GLC er tilgjengelig som fjerdegenerasjons ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på mer enn 100 kilometer. Med en elektrisk effekt på 100 kW, og et dreiemoment på 440 Nm, innebærer det at hverdagslige turer stort sett kan kjøres helelektrisk.

Ved bruk av navigasjon gir det forbedrede kjøreprogrammet elektrisk kjøremodus for de best egnede delene av ruten – for eksempel i byområder på lengre reiser. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid i tre utgaver, to for bensin- og en med dieselmotor.

Batteriet har en totalkapasitet på 31,2 kWt. Selv med utladet batteri er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-lader på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. En 11 kW-lader er tilgjengelig for bruk av ladeboks koblet til strømnettet i hjemmet.

48-volts mildhybrid
Takket være systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene setter GLC nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system.

ISG sørger for funksjoner som «gliding», elektrisk tilleggseffekt og energigjenvinning, noe som muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette.

(saken fortsetter)

Luftfjæring og bakakselstyring
Standardfjæringen gir ifølge produsenten allerede et høyt nivå av komfort og smidige kjøreegenskaper. Som ekstrautstyr er den nye GLC tilgjengelig med Engineering-pakken, som inkluderer Airmatic luftfjæring og bakakselstyring.

De ladbare hybridene har luftfjæring og nivåregulering på bakakselen som standard.

Et annet spennende tilleggsutstyr er Offroad Engineering-pakken, som øker bakkeklaringen med 20 millimeter, og gir beskyttelse foran og under bilen. I forbindelse med AMG Line eksteriør leveres GLC med sportsunderstell.

Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkt fra både S-Klasse og C-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC leveres med andregenerasjons MBUX multimediasystem.

Som en del av 360-graders kameraet ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.

Digital Light med projiseringsfunksjoner (avhengig av landsspesifikke reguleringer) er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Nye GLC forventes på norske veier til høsten og prisene er foreløpig ikke klare.

Tekniske data – Ladbar hybrid:
 

GLC 300 e 4MATIC

GLC 400 e 4MATIC

GLC 300 de 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 cc

1.999 cc

1.993 cc

Effekt (fossilmotor)

204 hk ved 6.100 o/min

252 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Dreiemoment (fossilmotor)

320 Nm ved 2000-4000 o/min

400 Nm ved 2000-3200 o/min

440 Nm ved 1800-2800 o/min

Effekt (elektrisk motor)

100 kW

100 kW

100 kW

Dreiemoment (elektrisk motor)

440 Nm

440 Nm

440 Nm

Systemeffekt

313 hk

381 hk

335 hk

System-dreiemoment

550 Nm

650 Nm

750 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulsdrift (31:69)

4MATIC firehjulsdrift (45:55)

Girkasse

9G-TRONIC automatgir

Aks. 0-100 km/t

6,7 sek.

5,6 sek.

6,4 sek.

Toppfart

218 km/t

237 km/t

217 km/t

Snittforbruk (WLTP)

0,6-0,8 l/100 km

0,6-0,8 l/100 km

0,5-0,7 l/100 km

CO2-utslipp (WLTP)

14-19 g/km

14-19 g/km

13-17 g/km

Blandet elektrisk forbruk (WLTP)

24-26,8 kWt/100 km

24-26,8 kWt/100 km

24,4-27,4 kWt/100 km

Elektrisk rekkevidde (WLTP)

104-120 km

104-120 km

102-117 km

 

Tekniske data – 48-volts mildhybrid:
 

GLC 200 4MATIC

GLC 300 4MATIC

GLC 220 d 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 ccm

1.999 ccm

1.993 ccm

Effekt

204 hk ved 6.100 o/min

258 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Elektrisk effekt (boost)

23 hk

23 hk

23 hk

Dreiemoment

320 Nm ved 2000-4000 o/min

400 Nm ved 2000-3200 o/min

440 Nm ved 1800-2800 o/min

Elektrisk dreiemoment (boost)

200 Nm

200 Nm

200 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulsdrift (45:55)

Girkasse

9G-TRONIC automatgir

Akselerasjon 0 – 100 km/t

7,8 sek.

6,2 sek.

8,0 sek.

Toppfart

221 km/t

240 km/t

219 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

7,3-8,2 l/100 km

7,3-8,2 l/100 km

5,2-5,9 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

167-186 g/km

167-186 g/km

136-155 g/km

Bagasjevolum

620-1640 liter

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer