img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
110 bilder i galleri
Ny BMW X1 – primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.

BMW var først ute av premium-produsentene da de i 2008 lanserte første generasjon av sin kompakte SUV – X1. 

Ved generasjonsskiftet i 2015 vokste bilen betydelig, og nå er det klart for tredje generasjon – anført av helelektriske BMW iX1 som etter alle solemerker blir en volumselger i Norge hvor forhandlerne allerede i dag åpner sine ordrebøker.

På verdensbasis er det solgt 1,9 eksemplarer av BMW X1 siden den første generasjonen ble lansert i 2009. I Norge er antallet ifølge OFV 15.090 hvilket gjør den til merkets tredje mest solgte modell i perioden, etter elbilen i3 og 3-serien.

Basert på en svært fleksibel arkitektur blir alle de nye BMW X1-modellene produsert på samme samlebånd på fabrikken i Regensburg, Tyskland.

Det globale markedet vil tilbys en rekke ulike varianter med ladbare hybrider og forbrenningsmotorer. For det norske markedet er det primært helelektriske BMW iX1 som vil tilbys.

– BMW iX1 følger i de elektriske hjulsporene fra BMW i3, BMW iX3, BMW i4,  BMW iX og BMW i7. Når den siste BMW i3-en ruller ut av fabrikken i Tyskland i sommer, etter ni års produksjon, er det BMW iX1 som overtar stafettpinnen som innstegsmodellen til BMWs elektriske portefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Tydelig slektskap
Selv om X1 nå blir helt ny, er den lett gjenkjennelig som en BMW SUV med tette bånd til sine større søsken. Designtrekkene inkluderer kraftige proporsjoner og særegne uttrykk fra alle kanter.

Fronten preges av de slanke LED-lyktene med distinkt lys-signatur, den nesten firkantede nyregrillen, tydelige panserlinjer og en rekke vinklede designelementer i støtfangerens og spoilerens nedre del.

(saken fortsetter)

Profilen kjennetegnes blant annet av de markante hjulbuene og den fallende taklinjen. Sett bakfra er det det slanke baklukevinduet og de markante, tredimensjonale LED-baklyktene som preger designen.

De blå signatur-elementene, som man kjenner fra BMWs andre elektriske modeller, kan om ønskelig leveres i en nøytral gråfarge. Ønsker man et sportsligere utrykk på bilen, leveres velkjente M Sport design som gir nye linjer og detaljer i støtfangerne foran og bak.

Mer plass
Sammenlignet med forrige generasjon vokser nykommeren i alle retninger. Lengden er 4500 mm (+53 mm), bredden 1845 mm (+24 mm) og høyden måler 1642 mm (+44 mm).

Akselavstanden er 2692 mm (+22 mm) og sporvidden er henholdsvis 1592 mm og 1593 mm på for- og bakaksel (+31 mm). Felgdimensjonene strekker seg fra 17 til 19 tommer.

Til tross for økte dimensjoner gir de optimaliserte aerodynamiske egenskapene i bilens design bedre effektivitet, rekkevidde og akustisk komfort. Bilen har en luftmotstandskoeffisient på lave 0,26.

Velkjent atmosfære
Bak rattet kjenner man seg igjen i en velkjent og førerorientert BMW-atmosfære. Nøkkelementet, som også skiller den nye generasjonen markant fra den forrige, er det slanke instrumentpanelet «BMW Curved Display», kjent fra andre nye BMW-modeller.

De to skjermene for førerinformasjon og infotainment smelter sammen til én enhet. En rekke av funksjonene i bilen styres nå gjennom touch-området på skjermen.

Antall brytere på panelet på midtarmlenet, som er designet som et flytende element mellom forsetene, er dermed redusert. Samtidig er det gitt plass i midtkonsollen for egen integrasjon av smarttelefon.

(saken fortsetter)

De nye setene er tilgjengelige med både kunstskinn (Sensatec) og helskinn. På menyen for tilvalg finner man også sportsseter, elektrisk setejustering med minnefunksjon og korsryggstøtte inkludert massasjefunksjon.

Baksetene i nye iX1 består nå av tre seter i full størrelse, noe som ifølge BMW gir en betydelig forbedring i sittekomfort. Seteryggene kan felles ned i forholdet 40:20:40.

Legges alle bakseteryggene ned, øker bagasjeromsvolumet fra 490 til 1600 liter. Tillatt tilhengervekt er 1200 kg.

Firehjulsdrift
BMW iX1 xDrive30 er det fulle navnet på nykommeren – noe som innebærer at den får en drivlinje mange nordmenn ønsker seg.

Med en elektrisk motor på hver aksel, koblet sammen som xDrive firehjulsdrift, er den nemlig godt skodd for norske vinterveier.

Samlet effekt i BMW iX1 xDrive30 er 230 kW/313 hk med et dreiemoment på 494 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t gjøres unna på 5,7 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t.

Det kombinerte elektrisk forbruket oppgis fra 17,3 til 18,4 kWt, mens rekkevidden er på 413 til 438 km i WLTP-syklusen, avhengig av bilens utstyr.

Nettokapasiteten til høyspentbatteriet er 64,7 kWt. Selve batterihuset er dessuten konstruert som et bærende element i bilen, som ytterligere forsterkning og stabilisering av chassiset.

10 til 80 prosent på halvtimen
Ladesystemet har en effekt på 11 kW AC som standard, men om ønskelig kan bilen også leveres med en ombordlader på 22 kW AC. Batteriet fullades da på henholdsvis 6,5 timer eller 3 timer og 45 min ved AC-lading.

Med DC-hurtiglading er maks effekt 130 kW. Under optimale forhold lades da batteriet fra 10 til 80 prosent på en halvtime. En ladeøkt på 10 minutter kan gi 120 km rekkevidde.

Hvis ruteveiledningen i bilens navigasjonsystem har planlagt et stopp ved en hurtiglader, vil høyspentbatteriet i bilen automatisk forvarmes når bilen nærmer seg for å sikre at ladeøkten blir så effektiv som mulig.

En slik forvarming av batteriet kan også startes manuelt når ruteveiledningen ikke er aktivert.

Som i nye BMW i7 er programvaren til ladesystemet ytterligere foredlet. Det innebærer at ladekurven får et jevnt, fremfor trinnvis, fall etter at den har nådd sitt topp-punkt hvor ladingen er på sitt mest effektive.

Det er også mulig å lagre tilpassede ladeinnstillinger for flere individuelle ladepunkter.

Kan bestilles i dag
– Norske forhandlere har nå åpnet for bestilling av helt nye BMW iX1 xDrive30 – samme dag som vi drar det digitale lakenet av bilen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

– Vi forventer stor pågang og ønsker derfor også å være tydelige på at slik verden nå ser ut, planlegges produksjonsstarten til november og levering vil da fortrinnsvis skje først fra 2023, medgir Tegneby.

Igjen settes altså potensielle kunder på tålmodighetsprøve, slik tilfellet er for en rekke populære elbiler.

BMW iX xDrive30 har en startpris fra kr. 479.000. Menyen for standardutstyr er utvidet, samtidig som det nye operativsystemet tillater digital oppdatering og kjøp av enkelte nye funksjoner senere.

Som for alle nye BMW-er er også helt nye BMW iX1 koblet opp mot skytjenester for sømløs oppkobling og oppdatering «over-the-air». iX1 tilbys i følgende utstyrsnivåer, med mulighet for ytterligere individuelle tilvalg:

Modell:

Utstyr inkludert:

Pris:

«Charged»

Adaptive LED frontlykter m/ fjernlysassistent, Comfort Access, speilpakke, trådløs lading av smartphone, rattvarme, tilhengerfeste, takrails, forberedelse for digitalt kjøp av Driving Assistant Plus

Fra kr. 519.900

«Charged Plus»

Som “Charged” og følgende i tillegg: Elektrisk setejustering med minne og massasjefunksjon for fører, Harman Kardon høyttalerssystem, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head up display, metallic lakk

Fra kr. 546.900

«Fully Charged»

Som “Charged Plus” og følgende i tilegg: M Sport eksteriør og interiør, Driving Assistant Plus.

Fra kr. 584.900

I 2023 forventer BMW Group å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. Selskapet anslår å ha rundt 10 millioner elbiler på verdens veier i løpet av de neste 10 årene.

– Med et utvalg av fem vidt forskjellige elbiler i løpet av 2022, har det skjedd mye siden lanseringen av BMW i3. Samtidig vil utvalget av elektriske modeller fortsette å vokse, vi ser blant annet frem til helelektriske versjoner av neste generasjon BMW 5-serie, avslutter Tegneby.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer