img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?

De japanske småbilene, definert som Kei car med maks lengde på 3,4 meter, maksimalt 1,48 meter brede og med motor ikke større enn 64 hk, utgjør rundt en tredel av det japanske hjemmemarkedet.

Ikke sett slike biler i Norge noen gang?

Liten ble stor i Norge
Joda, helt sikkert. Den første modellen som gjorde elbilene stuerene og attraktive i Norge var faktisk en Kei: Mitsubishi i-MiEV lansert sent i 2010 i Norge.

Egentlig het bilen bare «i» og var et resultat av samarbeidet mellom Mitsubishi og Mercedes. Bilen delte plattform med Smart ForFour og hadde derfor motoren bak i motsetning til så godt som alle andre japanske småbiler som i basis var forhjulsdrevne.

Ved å gjøre «i» elektrisk var i-MiEV = intelligent Mitsubishi elektrisk bil en realitet.

Noe entusiastene drev med
Think og Kewet/Buddy kom lenge før i-MiEV, men var der først og fremst for entusiastene og ble aldri noen volumselgere. I-MiEV priset fra 250.000 kroner i mest attraktive utgave endret nordmenns syn på elbiler.

Ok, bilen var liten, men den hadde ABS-bremser, kollisjonsputer og elektriske vinduer slik man forventet at moderne biler skulle ha. Så gjorde det ikke så mye om den var liten, for bilen var jo så enkel å smette inn med blant de større bilene i trange parkeringshull.

10.000 til Norge
Når trillingene summeres opp (bilen ble også solgt som Citroën C-Zero og Peugeot iOn) er det tatt rundt 10.000 av dem til Norge, bruktimporten medregnet.

Så til spørsmålet: hvorfor er det ikke flere av sånne praktiske bybiler i Norge? OK, Smart ForTwo er en slik smart bil, men når så du en slik på veien? Fiats nye og elektriske 500 har mye flott ved seg, men heller ikke den har slått an.

(saken fortsetter)

Kirsebærtreblomsten
Så når Nissan nå fyller det elektriske småbilhullet etter Mitsubishi i-MiEV (Nissan sikret seg for øvrig kontrollen over Mitsubishi for noen år siden) er det med Sakura, med ganske samme utvendige mål som i-MiEV og samme ytelser.

Batteriet på 20 kWt er heller ikke særlig større enn i den japanske tassen snart 12 år tilbake i tid, men målt etter japansk kjøresyklus antydes rekkevidde på 180 km.

Kan drifte boligen
Batteriet kan også brukes som mobil strømkilde i nødstilfeller og gi en dags strøm til hjemmet.

– Vi tror Sakura vil være en gamechanger for det japanske markedet og vil gjøre elbiler mye mer tilgjengelige for kunder i Japan, sa Nissans Asako Hoshino under lanseringen. Nissan har dessverre ingen planer om å eksportere bilen.

Selvkjør
Det er ingen grunn til at små biler skal være dårligere utstyrt enn store, så Sakura, oppkalt etter det japanske kirsebærtreet som blomstrer så vakkert om våren, har naturligvis alt av førerstøtteteknologi som forventes i 2022. Dette inkluderer også ProPilot selvkjøring på nivå 2.

Den har tre kjøremoduser: Eco, Standard og Sport, og selvfølgelig én-pedals funksjon.

Nissan Sakura går i salg i Japan i sommer. Pris fra 173.000 kroner (¥ 2.333.100) inkludert nasjonale subsidier på 41.000 kroner (¥ 550.000).

Nissan Sakura EV  
Pris fra* Kr 173 000
Motor 64 hk/195 Nm
Batteri 20 kWt
Lading DC/AC Ikke oppgitt
Drivlinje 1A, forhjulsdrift
0-100 km/t Ikke oppgitt
Toppfart 130 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Rekkevidde (WLTP) Opp til 180 km
Dimensjoner (L/B/H) 3395/1475/1665 mm
Akselavstand 2495 mm
Bilvekt 1070 kg
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom foran Nei
Bagasjerom bak 107 liter
Miljøklasse A
*Inkl nasjonale subsidier på 41 000 kroner
Kilde: Produsent  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer