img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.

De er flinke til å melke merkenavnet hos Land Rover. Det som opprinnelig var verdens primitive, men meget dugelige arbeidshest, er med tiden blitt Defender (nå er snart den ekstra lange klar, også), Discovery og Freelander.

Nesten enda flinkere har de vært med Range Rover som dukket opp for mer enn 50 år siden som den perfekte kombinasjon av Galla og Grus.

Der kjørte du til Opera-premiere fredag, sprutet søle med jaktkammeratene lørdag og søndag, og hjalp til med å kjøre høy på baklemmen på mandag.

En helt unik oppskrift som mange har forsøkt å etterlikne, men fremdeles er Range Rover alene der oppe.

Merkenavnet har de etterhånden gjort noe ut av, de har bygget det ut til Evoque og Velar i tillegg til ‘bare’ Range Rover, og – det siste – altså, Sport.

Siden den første i den slekten kom i 2013, har det vært registrert nesten 900 Sport i Norge. Totalt av Land&Range Rover personbiler er vi nå litt over 10.000.

Jeg skal villig tilstå at jeg har hatt visse problemer med å se poenget. Jeg har oppfattet Sport som en Copy Paste av den samtidige ‘normale’ RR, bare med et litt mer skrånende tak og litt dårligere plass i baksetet og høyere pris. Og tar kanskje feil i alt.

Det er åpenbart at det er jeg som ikke skjønner så mye, den nåværende Sporten har utsolgt standard-versjonen med 40 prosent og kjemper med både den mindre Evoquen og med Disco Sport om å være JLRs bestselger.

Da jeg møtte den nye – altså dagens – Range Rover Sport i designstudioet i Gaydon, hadde jeg allikevel den samme opplevelsen om at «Hei – har ikke vi møtt hverandre før? Ved juletider, da ny Range Rover ble vist, kanskje?» 

(saken fortsetter)

Nå vasser ikke jeg i Land Rover produkter hver dag, men bortsett fra taket og verdens lengste spoiler over bakvinduet hadde jeg ikke våget å påstå at jeg kunne spotte en eneste variasjon fra ikke-Sporten.

Så jeg må vente til jeg ser bilder av begge før jeg kan påstå at den smalere, men mer aggressive grillen er ny, at de smale lyktene er nye, at LED-stripene langs sidene er nye, og enda mindre kan jeg påstå at cockpit-interiøret er annerledes enn i den vanlige.

Det eneste jeg kan si er at det er utvilsomt Range Rover hele veien. Mektige flater i karosseriet og store ruter. Innvendig er det lyst og minimalistisk, men ekstremt moderne og utvilsomt med alt man forventer på sin riktige plass.

Nå var ikke designsjefen selv, Gary McGovern til stede, men noen av hans dyktige kolleger. Lee Perry som jeg har møtt både hos Ferrari og på slutten hos Bertone da det virkelig skjedde store ting der. Og hans kollega på interiør, Marcos Villalon som jeg også husker fra Italia og Ferrari. Men før det var han ung student i Torino og var med på IEDs Abarth-presentasjon som studentene fikk vise på Genève-utstillingen i 2011

Det var et par praktfulle parties både i Sveits og Italia i den anledning.

Men siden jeg egentlig ikke hadde noe å spørre om (nydelige shutlines, åpenbar presisjon i sammenføyingen, lasersveising av taket) – spesielt fordi begge to var interiørdesignere og jeg ikke ante hva de hadde gjort her i forhold til den halvt år gamle Range Roveren, ble det mye hyggelig mimring isteden.

(saken fortsetter)

Akkurat som med Nick Collins – eksellent chassis-ingeniør – med ansvaret for hele prosjektet. Der hadde det selvfølgelig vært mye å spørre om, men siden vi verken fikk vekter eller dimensjoner eller spesifikasjoner på den nye ville det blitt litt famling å prøve å snakke om det. Og han sto definitivt ikke der og sa at alt var likt med ikke-Sporten.

Så i stedet mintes vi Kylie Minogue og den enorme introduksjonen i London da Ford presenterte sin StreetKa. «Sannsynligvis var honoraret hennes like høyt som det Ford tjente på den bilen», sa han nå.

Collins hadde nemlig ansvar for de små og hyperfestlige Fordene – alt av RS og ST for eksempel – det var han som ga Ford et kjøreegenskapsrenommé de lever høyt på den dag i dag.

Han fortsatte en global karriere hos Ford, også etter at Jag-Landrover ble satt fri, men kom over og hjem til England i 2015.

Han er en av de stadig færre i toppen på denne gruppen som fremdeles tør tilstå at klassiske modeller er både morsomt og viktig.

Mange ord for å si at det er egentlig ikke mye fornuftig jeg kan si om den nye Range Rover Sporten. Selv om jeg kan jo hekte på litt motordata og andre essensielle detaljer fra pressemeldingen:

Ved lanseringen vil disse motoralternativene være tilgjengelige:

  • D250, D300 og D350 (rekkesekser diesel)
  • P400 (rekkesekser bensin), P530 4.4 V8 og
  • PHEV: P440e og P510e. Utslipp 17-21 g/km. Elektrisk rekkevidde 109-115* (WLTP kombinert)

Dessuten vil en batterielektrisk versjon bli tilgjengelig i 2024.

For egen del vil jeg føye til at i den frie verden kan man også kjøpe SVR versjoner (sannsynligvis også på den nye Range Roveren) med den gamle, potente V- motoren som Ford bygde i Bridgend, men som LR har produsert siden 2019. Når Euro 7 blir en realitet skal denne erstattes av en BMW-maskin.

Det er ikke SÅ lenge siden BMW eide JLR – man møtes igjen.

Så føyer importøren til at bilen kan bestilles fra nå og at de regner med å levere de første i løpet av siste kvartal i år.

Innstegsprisen blir kr 1.418.900 for Range Rover Sport PHEV 440e Dynamic SE, men de mest populære modellene regner de med blir P440e Dynamic HSE: Øverste utstyrsnivå for P440e.

Pris fra 1.515.900. eller P510e Autobiography med høyt utstyrsnivå og mange muligheter for personalisering. Pris fra 1.750.900.

Og mens importøren venter på siste kvartal vil de ha nok å gjøre med å levere ut den vanlige Range Roveren. Den har solgt for mer enn 400 millioner allerede før den første bilen ble levert. Med andre ord, godt over 200 eksemplarer.

Hvis Sport skal forsvare besteselgerposisjonen sin her hjemme også, bør det være solgt 250 slike når de første skal utleveres.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer