img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.

De er flinke til å melke merkenavnet hos Land Rover. Det som opprinnelig var verdens primitive, men meget dugelige arbeidshest, er med tiden blitt Defender (nå er snart den ekstra lange klar, også), Discovery og Freelander.

Nesten enda flinkere har de vært med Range Rover som dukket opp for mer enn 50 år siden som den perfekte kombinasjon av Galla og Grus.

Der kjørte du til Opera-premiere fredag, sprutet søle med jaktkammeratene lørdag og søndag, og hjalp til med å kjøre høy på baklemmen på mandag.

En helt unik oppskrift som mange har forsøkt å etterlikne, men fremdeles er Range Rover alene der oppe.

Merkenavnet har de etterhånden gjort noe ut av, de har bygget det ut til Evoque og Velar i tillegg til ‘bare’ Range Rover, og – det siste – altså, Sport.

Siden den første i den slekten kom i 2013, har det vært registrert nesten 900 Sport i Norge. Totalt av Land&Range Rover personbiler er vi nå litt over 10.000.

Jeg skal villig tilstå at jeg har hatt visse problemer med å se poenget. Jeg har oppfattet Sport som en Copy Paste av den samtidige ‘normale’ RR, bare med et litt mer skrånende tak og litt dårligere plass i baksetet og høyere pris. Og tar kanskje feil i alt.

Det er åpenbart at det er jeg som ikke skjønner så mye, den nåværende Sporten har utsolgt standard-versjonen med 40 prosent og kjemper med både den mindre Evoquen og med Disco Sport om å være JLRs bestselger.

Da jeg møtte den nye – altså dagens – Range Rover Sport i designstudioet i Gaydon, hadde jeg allikevel den samme opplevelsen om at «Hei – har ikke vi møtt hverandre før? Ved juletider, da ny Range Rover ble vist, kanskje?» 

(saken fortsetter)

Nå vasser ikke jeg i Land Rover produkter hver dag, men bortsett fra taket og verdens lengste spoiler over bakvinduet hadde jeg ikke våget å påstå at jeg kunne spotte en eneste variasjon fra ikke-Sporten.

Så jeg må vente til jeg ser bilder av begge før jeg kan påstå at den smalere, men mer aggressive grillen er ny, at de smale lyktene er nye, at LED-stripene langs sidene er nye, og enda mindre kan jeg påstå at cockpit-interiøret er annerledes enn i den vanlige.

Det eneste jeg kan si er at det er utvilsomt Range Rover hele veien. Mektige flater i karosseriet og store ruter. Innvendig er det lyst og minimalistisk, men ekstremt moderne og utvilsomt med alt man forventer på sin riktige plass.

Nå var ikke designsjefen selv, Gary McGovern til stede, men noen av hans dyktige kolleger. Lee Perry som jeg har møtt både hos Ferrari og på slutten hos Bertone da det virkelig skjedde store ting der. Og hans kollega på interiør, Marcos Villalon som jeg også husker fra Italia og Ferrari. Men før det var han ung student i Torino og var med på IEDs Abarth-presentasjon som studentene fikk vise på Genève-utstillingen i 2011

Det var et par praktfulle parties både i Sveits og Italia i den anledning.

Men siden jeg egentlig ikke hadde noe å spørre om (nydelige shutlines, åpenbar presisjon i sammenføyingen, lasersveising av taket) – spesielt fordi begge to var interiørdesignere og jeg ikke ante hva de hadde gjort her i forhold til den halvt år gamle Range Roveren, ble det mye hyggelig mimring isteden.

(saken fortsetter)

Akkurat som med Nick Collins – eksellent chassis-ingeniør – med ansvaret for hele prosjektet. Der hadde det selvfølgelig vært mye å spørre om, men siden vi verken fikk vekter eller dimensjoner eller spesifikasjoner på den nye ville det blitt litt famling å prøve å snakke om det. Og han sto definitivt ikke der og sa at alt var likt med ikke-Sporten.

Så i stedet mintes vi Kylie Minogue og den enorme introduksjonen i London da Ford presenterte sin StreetKa. «Sannsynligvis var honoraret hennes like høyt som det Ford tjente på den bilen», sa han nå.

Collins hadde nemlig ansvar for de små og hyperfestlige Fordene – alt av RS og ST for eksempel – det var han som ga Ford et kjøreegenskapsrenommé de lever høyt på den dag i dag.

Han fortsatte en global karriere hos Ford, også etter at Jag-Landrover ble satt fri, men kom over og hjem til England i 2015.

Han er en av de stadig færre i toppen på denne gruppen som fremdeles tør tilstå at klassiske modeller er både morsomt og viktig.

Mange ord for å si at det er egentlig ikke mye fornuftig jeg kan si om den nye Range Rover Sporten. Selv om jeg kan jo hekte på litt motordata og andre essensielle detaljer fra pressemeldingen:

Ved lanseringen vil disse motoralternativene være tilgjengelige:

  • D250, D300 og D350 (rekkesekser diesel)
  • P400 (rekkesekser bensin), P530 4.4 V8 og
  • PHEV: P440e og P510e. Utslipp 17-21 g/km. Elektrisk rekkevidde 109-115* (WLTP kombinert)

Dessuten vil en batterielektrisk versjon bli tilgjengelig i 2024.

For egen del vil jeg føye til at i den frie verden kan man også kjøpe SVR versjoner (sannsynligvis også på den nye Range Roveren) med den gamle, potente V- motoren som Ford bygde i Bridgend, men som LR har produsert siden 2019. Når Euro 7 blir en realitet skal denne erstattes av en BMW-maskin.

Det er ikke SÅ lenge siden BMW eide JLR – man møtes igjen.

Så føyer importøren til at bilen kan bestilles fra nå og at de regner med å levere de første i løpet av siste kvartal i år.

Innstegsprisen blir kr 1.418.900 for Range Rover Sport PHEV 440e Dynamic SE, men de mest populære modellene regner de med blir P440e Dynamic HSE: Øverste utstyrsnivå for P440e.

Pris fra 1.515.900. eller P510e Autobiography med høyt utstyrsnivå og mange muligheter for personalisering. Pris fra 1.750.900.

Og mens importøren venter på siste kvartal vil de ha nok å gjøre med å levere ut den vanlige Range Roveren. Den har solgt for mer enn 400 millioner allerede før den første bilen ble levert. Med andre ord, godt over 200 eksemplarer.

Hvis Sport skal forsvare besteselgerposisjonen sin her hjemme også, bør det være solgt 250 slike når de første skal utleveres.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda oppgraderer MX-30
En oppdatert utgave av Mazdas elbil blir tilgjengelig fra neste måned. Dessverre blir det mer kosmetikk enn praktiske egenskaper.
Les mer
layid-bilde1
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Den er tøff, muskuløs og svært rask. Om drøyt to år vil Audi A6 Avant e-tron bli å se på norske veier, men allerede denne uken kan du i Skur 13 på Aker brygge i Oslo studere et konsept svært nær hvordan produksjonsbilen kommer til å se ut.
Les mer
layid-bilde4
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde6
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
layid-bilde7
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer


layid-bilde8
Matador fra Slovakia
Les mer
toppsak-bilde9
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Vi fikk et første glimt av Mercedes EQE på IAA i München sist høst. Nå røper Mercedes flere detaljer.
Les mer
layid-bilde10
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Les mer
layid-bilde11
Absolutt raskeste Koenigsegg
Les mer
layid-bilde12
Lincoln med hos busskameratene
Les mer
layid-bilde13
AMGs mektigste
I Affalterbach i Tyskland sørger de for stor feiring også når noen fyller et såpass halvrundt år som 55. I hvert fall kommer det lokale bursdagsbarnet, AMG, med historiens sterkeste kundebil så langt. Den skal bygges i - selvfølgelig - 55 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde14
Nye toppmodeller fra BMW
BMW lanserer en ny generasjon 7-serie. For første gang med hel-elektrisk drivlinje.
Les mer
toppsak-bilde15
Lexus avduker sin nye elbil
Lexus har i dag presentert detaljer og bilder av sin kommende elbil - RZ 450e.
Les mer
layid-bilde16
En Audi for (asiatiske) storbyer
Les mer
layid-bilde17
Mercedes-luksus i SUV-segmentet
Les mer
layid-bilde18
AMG jubilerer med spesial på G
Det er alltid en grunn til å feire, AMG gjør det nå med en spesial basert på Geländewagen.
Les mer
layid-bilde19
Cupra Formentor til nye høyder
Formentor er Cupras første egne SUV og kan leveres i en meget potent utførelse - VZ5. Men spesialistene hos ABT kan gjøre den enda sintere.
Les mer
layid-bilde20
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde21
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde22
Smart gjør som Mini
Mini startet som en mini og vokste til en vanlig bil. Nå har Smart tatt en lignende rute - den er i ferd med å bli en tysk/kinesisk Volvo/Polestar/Lynk&Co/Lotus. Kanskje ikke så smart?
Les mer
toppsak-bilde23
Honda måler krefter mot seg selv
Honda har satt ny runderekord på Suzuka. Dermed knuste de den forrige rekorden satt av … Honda.
Les mer
layid-bilde24
SL i litt tammere versjon
Så langt har Mercedes-AMG lansert sin nye SL i to versjoner med V8-maskin og firehjulsdrift. Nå kommer en litt mildere versjon, men fortsatt med krefter nok for de fleste.
Les mer
layid-bilde25
Karoq får facelift, men ikke for Norge
Skoda foretar en midtlivs oppgradering av SUV-en Karoq. Modellen er tatt av det norske Skoda-programmet.
Les mer
layid-bilde26
Mer alliansehjelp til Mitubishi
Etter at Mitsubishi trakk Outlander fra det europeiske markedet, har de kun hatt én SUV og en pickup på programmet. Nå tennes nytt lys i tunnelen.
Les mer
layid-bilde27
Solterra klar for bestilling
Les mer
toppsak-bilde28
Sporty Tucson klar for Norge
Hyundai Norge lanserer nå en mer sportslig versjon av Tucson Plug-in Hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Slik har du aldri før sett en Corolla
Les mer
layid-bilde30
Kina får første nye i3
BMW har skreddersydd en ny elbil for Kina basert på 3-serien.
Les mer
layid-bilde31
Lotus langt hjemmefra
Lotus er kjent for sine små, lette sportsbiler bygget i England. Eletre beveger seg langt fra utgangspunktet, også geografisk.
Les mer
layid-bilde32
Cupra med ny SUV i 2024
Cupra røper at de skal lansere en ny, elektrifisert SUV i 2024.
Les mer
toppsak-bilde33
Toyota åpner for bestilling av bZ4X
Fra 1. april kan du bestille Toyotas første elbil hos din forhandler. Utleveringen starter i juni, men du må nok belage deg på lange ventelister.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Les mer
layid-bilde35
Kommende Skoda SUV: moderne og solid!
Les mer
layid-bilde36
Studenter med hydrogen for Alpine
Noe av det morsommere ved å studere bildesign hos Istituto Europeo di Design i Torino at én gang i året kan noen av dem se designdrømmen sin i fullskala. Bygget som en profesjonell konseptbil.
Les mer
layid-bilde37
Honda lanserer hybrid Civic
Det er snart gått et år siden Honda lanserte sin nye Civic i USA, og i dag er den presentert i europeisk utførelse. Det er ingen grunn til å forvente særlig norsk suksess.
Les mer
layid-bilde38
Ny Maserati-SUV med inntil 530 hester
Maserati har i dag dratt lakenet av sin mellomstore SUV - Grecale som blir en direkte utfordrer til Porsche Macan.
Les mer