img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
102 bilder i galleri
Nye toppmodeller fra BMW
BMW lanserer en ny generasjon 7-serie. For første gang med hel-elektrisk drivlinje.

Det er utvilsomt elbilen i7 som er mest aktuell for Norge, og den blir en direkte konkurrent til nylig lanserte Mercedes EQS. Snart kommer også Audi med sine alternativ i luksussegmentet

Den er lett gjenkjennelig som en BMW og har alle de klassiske egenskapene som har kjennetegnet tidligere generasjoner 7-serie – som rikelig med plass, maksimal komfort, og – når du ønsker – sportslige egenskaper. Det hele pakket inn i helt ny design.

– Med den nye generasjonen 7-serie befester BMW sin posisjon og offensiv i det øverste premiumsegmentet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Unikt for den nye generasjonen BMW 7-serie, er at den lanseres med en rekke varianter som er tilpasset kundenes behov i de ulike markedene.

– Mens USA og Kina får sine egne modeller og motoriseringer, er det helelektriske BMW i7 som er først ut i Europa. På fabrikken i Dingolfing, Tyskland, vil alle de forskjellige motoriseringen produseres på én og samme produksjonslinje, sier Tegneby videre.

Lang nok
Den nye 7-serien kommer i motsetning til sine forgjengere kun i én lengde, litt større enn den lange utgaven av forrige generasjon. Lengden er 5391 mm, bredden 1950 mm, høyden 1544 mm og akselavstand 3215 mm. Sporvidden er også økt både foran og bak.

Som standard ruller den nye 7-serie på 19-tommers hjul. Den adaptive luftfjæringen og firehjulstyringen sørger for at bilen elegant kan veksle mellom komfort og mer dynamiske egenskaper.

Sett forfra er den tradisjonelle BMW-designen med de to runde frontlyktene og nyre-grillen fullstendig nytolket. Vi møtte en tilsvarende front på nylig oppdaterte X7, med delte frontlykter og smale horisontale LED-lyselementer høyere opp på fronten.

Interiøret er utstyrt med siste generasjon iDrive-operativsystemet med BMW Curved Display som man kjenner fra BMW i4 og BMW iX.

(saken fortsetter)

Bakseteluksus
Som ved tidligere generasjoner 7-serie skal man ha det minst like behagelig i baksetet som foran. Elektrisk justerbare seter er en selvfølge. Innstillingene styres fra touchpanel i dørene.

Med BMW Theater Screen, som felles ned fra taket, får man en ultrabred 31 tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning. Den forvandler baksetene til en eksklusiv kinosal hvor passasjerene kan velge personlige favoritter fra en rekke strømmetjenester.

Med Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt, bør også de mest audiofile kunne finne seg til rette i helt nye BMW 7-serie.

Mange valgmuligheter
Den nye 7-serie leveres i en rekke eksklusive lakkfarger. Enkelte lar seg kanskje friste av noen helt spesielle kombinasjoner med to-tone lakk, hvor øvre og nedre del av karosseriet har ulik farge.

For eksteriøret tilbys også ulike designuttrykk, deriblant med sportslige M Sport elementer.

Panoramasoltak og skinninteriør er selvsagt standard. Om ønskelig leveres bilen med automatisk åpning og lukking av dørene. «Excecutive Lounge» kan velges av de som virkelig vil strekke på bena i baksetet.

For den som sitter bak rattet i helt den nye luksussedanen bidrar en rekke førerassistansesystemer til en komfortabel kjøreopplevelse. De autonome egenskapene vil rulles ut i tiden fremover, på det som kalles nivå 3, for både autonom kjøring og parkering.

(saken fortsetter)

Først elektrisk
Helelektriske BMW i7 xDrive60 er modellen som nordmenn først vil stifte bekjentskap med.

Med en elmotor på forakselen på 190 kW/258 hk og en motor på bakakselen på 230 kW/313 hk har bilen en samlet effekt på 400 kW/544 hk og et maksimalt dreiemoment på 745 Nm. Sprinten til 100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 240 km/t.

Et WLTP-forbruk fra 18,4 til 19,6 kWt, avhengig av spesifikasjoner og utstyr, gir i7 xDrive60 en rekkevidde på 590-625 km. Energien hentes fra høyspentbatteriet med netto kapasitet på 101,7 kWt.

Med AC-lading på 11 kW lades batteriet fra 10 til 100 prosent på 9,5 timer. For DC-lading har BMW i7 en kapasitet på 195 kW og da lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold.

Med den tilpassede ladekurven kan en ladeøkt på 10 minutter gi 170 km ny rekkevidde. Egne ladeprofiler og temperering av batteriet er også bidrag til effektive ladeøkter.

Tempereringen av batteriet kan både styres automatisk gjennom bilens navigasjonsdata og aktiveres av føreren selv ved behov.

Mer i vente
I 2023 lanseres toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med over 600 elektriske hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Da snakker vi 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Denne helelektriske modellen får blant annet følge av plug-in hybriden BMW M760e xDrive med 571 hk og 800 Nm dreimoment, med en elektrisk rekkevidde opptil 84 km. Samme år lanseres også en pansret versjon av helt nye BMW 7-serie.

Pris og bestilling
BMW i7 xDrive60 lanseres i Europa i november 2022. Norske forhandlere åpner for bestilling av modellen i dag, med en startpris fra kr. 1.169.000 eks mva.

– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover, sier Marius Tegneby.

– Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 eks. mva. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, avslutter Tegneby.

 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda oppgraderer MX-30
En oppdatert utgave av Mazdas elbil blir tilgjengelig fra neste måned. Dessverre blir det mer kosmetikk enn praktiske egenskaper.
Les mer
layid-bilde1
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Den er tøff, muskuløs og svært rask. Om drøyt to år vil Audi A6 Avant e-tron bli å se på norske veier, men allerede denne uken kan du i Skur 13 på Aker brygge i Oslo studere et konsept svært nær hvordan produksjonsbilen kommer til å se ut.
Les mer
layid-bilde4
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde6
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
layid-bilde7
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer


layid-bilde8
Matador fra Slovakia
Les mer
toppsak-bilde9
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Vi fikk et første glimt av Mercedes EQE på IAA i München sist høst. Nå røper Mercedes flere detaljer.
Les mer
layid-bilde10
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Les mer
layid-bilde11
Absolutt raskeste Koenigsegg
Les mer
layid-bilde12
Lincoln med hos busskameratene
Les mer
layid-bilde13
AMGs mektigste
I Affalterbach i Tyskland sørger de for stor feiring også når noen fyller et såpass halvrundt år som 55. I hvert fall kommer det lokale bursdagsbarnet, AMG, med historiens sterkeste kundebil så langt. Den skal bygges i - selvfølgelig - 55 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde14
Nye toppmodeller fra BMW
BMW lanserer en ny generasjon 7-serie. For første gang med hel-elektrisk drivlinje.
Les mer
toppsak-bilde15
Lexus avduker sin nye elbil
Lexus har i dag presentert detaljer og bilder av sin kommende elbil - RZ 450e.
Les mer
layid-bilde16
En Audi for (asiatiske) storbyer
Les mer
layid-bilde17
Mercedes-luksus i SUV-segmentet
Les mer
layid-bilde18
AMG jubilerer med spesial på G
Det er alltid en grunn til å feire, AMG gjør det nå med en spesial basert på Geländewagen.
Les mer
layid-bilde19
Cupra Formentor til nye høyder
Formentor er Cupras første egne SUV og kan leveres i en meget potent utførelse - VZ5. Men spesialistene hos ABT kan gjøre den enda sintere.
Les mer
layid-bilde20
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde21
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde22
Smart gjør som Mini
Mini startet som en mini og vokste til en vanlig bil. Nå har Smart tatt en lignende rute - den er i ferd med å bli en tysk/kinesisk Volvo/Polestar/Lynk&Co/Lotus. Kanskje ikke så smart?
Les mer
toppsak-bilde23
Honda måler krefter mot seg selv
Honda har satt ny runderekord på Suzuka. Dermed knuste de den forrige rekorden satt av … Honda.
Les mer
layid-bilde24
SL i litt tammere versjon
Så langt har Mercedes-AMG lansert sin nye SL i to versjoner med V8-maskin og firehjulsdrift. Nå kommer en litt mildere versjon, men fortsatt med krefter nok for de fleste.
Les mer
layid-bilde25
Karoq får facelift, men ikke for Norge
Skoda foretar en midtlivs oppgradering av SUV-en Karoq. Modellen er tatt av det norske Skoda-programmet.
Les mer
layid-bilde26
Mer alliansehjelp til Mitubishi
Etter at Mitsubishi trakk Outlander fra det europeiske markedet, har de kun hatt én SUV og en pickup på programmet. Nå tennes nytt lys i tunnelen.
Les mer
layid-bilde27
Solterra klar for bestilling
Les mer
toppsak-bilde28
Sporty Tucson klar for Norge
Hyundai Norge lanserer nå en mer sportslig versjon av Tucson Plug-in Hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Slik har du aldri før sett en Corolla
Les mer
layid-bilde30
Kina får første nye i3
BMW har skreddersydd en ny elbil for Kina basert på 3-serien.
Les mer
layid-bilde31
Lotus langt hjemmefra
Lotus er kjent for sine små, lette sportsbiler bygget i England. Eletre beveger seg langt fra utgangspunktet, også geografisk.
Les mer
layid-bilde32
Cupra med ny SUV i 2024
Cupra røper at de skal lansere en ny, elektrifisert SUV i 2024.
Les mer
toppsak-bilde33
Toyota åpner for bestilling av bZ4X
Fra 1. april kan du bestille Toyotas første elbil hos din forhandler. Utleveringen starter i juni, men du må nok belage deg på lange ventelister.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Les mer
layid-bilde35
Kommende Skoda SUV: moderne og solid!
Les mer
layid-bilde36
Studenter med hydrogen for Alpine
Noe av det morsommere ved å studere bildesign hos Istituto Europeo di Design i Torino at én gang i året kan noen av dem se designdrømmen sin i fullskala. Bygget som en profesjonell konseptbil.
Les mer
layid-bilde37
Honda lanserer hybrid Civic
Det er snart gått et år siden Honda lanserte sin nye Civic i USA, og i dag er den presentert i europeisk utførelse. Det er ingen grunn til å forvente særlig norsk suksess.
Les mer
layid-bilde38
Ny Maserati-SUV med inntil 530 hester
Maserati har i dag dratt lakenet av sin mellomstore SUV - Grecale som blir en direkte utfordrer til Porsche Macan.
Les mer