img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Smart gjør som Mini
Mini startet som en mini og vokste til en vanlig bil. Nå har Smart tatt en lignende rute – den er i ferd med å bli en tysk/kinesisk Volvo/Polestar/Lynk&Co/Lotus. Kanskje ikke så smart?

Smart var åpenbart i ferd med å ta livet av seg selv. Daimler begynte i hvert fall å bli lei av å holde liv i kompaktbilen, for eksempel kvittet de seg med fabrikken som var spesialbygget for Smarter, men så meldte Geely seg på.

Den ekspansive kineseren hadde allerede en del prosjekter felles med tyskerne, ingen spesielt vellykkede. Allikevel sa de ja til en ny oppoverbakke.

I 2019 ble Smart Automobile Co. Ltd. stiftet med 50/50 Mercedes-Benz AG og Zhejiang Geely Holding Group. Formålet er å produsere biler med Smart-logoen i Kina, og markedsføre dem over hele verden.

Europadebuten skjedde i Berlin og man kunne i hvert fall slå fast at den opprinnelige logoen var på plass: en C og en pil. Opprinnelig sto det for Cute og Kompakt, og fremtidsrettet design.

Det er ikke lett å si hva det står for nå.

Hvis vi ser på spesifikasjoner og mål er bilen skikkelig main stream.

Akselavstand på 275 cm, og utvendige mål som sier 427 x 182 x 164 cm, med tomvekt på 1820 kg.

Den står på Geelys SEA (Sustainable Experience Architecture – intet mindre) plattform som du allerede finner under Zeekr 001 og Lotus Eletre, men som med tiden også vil bære mengder av Volvoer, Polestarer og Lynk & Companier, for ikke å snakke om Geelys egne biler.

Karosseriet de har lagt oppå denne er svært likt det vi møtte som konsept på IAA i München i høst

Riktignok har den fått en B-stolpe nå, og avslutningen på taket er endret noe, men bilen er i hovedsak like glatt, ikke spesielt oppsiktsvekkende og like lite egnet til diskusjoner som konseptet var.

(saken fortsetter)

Cab forward betyr at i 15-litersrommet under «panseret» får du så vidt plass til ladekabelen. Jeg har ikke hørt de har sagt noe om bagasjerommet, men de sier i hvert fall fem-seter.

Interiøret er ikke fullt så elegant som det var i München, og jeg husker ikke at jeg reagerte på storskjermen. Men på bildene av produksjonsbilen ser det ut som det bare er klistret på en 12,8 tommers skjerm midt på dashbordet.

Det er virkelig litt schnodig for jeg mener riktignok mye om Mercedes-interiører (det er de som har designet denne bilen), men jeg er en motvillig beundrer av hvordan de klarer å integrere skjermer i interiøret.

Her virker det som de er tilbake til start.

Selve instrument-avdelingen er en ryddig 9,2-tommer som bare viser det viktigste og som er kombinert med en HUD.

Det ser ut som alle betjeningsorganer som ikke er plassert på skjermen ligger i rattet. Bortsett fra «girvelgeren» som ligger bak rattet slik at sentraltunnelen holdes helt ren.

Rattet selv sørger for at du alltid vil huske hvor du er: logo i sentrum og Smart med svært lesbare bokstaver på den flate, nederste delen.

(saken fortsetter)

El-avdelingen består av en motor i hekken som driver bak, med 272 hk og 343 Nm. Batteri på 66 kWt og 400 V. 10-80 åprosent er oppgitt til 3 timer og 30. Koblet til en 150 kW DC-lader tar det 30 minutter. Rekkevidden oppgis til en del over 400 km.

Det er vel ikke helt klart når bilen skal lanseres på markedet – på slutten av 2022 sies det. Smart Europe sier den skal selges både på nett og i Mercedes-butikkene, og tyskerne tror i hvert fall på 40.000 euro.

I Kina snakker de om en mindre SUV som neste modell og deretter en større modell – kanskje som sedan, og så en kompakt MPV. Om disse modellene skal til Europa er slett ikke sikkert.

Underlig navn på modellen forresten. # 1. Opus En – da er det noen som har glemt bort mange generasjoner smart-biler. 

Noen av dem var faktisk ganske smarte, men verken markedet eller produsenten skjønte det – så da var den vel ikke så smart allikevel?




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda oppgraderer MX-30
En oppdatert utgave av Mazdas elbil blir tilgjengelig fra neste måned. Dessverre blir det mer kosmetikk enn praktiske egenskaper.
Les mer
layid-bilde1
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Den er tøff, muskuløs og svært rask. Om drøyt to år vil Audi A6 Avant e-tron bli å se på norske veier, men allerede denne uken kan du i Skur 13 på Aker brygge i Oslo studere et konsept svært nær hvordan produksjonsbilen kommer til å se ut.
Les mer
layid-bilde4
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde6
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
layid-bilde7
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer


layid-bilde8
Matador fra Slovakia
Les mer
toppsak-bilde9
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Vi fikk et første glimt av Mercedes EQE på IAA i München sist høst. Nå røper Mercedes flere detaljer.
Les mer
layid-bilde10
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Les mer
layid-bilde11
Absolutt raskeste Koenigsegg
Les mer
layid-bilde12
Lincoln med hos busskameratene
Les mer
layid-bilde13
AMGs mektigste
I Affalterbach i Tyskland sørger de for stor feiring også når noen fyller et såpass halvrundt år som 55. I hvert fall kommer det lokale bursdagsbarnet, AMG, med historiens sterkeste kundebil så langt. Den skal bygges i - selvfølgelig - 55 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde14
Nye toppmodeller fra BMW
BMW lanserer en ny generasjon 7-serie. For første gang med hel-elektrisk drivlinje.
Les mer
toppsak-bilde15
Lexus avduker sin nye elbil
Lexus har i dag presentert detaljer og bilder av sin kommende elbil - RZ 450e.
Les mer
layid-bilde16
En Audi for (asiatiske) storbyer
Les mer
layid-bilde17
Mercedes-luksus i SUV-segmentet
Les mer
layid-bilde18
AMG jubilerer med spesial på G
Det er alltid en grunn til å feire, AMG gjør det nå med en spesial basert på Geländewagen.
Les mer
layid-bilde19
Cupra Formentor til nye høyder
Formentor er Cupras første egne SUV og kan leveres i en meget potent utførelse - VZ5. Men spesialistene hos ABT kan gjøre den enda sintere.
Les mer
layid-bilde20
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde21
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde22
Smart gjør som Mini
Mini startet som en mini og vokste til en vanlig bil. Nå har Smart tatt en lignende rute - den er i ferd med å bli en tysk/kinesisk Volvo/Polestar/Lynk&Co/Lotus. Kanskje ikke så smart?
Les mer
toppsak-bilde23
Honda måler krefter mot seg selv
Honda har satt ny runderekord på Suzuka. Dermed knuste de den forrige rekorden satt av … Honda.
Les mer
layid-bilde24
SL i litt tammere versjon
Så langt har Mercedes-AMG lansert sin nye SL i to versjoner med V8-maskin og firehjulsdrift. Nå kommer en litt mildere versjon, men fortsatt med krefter nok for de fleste.
Les mer
layid-bilde25
Karoq får facelift, men ikke for Norge
Skoda foretar en midtlivs oppgradering av SUV-en Karoq. Modellen er tatt av det norske Skoda-programmet.
Les mer
layid-bilde26
Mer alliansehjelp til Mitubishi
Etter at Mitsubishi trakk Outlander fra det europeiske markedet, har de kun hatt én SUV og en pickup på programmet. Nå tennes nytt lys i tunnelen.
Les mer
layid-bilde27
Solterra klar for bestilling
Les mer
toppsak-bilde28
Sporty Tucson klar for Norge
Hyundai Norge lanserer nå en mer sportslig versjon av Tucson Plug-in Hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Slik har du aldri før sett en Corolla
Les mer
layid-bilde30
Kina får første nye i3
BMW har skreddersydd en ny elbil for Kina basert på 3-serien.
Les mer
layid-bilde31
Lotus langt hjemmefra
Lotus er kjent for sine små, lette sportsbiler bygget i England. Eletre beveger seg langt fra utgangspunktet, også geografisk.
Les mer
layid-bilde32
Cupra med ny SUV i 2024
Cupra røper at de skal lansere en ny, elektrifisert SUV i 2024.
Les mer
toppsak-bilde33
Toyota åpner for bestilling av bZ4X
Fra 1. april kan du bestille Toyotas første elbil hos din forhandler. Utleveringen starter i juni, men du må nok belage deg på lange ventelister.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Les mer
layid-bilde35
Kommende Skoda SUV: moderne og solid!
Les mer
layid-bilde36
Studenter med hydrogen for Alpine
Noe av det morsommere ved å studere bildesign hos Istituto Europeo di Design i Torino at én gang i året kan noen av dem se designdrømmen sin i fullskala. Bygget som en profesjonell konseptbil.
Les mer
layid-bilde37
Honda lanserer hybrid Civic
Det er snart gått et år siden Honda lanserte sin nye Civic i USA, og i dag er den presentert i europeisk utførelse. Det er ingen grunn til å forvente særlig norsk suksess.
Les mer
layid-bilde38
Ny Maserati-SUV med inntil 530 hester
Maserati har i dag dratt lakenet av sin mellomstore SUV - Grecale som blir en direkte utfordrer til Porsche Macan.
Les mer