img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img
1 bilder i galleri
Kommende Skoda SUV: moderne og solid!
Skoda fortsetter å vise at de lever forholdsvis selvstendig under den store VW-Gruppe-overbygningen. Nå antyder de en ny SUV med et helt nytt design-uttrykk.

Skoda har også hatt sin årlige pressekonferanse nå, der de presenterte 2021-resultatene. 

Den tsjekkiske fabrikken var selvfølgelig blant dem som ble truffet av uro på leverandørsiden i andre halvår, men leverte allikevel et meget robust regnskap.

De tjente mer enn en milliard euro – opp fra 756 millioner i 2021 – det tilsvarer en margin på 6,1 %.

Men minst like interessant for mange var det at i forbindelse med presentasjonen viste Thomas Schäfer – Skodas CEO – et tåkete foto av noe som skal bli deres neste SUV.

Han kom ikke med noen detaljer – selv om den skarpe delen av bildet som så vidt antydet fronten viste en helt glatt snute, slike som er typiske for elbiler. Men skal jeg gjette på størrelsen er den litt under Enyaq, men allikevel bygget på MEB-plattformen.

Schäfer sa akkurat det – at han tre SUV-er klare, alle mindre enn Enyaq – men vi kan trygt regne med at den minste er 2025/26-modellen bygget på Entry-plattformen og en slags parallell til Folkevogns ID1

Og så sa Schäfer – det er her det begynner å bli interessant – at denne nye SUV-en skal introdusere det ny formspråket som skal hete «Modern Solid».

Det var på tide.

Oliver Stefani begynte som designsjef i Mlada Boleslav i 2015 – og burde hatt god tid på å endre alt som var bygget opp til da.

Han startet hos VW i 1992, jobbet som eksteriørdesigner på Design Center Sitges i 1999 da Volkswagen opplevde et veritabelt designeropprør og kom tilbake til Wolfsburg der han ble sjef for VW eksteriør-design i 2015 – uten vel egentlig å ha satt tydelige spor etter seg.

Så overtok han etter slovakiske Josef Kaban, glimrende type, som forsvant så fort til BMW at Skodas pressemeldinger om den nye designsjefen ikke nevnte den gamle med et ord.

Han så ikke spesielt lykkelig ut på pressebildene fra BMW heller, der det åpenbart var ganske mange lange kniver ute i designavdelingen på den tiden.

I alle fall ble Kaban overført til Rolls-Royce for tre år siden. Han hadde litt erfaring med eksklusive biler – som en av dem som var meget tett på Bugatti Veyron. Men det virket ikke som han trivdes noe bedre for det.

Så giftet Klaus Bischoff – designsjef for Volkswagen – seg med en nær medarbeider og tok konas etternavn som ingen kunne verken skrive eller uttale. Men det gjorde ikke noe, for han fikk en enda høyere posisjon i konsernet:  Head of Volkswagen Group Design. 

Til nå var det Michael Mauer som hadde totalansvaret i tillegg til å holde kontroll på hele gruppens innsats.

Nå var det blitt mer enn nok med Porsche alene, så for ett år siden flyttet Klaus Zyciora en etasje opp og hentet Kaban tilbake fra BMW-verdenen til rollen som designsjef for Volkswagen.

Og Kaban begynte å smile på alle bildene igjen.

Men for folk som følger med på designer-intriger (og dem er det mange av – både nysgjerrige folk og interessante konspirasjonsteorier) er det to spørsmål.

For det første, hvorfor og hvordan forsvant Kaban så brått fra VW-eide Skoda så alle trodde det var en på hue&r***a-ut-operasjon? Og så er de altså venner allikevel.

Og for det andre: er det Stefani som plutselig har bestemt seg for å fjerne alle Kaban-sporene fra Skoda eller der det Kaban som har foreslått at nå er det kanskje på tide å fornye det gamle kravet om å inkludere i hvert fall noen minner av tradisjonell tsjekkisk Art Noveau inn i Skodas designspråk?

Jeg regner med litt tettere Skoda-kontakt til sommeren – da skal jeg sjekke og melde videre.

Imens får vi vente på en ny mellom-SUV derfra.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda oppgraderer MX-30
En oppdatert utgave av Mazdas elbil blir tilgjengelig fra neste måned. Dessverre blir det mer kosmetikk enn praktiske egenskaper.
Les mer
layid-bilde1
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Den er tøff, muskuløs og svært rask. Om drøyt to år vil Audi A6 Avant e-tron bli å se på norske veier, men allerede denne uken kan du i Skur 13 på Aker brygge i Oslo studere et konsept svært nær hvordan produksjonsbilen kommer til å se ut.
Les mer
layid-bilde4
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde6
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
layid-bilde7
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer


layid-bilde8
Matador fra Slovakia
Les mer
toppsak-bilde9
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Vi fikk et første glimt av Mercedes EQE på IAA i München sist høst. Nå røper Mercedes flere detaljer.
Les mer
layid-bilde10
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Les mer
layid-bilde11
Absolutt raskeste Koenigsegg
Les mer
layid-bilde12
Lincoln med hos busskameratene
Les mer
layid-bilde13
AMGs mektigste
I Affalterbach i Tyskland sørger de for stor feiring også når noen fyller et såpass halvrundt år som 55. I hvert fall kommer det lokale bursdagsbarnet, AMG, med historiens sterkeste kundebil så langt. Den skal bygges i - selvfølgelig - 55 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde14
Nye toppmodeller fra BMW
BMW lanserer en ny generasjon 7-serie. For første gang med hel-elektrisk drivlinje.
Les mer
toppsak-bilde15
Lexus avduker sin nye elbil
Lexus har i dag presentert detaljer og bilder av sin kommende elbil - RZ 450e.
Les mer
layid-bilde16
En Audi for (asiatiske) storbyer
Les mer
layid-bilde17
Mercedes-luksus i SUV-segmentet
Les mer
layid-bilde18
AMG jubilerer med spesial på G
Det er alltid en grunn til å feire, AMG gjør det nå med en spesial basert på Geländewagen.
Les mer
layid-bilde19
Cupra Formentor til nye høyder
Formentor er Cupras første egne SUV og kan leveres i en meget potent utførelse - VZ5. Men spesialistene hos ABT kan gjøre den enda sintere.
Les mer
layid-bilde20
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde21
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde22
Smart gjør som Mini
Mini startet som en mini og vokste til en vanlig bil. Nå har Smart tatt en lignende rute - den er i ferd med å bli en tysk/kinesisk Volvo/Polestar/Lynk&Co/Lotus. Kanskje ikke så smart?
Les mer
toppsak-bilde23
Honda måler krefter mot seg selv
Honda har satt ny runderekord på Suzuka. Dermed knuste de den forrige rekorden satt av … Honda.
Les mer
layid-bilde24
SL i litt tammere versjon
Så langt har Mercedes-AMG lansert sin nye SL i to versjoner med V8-maskin og firehjulsdrift. Nå kommer en litt mildere versjon, men fortsatt med krefter nok for de fleste.
Les mer
layid-bilde25
Karoq får facelift, men ikke for Norge
Skoda foretar en midtlivs oppgradering av SUV-en Karoq. Modellen er tatt av det norske Skoda-programmet.
Les mer
layid-bilde26
Mer alliansehjelp til Mitubishi
Etter at Mitsubishi trakk Outlander fra det europeiske markedet, har de kun hatt én SUV og en pickup på programmet. Nå tennes nytt lys i tunnelen.
Les mer
layid-bilde27
Solterra klar for bestilling
Les mer
toppsak-bilde28
Sporty Tucson klar for Norge
Hyundai Norge lanserer nå en mer sportslig versjon av Tucson Plug-in Hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Slik har du aldri før sett en Corolla
Les mer
layid-bilde30
Kina får første nye i3
BMW har skreddersydd en ny elbil for Kina basert på 3-serien.
Les mer
layid-bilde31
Lotus langt hjemmefra
Lotus er kjent for sine små, lette sportsbiler bygget i England. Eletre beveger seg langt fra utgangspunktet, også geografisk.
Les mer
layid-bilde32
Cupra med ny SUV i 2024
Cupra røper at de skal lansere en ny, elektrifisert SUV i 2024.
Les mer
toppsak-bilde33
Toyota åpner for bestilling av bZ4X
Fra 1. april kan du bestille Toyotas første elbil hos din forhandler. Utleveringen starter i juni, men du må nok belage deg på lange ventelister.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Les mer
layid-bilde35
Kommende Skoda SUV: moderne og solid!
Les mer
layid-bilde36
Studenter med hydrogen for Alpine
Noe av det morsommere ved å studere bildesign hos Istituto Europeo di Design i Torino at én gang i året kan noen av dem se designdrømmen sin i fullskala. Bygget som en profesjonell konseptbil.
Les mer
layid-bilde37
Honda lanserer hybrid Civic
Det er snart gått et år siden Honda lanserte sin nye Civic i USA, og i dag er den presentert i europeisk utførelse. Det er ingen grunn til å forvente særlig norsk suksess.
Les mer
layid-bilde38
Ny Maserati-SUV med inntil 530 hester
Maserati har i dag dratt lakenet av sin mellomstore SUV - Grecale som blir en direkte utfordrer til Porsche Macan.
Les mer