img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Range Rover den Femte – Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?

Utrolig meget henger på denne bilen. Ikke fordi det blir en volumselger av dimensjoner, men fordi fabrikken har tatt et valg som kan være helt avgjørende for Jaguar og Land Rover sin fremtid. Nettopp denne bilen er et symbol på det.

Gerry McGovern har aldri vært min favoritt-designer. Stålkontroll på det han driver med, ja visst, men det har vært litt for mye Saville Row-profil og Eero Saarinen-møbler fotografert hjemme i McGovern House, hans egendesignede Bauhaus-stil bolig.

Pompøs og ganske villig til å se på seg selv som en lokal Frelser er tydelige karakteregenskaper, og kretsen rundt ham later til å la ham få lov. Bare hør på jobb-titlene: Han overtok ansvaret for Jaguar Design også, etter å ha ledet Land Rover Design siden 2004, og ble ‘Chief Creative Officer’.

I tillegg er han Executive medlem av the Jaguar Land Rover Board, og i 2020 ble han også medlem av Jaguar Land Rover Board of Management.

Ta også med at han ble Professor ved Royal College of Art in London. I 2016 ble han æresdoktor ved Coventry University der han i sin tid studerte industri design, og i fjor fikk han en OBE, Order of the British Empire av dronningen.

Sikkert fortjent, og som sagt, jeg krangler ikke med designjobbene hans, selv om jeg er veldig i tvil om denne siste. Men det jeg definitivt ikke liker er hvordan han har snakket ned forgjengerne. De som jobbet hos Jaguar har åpenbart alle vært komplette moroner.

Det ante meg at dette ville komme da først Wayne Burgess forsvant i 2018. Innbarka Jaguar-mann som presenterte ‘sin’ i-Pace i Oslo noen måneder før han kuttet navlestrengen.

Så sa Ian Callum takk for seg. Designsjefen som hadde utført undere for Jaguar siden han kom dit i 1999.

Julian Thomson som hadde vært ansvarlig for fremtidskonstruksjoner, blant annet en lang serie applauderte konseptbiler, ble sjef. Det varte noen måneder, så meldte han også avgang.

«Den gamle Jaguar-strategien hemmet utviklingen … Se på alle Jaguarene fra de siste årene der det åpenbart ikke gikk an å gi bilene de proporsjonene de fortjente på grunn av plattformene… Grunnen til at jeg ikke blandet meg inn i Jaguar tidligere, var fordi strategien ikke ga merket en sjanse til suksess» er noe av det han sier i et ferskt intervju med Road Rat.

Der han også beskriver sin fremtidige design-strategi:

«Jaguarer må være fuck-me-åpenbaringer som etterlater deg måpende. De må ha med seg en følelse av dette helt nye, det du aldri har sett før.»

Store urskiver på håndleddet og stor i kjeften – begge deler like nødvendig i denne kniv-i-ryggen bransjen.

Men det er dette med ‘aldri sett før’ som gjør meg spesielt spent nå. Kan han det tro? For det han forteller med den bilen som blir presentert i dag, viser i hvert fall at han klarer å ta vare på en tradisjon.

For meg er Range Rover helt parallell med Porsche 911.  

Begge utviklet over lang tid – Range Rover siden 1970. Og begge utviklet så forsiktig at ved hvert modellskifte var du aldri i tvil om hvor denne kom fra.

Men sett første og siste generasjon ved siden av hverandre, og du ser tydelig at her har det skjedd store ting underveis, selv om det var nesten umerkelig da det skjedde.

Se stort bildegalleri i vår forhåndsomtale av nye Range Rover

Når det gjelder Range Rover er det høyde, masse og minimalt overheng foran som er med på å gi den design-særpreg – maksimalistisk ytre og minimalistisk stil, dessuten ser du ganske mye himmel når du ser under bilen. 

For ikke å snakke om overflatebehandlingen. Måten disse enorme sideflatene er behandlet på er mesterlig. Hadde du funnet en stor nok gran, kunne du hengt opp en rekke av disse bilene der, som lekre, elegante julekuler.

I mine øyne er dette den mest komplette, mest sammenhengende enheten ute i luksus-offroad-SUV land. Men det er allikevel noe som nagger meg.

Dette er en bil som kanskje er ideell for 2022, men skal en bil på vei inn i fremtiden veie 2,5 tonn, være høy som Sun Mingming (spilte basket på Maryland Nighthawks med 79 på ryggen) og skal den attpåtil se ut som en uinntakelig festning?

Jeg vet ikke om avmålt, diskret, tilbakeholdende er månedens smak i Holmenkollåsen. 

Jeg frykter kanskje at den nye hyperaggressive Concept XM fra BMW i større grad er dagens aktuelle formspråk.

Så hvis McGovern har bommet med denne Range Roveren, frykter jeg virkelig for hva som vil skje med Jaguar.

Men hvis han truffet blink med denne frykter jeg Jaguar-fremtiden enda mer. For det er ikke et gram, ikke en centimeter, av denne bilen som antyder noen fuck-me-åpenbaringer med følelser av dette helt nye, det du aldri har sett før.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer