img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Ferraris tredje Icona
Midt under et skikkelig kunde-event på Mugello kom Ferrari med en flunkende ny bil i Icona-serien. En nyhet var nok ventet – men ikke en som til de grader vekker de gode Ferrari-minnene.

Endelig en ny Ferrari der det overhodet ikke er tvil om hva det er.

Den er til de grader erke-Ferrari, med åpenbare røtter tilbake til alle sportsracerne som samlet pokaler i alle de store løpene, og tilbake til alle katalogbilene signert Pininfarina fra den tiden Pf+Ferrari var en garantert suksess.

Samtidig er den nye bilen noe helt annet enn nostalgisk. Her er det mange grep som (forhåpentlig) peker langt fremover.

Navnet Daytona har ment to ting for Ferrari-entusiastene. 

Det første er den overlegne oppvisning på Daytonas 24-timersløp i 1967 da en 330 P3/P4 og en 330 P4 og en 412 P kjørte over målstreken side om side.

Det var en skikkelig hilsen på Fords hjemmebane etter at Ford hadde hatt tre biler først over målstreken på Le Mans året før.

Denne seieren resulterte i Ferraris andre Daytona-referanse. En nydelig, stor, Gran Touring bil med utvilsomme og svært harmoniske Pininfarina-linjer. Veldig mye V12 langt der foran og glasshuset, som rommet to, langt der bak.

Jeg tror vi kan slå fast at den nye bilen er oppkalt etter løpsseieren og ikke etter GT-bilen. For de bilene vi ser spor av i dette designet er alle P-bilene – prototypene – fra gylne 60 årene.

(saken fortsetter)

Ser man etter med velvillige øyne finner man både 350 Can Am, 512-bilene og ikke minst 330 P3 som kanskje er den av de gamle som virkelig hadde fortjent Daytona-navnet.

Men nå er det altså hentet opp igjen, Daytona SP3 er det fulle navnet og dermed er den solid plassert i historien.

Men en mye ferskere historie enn den om gladiatorene på de store racerbanene.

Denne historien startet i 2018 med det nye Icona-programmet der vi fikk Monza SP 1 og Monza SP 2 – biler med direkte referanse til 50-tallets barchettaer. 

Hvis du var på Oslo Motor Show så du en av disse bilene på standen til BIL/Autofil

Akkurat som man kunne se en av disse bilene for seg i et Mille Miglia løp på femti-tallet, kan man se den nye for seg på en racerbane.

Hele bilen har en racingholdning – og spesifikasjonene understreker det. 6,5-liters V12-motoren sitter rett bak føreren.

Dette er den kraftigste motoren uten pustehjelp Ferrari noen gang har bygget. 840 hk og 697 Nm med rødstrek på 9.500. Den tar det hele til 340 km/t. Underveis traff du hundre etter 2,85 sekunder og 200 etter 7,4.

Men her er det vel estetikken som er det viktigste.

– Dette er et kunstverk, og ikke bare en bil, sier Flavio Manzoni, Ferraris designsjef, om den nye Iconaen.

(saken fortsetter)

Sannsynligvis tenker han på den store friheten designerne hadde da de gikk løs på denne oppgaven. 

Dette prosjektet har vært helt designdrevet uten å skjele til kundekrav og moteretninger. Frykten for at man ikke ville finne kjøpere behøvde man i hvert fall ikke tenke på. Denne skal bygges i 599 eksemplarer og prisen, før spesielle ønsker, er på 2 millioner euro.

Alle er for lengst solgt.

Arkitekturen er som hos LaFerrari, og formen er full av skjulte overraskelser.

Det som kan se ut som en klassisk Pininfarina design er også en aerodynamisk forundringseske.

Ikke antydning av aktive, aerodynamiske innretninger, men for eksempel finner du «skorsteiner» som henter ut luften som gir tendenser til løft fra bilens underside. Luften ledes gjennom dørene og slippes ut bak.

Der du har de horisontale listene som dekker baklysene og som gjør bilen like karakteristisk bakfra som forfra.

Setene kan ikke reguleres, men skreddersys sikkert til eieren. Cockpit-interiøret er også et utvilsomt Ferrari miljø og på bildet av bilen rett ovenfra ser den egentlig ikke mye åpen ut.

Litt som de forhjulsdrevne Peugeot cabrioletene der den krumme frontruten var trukket så langt tilbake at regndråper som ville finne veien inn måtte oppføre seg ekstremt intelligent.

Utvendige mål er 469 x 205 x 114 cm på 265 cm akselavstand. Og det hele veier snaue 1500 kg.

Dersom Ferrari igjen kommer opp med en Dino for gatebruk, håper jeg den vil se ut noe i retning av dette.

Det er to av Manzonis frontfolk som er ansvarlige her – Carlo Palazzani er sjefdesigner for Sportsbil-eksteriørene og Fabio Mazzari fronter Granturismo-modellene.

Jeg gleder meg til å finne ut om resultatet kommer fra én av dem, eller om dette er et samarbeide. 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda får hjelp av Toyota
Til våren kommer Mazda2 Hybrid på markedet, men bilen er allerede på plass under et annet navn.
Les mer
layid-bilde1
Range Rover den Femte - Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?
Les mer
layid-bilde2
Valkyrien slippes fri
Aston Martin fikk sin Formel 1-bil på landeveien kjappere enn Mercedes-Benz fikk orden på sin.
Les mer
layid-bilde3
Første ladning i4 på norsk jord
Om et par uker er de første eksemplarene av BMW i4 på plass hos din lokale BMW-forhandler. Men fortsatt må du vente tålmodighet for å få din egen.
Les mer
layid-bilde4
Lexus gir forsmak på elbil
Selvsagt får ikke Toyota og Subaru være alene om å bygge på den nye e-TNGA-plattformen. I dag har Lexus gitt en første antydning om hva vi har i vente fra det holdet.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny SUV tetter gapet mellom C-HR og RAV4
Toyota har i dag avslørt at Corolla Cross kommer til Europa for å tette gapet mellom C-HR og RAV4.
Les mer
layid-bilde6
Ansiktsløft for Skodas minste SUV
Fire år etter lanseringen er det tid for en oppgradering av Skoda Karoq.
Les mer
layid-bilde7
Foxconn-bilen blir offentlig
Til nå har bilene fra ambisiøse Foxconn bare vært vist på en stor internpresentasjon. Nå står den ene modellen på en utstilling i Hong Kong.
Les mer


layid-bilde8
Gumpert - flere liv enn katta?
Les mer
toppsak-bilde9
Lekker stasjonsvogn fra Opel
Opel viser nå de første bildene av neste generasjon Astra Sports Tourer - en lekker stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde10
BMW M markerer jubileum med muskel-SUV
Les mer
layid-bilde11
Ujålete SUV i ny innpakning
Les mer
layid-bilde12
Gammel Ferrari blir ny
Les mer
layid-bilde13
Ukjent hos oss, stor i mange markeder
Mitsubishi har lansert en oppdatert utgave av 7-seteren Xpander - en viktig MPV / crossover i mange raskt voksende markeder.
Les mer
layid-bilde14
Folkevognbussen som ladbar hybrid
Volkswagen-importør Harald A. Møller har nå fått på plass nye Multivan som ladbar hybrid. Det gir en kraftig avgiftsreduksjon som kommer kundene til gode. Men gleden kan bli kortvarig.
Les mer
toppsak-bilde15
En praktisk el-Mercedes
Mercedes-Benz EQB er den mer praktiske fetteren til EQA som nå er priset fra 477.000 kroner, 33.000 kroner opp i forhold til EQA. Bilen ankommer tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde16
Første glimt av ny Niro
Les mer
layid-bilde17
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Les mer
layid-bilde18
Økt rekkevidde for Peugeots bestselgere
To av tre nye Peugeot-modeller solgt i Norge hittil i år er en e-2008 eller en e-208. Nå får bilene tekniske oppgraderinger, inkludert økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde19
Ferraris tredje Icona
Midt under et skikkelig kunde-event på Mugello kom Ferrari med en flunkende ny bil i Icona-serien. En nyhet var nok ventet - men ikke en som til de grader vekker de gode Ferrari-minnene.
Les mer
layid-bilde20
En forsmak på Volvos fremtid
Med Concept Recharge gir Volvo oss en ide om hva vi har i vente i en karbonnøytral fremtid. Trolig er det neste generasjon XC90 vi får en forsmak på her.
Les mer
layid-bilde21
Genesis lanserer ny el-SUV
Hyundais luksusmerke Genesis presenterer stadig flere modeller som burde være attraktive for Norge, men foreløpig satser de kun i noen utvalgte markeder.
Les mer
layid-bilde22
Vinfast setter USA på kartet
Den vietnamesiske bilprodusenten Vinfast er på plass i Los Angeles med to elbiler. Snart skal de også til Europa.
Les mer
toppsak-bilde23
Mitsubishi viser ny elbil
Mitsubishi konsentrerer seg om andre markeder enn det europeiske for tiden. I Kina viser de en ny modell som hadde passet fint i det norske markedet.
Les mer
layid-bilde24
Lekne alternativer fra Porsche
Porsche er bredt representert på LA Auto Show. Her er deres mest lekne nykommere.
Les mer
layid-bilde25
Fisker avslører flere detaljer
Fisker viser sin Ocean som produksjonsklar prototyp på LA Auto Show. Det skjedde på dagen ett år før produksjonen starter i Østerrike.
Les mer
layid-bilde26
Ny karosseriform og ny styrkegrad
Porsche er på plass i Los Angeles hvor de viser Taycan i GTS-utgave med ekstra lang rekkevidde. Dessuten kommer den i en ny, praktisk innpakning.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert T-Roc
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Mazda for Amerika
Mazda har i dag lansert en ny SUV med betegnelse CX-50 for det nordamerikanske markedet.
Les mer
layid-bilde29
Nøktern el-SUV fra Maxus
Les mer
layid-bilde30
Ford Bronco i ørkendrakt
Amerikanere som venter på en vill Bronco for ødemarken kan få drømmen sin oppfylt neste år, men den første spesialutgaven er forbeholdt dem med en solid bankkonto.
Les mer
layid-bilde31
Xpeng fra Kristiansand til Trondheim
Xpeng har nå etablert et nett av forhandlere fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord. Der kan du se og prøvekjøre merkets modeller.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Panamera
Porsche lanserer nå spesialutgaven Panamera Platinum Edition for dem som ønsker en eksklusiv bil med mye utstyr.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på stor el-SUV fra KIA
Den skal debutere på bilutstillingen i Los Angeles om en uke, men for å stimulere interessen har Kia sendt ut noen skisser av sin kommende el-SUV med betegnelse EV9.
Les mer
layid-bilde34
Her er Subarus redningsplanke
Les mer
layid-bilde35
Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv bursdagsgave
I 1985 satt han i vinnerbilen på Le Mans. Nå har han vært med på å utvikle sitt eget minnestykke.
Les mer
layid-bilde38
NIO med glimt av fremtiden
Når NIO for første gang viser sin store sedan utenfor Kinas grenser skjer det i Oslo denne uken.
Les mer