img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mazda utvider SUV-familien med ladbare modeller
Mazda har i dag annonsert detaljer rundt en kraftig satsing på nye SUV-modeller over de neste to årene.

Til Europa og Norge kommer to modeller som er bygget på selskapets helt nyutviklede plattform for store produkter, og en plug-in hybrid versjon av den eksisterende Mazda MX-30.

For å møte stadig økende etterspørsel etter elektrifiserte lavutslippsbiler i SUV-segmentet vil Mazda lansere modellene CX-60 og CX-80 med plug-in hybride drivlinjer på det europeiske markedet i perioden 2022 til 2023.

I samme tidsrom lanseres modellene CX-50, CX-70 og CX-90 for det amerikanske og andre ikke-europeiske markeder.

Mazda CX-60 og CX-80 kommer med henholdsvis to og tre seterader, og vil være spydspissene i Mazdas introduksjon av plug-in hybride drivlinjer i Europa. Trolig snakker vi da om etterfølgeren til CX-5 samt en storebror til denne.

Drivlinjene vil være bensindrevne rekkefirere i kombinasjon med en el-motor som ifølge Mazda tilbyr en kombinasjon av lave utslipp, høye ytelser og gode kjøreegenskaper.

Modellene vil også bli tilgjengelige med bensin- og dieselmotorer, da i form av nyutviklede rekkeseksere i kombinasjon med et 48V mildhybrid system.

Comeback for rotasjonsmotoren
I tillegg vil Mazda introdusere en ny, plug-in hybrid versjon av den eksisterende modellen MX-30. Denne vil komme med revolusjonerende teknologi hvor en bensindrevet rotasjonsmotor fungerer som generator til bilens elektriske drivlinje.

Vær oppmerksom på at denne ikke vil få de unike fordelene som elbilene har i Norge.

– Vi ser frem mot å lansere våre nye plug-in hybrider på det norske markedet. Dette er produkter som er godt tilpasset norske kunders behov, og vi ser betydelig potensiale for disse modellene i vårt marked, sier PR & Produktsjef i Mazda Motor Norge, Petter Chr. Grüner Brinch.

Lansering av MX-30 og CX-60 vil begynne i første halvår 2022.

Mazdas bærekraftvisjon inkluderer målsetninger om å elektrifisere hele produktporteføljen innen 2030, og at selskapet skal være karbonnøytralt innen 2050.

For å bidra til å nå disse målsetningene har Mazda annonsert at de vil lansere tre nye helelektriske modeller fram mot 2024, og fra 2025 vil selskapet rulle ut flere modeller på en nyutviklet og skalerbar elbilplattform.

Mazda CX-60:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde1
MGs el-stasjonsvogn kommer først til våren.
Det er nå klart at MGs el-stasjonsvogn MG5 Electric først blir å finne hos norske forhandlere i andre kvartal neste år. Og prisen er ikke klar ennå.
Les mer
layid-bilde2
Ford oppgraderer Focus med karosseriretusj og større naviskjerm
Ford har retusjert Focus for at den skal leve i noen år til. Til Norge kommer oppgradert Focus tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde3
Ny Honda HR-V blir litt større og bare hybrid
Den nye kompakt-SUV-en er litt større og mindre tørst, men Hondas elektrifiseringsvei går via hybrid for tredje generasjon av HR-V. Bilen kommer til Norge rett etter jul.
Les mer
layid-bilde4
Marvel R, ny MG-SUV
MG er i ferd med å rulle ut Marvel R, merkets andre elektriske SUV, og priser den nær 4,7 meter lange bilen like aggressivt som de priset suksessen ZS. Det betyr startpris på 340.000 kroner for rimeligste 2WD-variant og 418.000 kroner med 4x4.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Geely bryter grenser
Det er ikke lenge siden Geely startet sitt ‘billigmerke’ Geometry. Med den nye EX3-kompakt-SUV-en viser de klart hva de mener med billig.
Les mer
layid-bilde6
Mazda utvider SUV-familien med ladbare modeller
Mazda har i dag annonsert detaljer rundt en kraftig satsing på nye SUV-modeller over de neste to årene.
Les mer
layid-bilde7
Populær BMW får elektrisk boost
BMW 2-serie Active Tourer har vært en populær bil på norske veier. Nå kommer den i ny utgave som eliminerer et tidligere ankepunkt.
Les mer


layid-bilde8
Toyota bekrefter kompakt crosser
Les mer
toppsak-bilde9
Moms på elbiler? Vent et par år!
Viktigste dagen i selskapets historie siden 4. mai 1904, sa Rolls-Royce sjefen. Han skulle bare snakke litt om en elbil.
Les mer
layid-bilde10
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde11
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde12
Subaru fornyer rallybilen
Les mer
layid-bilde13
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde14
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
layid-bilde16
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Les mer
layid-bilde17
Mazda oppgraderer CX-5
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Audis fremtids-visjon
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.
Les mer
layid-bilde20
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde21
Ny rekord i liten og søt
Hyundai har lansert sin nye mikro. Søtere kan det vanskelig bli. Men for stor til å bli en japansk kei-bil og for liten til å komme til Europa. Synd.
Les mer
layid-bilde22
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Vi kan like godt tro på Mercedes-Benz når de sier at hele modell-linjen skal elektrifiseres. Nå forteller de at heller ikke G-klassen skal holdes utenfor. Tekniske detaljer mangler, men utseendet er det ikke noe å si på.
Les mer
toppsak-bilde23
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde24
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde25
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
layid-bilde26
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde27
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
toppsak-bilde28
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse - om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.
Les mer
layid-bilde29
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Les mer
layid-bilde30
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde31
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde32
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Her kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Renault klar med sin el-utfordrer
Les mer
layid-bilde36
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde37
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde38
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.
Les mer