img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
85 bilder i galleri
Populær BMW får elektrisk boost
BMW 2-serie Active Tourer har vært en populær bil på norske veier. Nå kommer den i ny utgave som eliminerer et tidligere ankepunkt.

BMW var tidlig ute med en ladbar hybrid som kom gunstig ut i det norske avgiftssystemet – 225xe Active Tourer. For selv om den elektriske rekkevidden var meget begrenset i startfasen, var bilen så å si fri for engangsavgift.

Når bilen i tillegg bød på firehjulsdrift og familievennlig innpakning, måtte det jo bli en norsk suksess. Etter elbilen i3 var 225 ex Active Tourer BMW Norges mest solgte bilen i perioden 2016-2019 før den ble tatt av programmet for en oppgradering.

Siden lanseringen i 2014 er det ifølge OFV registrert 8393 nye 2-serie Active Tourer på norske skilter, hvorav den ladbare hybriden utgjør 86 prosent mens de resterende fordeler seg nogenlunne jevnt på diesel og bensin.

Jeg nevnte kort rekkevidde – på nykommeren som nå lanseres er dette løst. Den kan skilte med opptil 80 kilometer elektrisk rekkevidde slik at den vil innfri dagens, og trolig også morgendagens, krav for å oppnå avgiftsfrihet.

I tillegg har bilen ifølge BMW hentet teknikk fra øverste hylle og skal tilbys i to ladbare varianter – begge med elektrisk firehjulsdrift.

(saken fortsetter)

Mange rynket på nesen da også BMW med BMW 2-serie Active Tourer tilbød en modell med forhjulsdrift som utgangspunkt.

Med fasiten i hånda kan produsenten i dag slå fast at det lønte seg – over 430.000 eksemplarer av den kompakte flerbruksbilen er solgt, og over 80 prosent av kjøperne var nye BMW-kunder.

I februar neste år lanseres en helt ny generasjon 2-serie Active Tourer. De praktiske egenskapene er beholdt, men den nye generasjonen kan ifølge BMW skilte med et helt nytt nivå av teknikk og komfort. Designen er også mer markant.

Andre generasjon 2-serie Active Tourer bygger på en ny plattform, skreddersydd til både forbrenningsmotorer og elektrifiserte drivlinjer, takket være lav vekt og fleksibilitet.

Sammenlignet med forrige generasjon, har bilen vokst i alle retninger: 32 mm lengre (til 4386 mm), 24 mm bredere (til 1824 mm) og 21 mm høyere (til 1576 mm).

Akselavstanden er den samme (2670 mm), mens sporvidden er økt med 25 mm på forakselen og 26 mm på bakakselen. De økte dimensjonene gir naturlig nok også bedre innvendig plass.

Interiøret har fått helt ny geometri. 2-serie Active Tourer er den første kompaktmodellen som tar i bruk BMW Curved Display, den store infotainment-skjermen med det nye operativsystemet iDrive 8, som man kjenner fra BMW iX og BMW i4.

En rekke av førerassistansesystemene og infotainment-løsningene fra større BMW-er har også funnet veien til kompaktklassen. Faktisk tilbyr 2-serie Active Tourer det største utvalget av fører- og parkeringsassistenter i en kompaktmodell fra BMW, noensinne.

Cruise-kontroll med bremsefunksjon, frontkollisjons-varsling, parkeringsassistent med ryggekamera og ryggeassistent, er alt standardteknikk i den nye kompaktmodellen.

(saken fortsetter)

To plug-in hybrider
I Norge vil BMW tilby de to plug-in hybridene, 225e xDrive Active Tourer og 230e xDrive Active Tourer, som lanseres neste sommer.

For første gang brukes femte generasjon BMW eDrive drivlinje i en plug-in hybrid. Flere av komponentene stammer altså fra drivlinjen til i BMW iX3, i4 og iX.

I BMW 225e xDrive Active Tourer leverer bensinmotoren 109 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 80 kW/109 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 245 hk.

I storebror 230e xDrive leverer bensinmotoren 150 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 130 kW/177 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 326 hk.

Begge modellene har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1370 liter og en tillat tilhengervekt på opptil 1400 kg.

Batteriet er det samme i begge modellene og har en bruttokapasitet på 16,3 kWt.

Ladekapasiteten er opp fra 3,7 kW på forrige generasjon til 7,4 kW. Det betyr at batteriet kan full-lades på rundt 2,5 timer. Gjennom lading fra en 220V husholdningskontakt, lades batteriet fullt på under åtte timer.

Med den nye konstruksjonen og økte kapasiteten til batteriet, utvides også den elektriske aksjonsradiusen betraktelig. De to plug-in hybridene har begge en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km WLTP.

– I en tid hvor vi har mye fokus på BMW iX og i4, så viser vi med den nye 2-serie Active Tourer at BMW Groups sterke satsning på elektrifisering også kommer plug-in hybridene til gode, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

– Når våre ladbare modeller i stor grad fremover kan dele komponenter, er det mulig å by på plug-in hybrider med solid elektrisk rekkevidde i hverdagen.

Prisene presenteres når norske forhandlere etter hvert åpner for bestilling. Og de ladbare modellene som er aktuelle for Norge er først på plass sommeren 2022.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde1
MGs el-stasjonsvogn kommer først til våren.
Det er nå klart at MGs el-stasjonsvogn MG5 Electric først blir å finne hos norske forhandlere i andre kvartal neste år. Og prisen er ikke klar ennå.
Les mer
layid-bilde2
Ford oppgraderer Focus med karosseriretusj og større naviskjerm
Ford har retusjert Focus for at den skal leve i noen år til. Til Norge kommer oppgradert Focus tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde3
Ny Honda HR-V blir litt større og bare hybrid
Den nye kompakt-SUV-en er litt større og mindre tørst, men Hondas elektrifiseringsvei går via hybrid for tredje generasjon av HR-V. Bilen kommer til Norge rett etter jul.
Les mer
layid-bilde4
Marvel R, ny MG-SUV
MG er i ferd med å rulle ut Marvel R, merkets andre elektriske SUV, og priser den nær 4,7 meter lange bilen like aggressivt som de priset suksessen ZS. Det betyr startpris på 340.000 kroner for rimeligste 2WD-variant og 418.000 kroner med 4x4.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Geely bryter grenser
Det er ikke lenge siden Geely startet sitt ‘billigmerke’ Geometry. Med den nye EX3-kompakt-SUV-en viser de klart hva de mener med billig.
Les mer
layid-bilde6
Mazda utvider SUV-familien med ladbare modeller
Mazda har i dag annonsert detaljer rundt en kraftig satsing på nye SUV-modeller over de neste to årene.
Les mer
layid-bilde7
Populær BMW får elektrisk boost
BMW 2-serie Active Tourer har vært en populær bil på norske veier. Nå kommer den i ny utgave som eliminerer et tidligere ankepunkt.
Les mer


layid-bilde8
Toyota bekrefter kompakt crosser
Les mer
toppsak-bilde9
Moms på elbiler? Vent et par år!
Viktigste dagen i selskapets historie siden 4. mai 1904, sa Rolls-Royce sjefen. Han skulle bare snakke litt om en elbil.
Les mer
layid-bilde10
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde11
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde12
Subaru fornyer rallybilen
Les mer
layid-bilde13
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde14
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
layid-bilde16
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Les mer
layid-bilde17
Mazda oppgraderer CX-5
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Audis fremtids-visjon
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.
Les mer
layid-bilde20
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde21
Ny rekord i liten og søt
Hyundai har lansert sin nye mikro. Søtere kan det vanskelig bli. Men for stor til å bli en japansk kei-bil og for liten til å komme til Europa. Synd.
Les mer
layid-bilde22
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Vi kan like godt tro på Mercedes-Benz når de sier at hele modell-linjen skal elektrifiseres. Nå forteller de at heller ikke G-klassen skal holdes utenfor. Tekniske detaljer mangler, men utseendet er det ikke noe å si på.
Les mer
toppsak-bilde23
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde24
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde25
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
layid-bilde26
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde27
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
toppsak-bilde28
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse - om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.
Les mer
layid-bilde29
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Les mer
layid-bilde30
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde31
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde32
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Her kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Renault klar med sin el-utfordrer
Les mer
layid-bilde36
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde37
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde38
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.
Les mer