img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Audis fremtids-visjon
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.

Den første de presenterte het Skysphere. Den dukket opp på plenen i Monterey for en måneds tid siden

Til bilutstillingen i München hadde de for lenge siden annonserte at de ville bidra med en forsmak på neste A8. GrandSphere skulle den hete.

Nå skal jeg være forsiktig med å være overlegen, men etter at jeg har sett den har jeg enda større problemer med å forstå at noe slikt kan være relevant i 2025.

Slik bilen står her har den et katastrofalt forhold mellom nyttig volum og fotavtrykk. Og den har et estetisk uttrykk som ikke bringer noe nytt, bare litt mer av mye av det som er galt med super-limousine drømmene.

Bare tanken på at en stiv 70-åring skal bøye seg ned for å komme inn her, får meg til å rygge. Og jeg ser ikke for meg hvordan hans to debutant-barnebarn vil klare elegante steg ut av bakdørene her, hemmet som de er av ganske pompøse gallakjoler.

De skal altså inn og ut av en port der taket rager 139 cm over veibanen!

Privat-jet på hjul kaller Audi denne. Men i en privat-jet går man tross alt opp en trapp og stiger inn i (eller ut av) en dør. Selv om man kanskje må bøye seg for å klarere døråpningen, er det adskillig mer elegant enn å vri seg ut av et lavt sete.

Spesielt når Marc Lichte, designsjefen, presiserte at produksjonsmodellene nok vil få en konvensjonell bakdør, hengslet i forkant – og ikke den store B-stolpe frie løsningen til GrandSphere.

Denne måler 535 cm ganger to meter og har en akselavstand på 319 cm. Vesentlig større enn dagens A8 – og byr på masse komfort for fire.

Ikke akkurat den nye nøkterne bærekraft tankegangen, men: – Vi ønsker å ta med oss så mange av disse designelementene som mulig inn i produksjonsversjonen, sa Philipp Romers – ansvarlig for eksteriøret.

Nå er åpenbart interiøret det viktigste, for det legges vekt på at denne gangen begynte man på innsiden og tegnet eksteriøret ut fra det. (Snart en like stor klisje som å nevne hvor mange kilometer fiskegarnsøppel hentet fra havet som er gjenbrukt for å lage gulvmattene.)

Og der jobbet Audi for å forklare hva de tenkte. Da jeg droppet innom uteområdet for å hilse på denne bilen var et ikke veldig interessert publikum i ferd med å få analysert interiøret.

Dette er ikke noe nytt. Det må være ti år siden jeg var med på en workshop hos BMW, som dreide seg om luksus.

Jeg beklager å måtte si det – de hadde riktige fremtidsvyer den gangen. Og vi skal ikke lenger tilbake enn til presentasjonen av GLS på Rivieraen da Mercedes hadde en workshop om ‘Transformation in #luxury’ i sitt ‘Nautilus studio’ der.

Men akkurat den er vanskelig å ta på alvor. Designsjef Gorden Wagener har fått den uvanen at han klistrer luksus-merkelappen på alt han tar i.

(saken fortsetter)

Hos Audi hadde de hentet en professor fra Høyskolen i Hof – hans tema er avansert transportdesign, en Doktor som er sjef for designmuseet til Vitra og en dame som er utgiver av weekendutgaven av Berliner Zeitung. Sammen med Immo Redeker, fra Audis Interiør Arkitektur – disse skulle snakke om Fremtidens Interiør.

Hvordan folk tør presentere fem år frem i tiden som en sannhet er ubegripelig. I hodet mitt får vi enda tettere trafikk, enda dårligere plass på gater og veier, og enda mindre behov – eller muligheter – for å kjøre over 100 km/t. 

Men det var ikke akkurat slik deres virkelighet ble beskrevet.

Tar jeg feil? Når det gjelder prognose-skråsikkerhet behøver jeg ikke gå lenger enn til OPEC 2015-visjonen. Der sa de for eksempel at elbiler kommer som et skudd. I 2040 regnet de med en elbilflåte på 4,7 millioner batterielektriske.  

Det tallet traff vi i fjor! OPEC var 20 år på villspor!

Poenget mitt her er at GrandSphere åpenbart er designet ut fra et 2025-scenario Audi er ganske trygge på. Kanskje tar de like feil som OPEC – kanskje deres virkelighet ligger 20 år bak i tid? Da er ikke en produksjons GrandSphere veldig aktuell.

Behøver jeg nevne eldrift og 23-tommers feite Pirelli, og seter som kan slås ned til 60 grader og autonomi nivå 4 og – i tenk-på-et-tall avdelingen: 120 kWt og en motor på hver aksel, til sammen 710 hester og under fire til 100.

Deres tredje konsept i denne serien skal hete UrbanSphere. Navnet i seg selv er nok til at jeg har et begrunnet håp om at fabrikken som ga meg den opprinnelige A2 er kommet litt ned på jorden igjen.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer