img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Audis fremtids-visjon
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.

Den første de presenterte het Skysphere. Den dukket opp på plenen i Monterey for en måneds tid siden

Til bilutstillingen i München hadde de for lenge siden annonserte at de ville bidra med en forsmak på neste A8. GrandSphere skulle den hete.

Nå skal jeg være forsiktig med å være overlegen, men etter at jeg har sett den har jeg enda større problemer med å forstå at noe slikt kan være relevant i 2025.

Slik bilen står her har den et katastrofalt forhold mellom nyttig volum og fotavtrykk. Og den har et estetisk uttrykk som ikke bringer noe nytt, bare litt mer av mye av det som er galt med super-limousine drømmene.

Bare tanken på at en stiv 70-åring skal bøye seg ned for å komme inn her, får meg til å rygge. Og jeg ser ikke for meg hvordan hans to debutant-barnebarn vil klare elegante steg ut av bakdørene her, hemmet som de er av ganske pompøse gallakjoler.

De skal altså inn og ut av en port der taket rager 139 cm over veibanen!

Privat-jet på hjul kaller Audi denne. Men i en privat-jet går man tross alt opp en trapp og stiger inn i (eller ut av) en dør. Selv om man kanskje må bøye seg for å klarere døråpningen, er det adskillig mer elegant enn å vri seg ut av et lavt sete.

Spesielt når Marc Lichte, designsjefen, presiserte at produksjonsmodellene nok vil få en konvensjonell bakdør, hengslet i forkant – og ikke den store B-stolpe frie løsningen til GrandSphere.

Denne måler 535 cm ganger to meter og har en akselavstand på 319 cm. Vesentlig større enn dagens A8 – og byr på masse komfort for fire.

Ikke akkurat den nye nøkterne bærekraft tankegangen, men: – Vi ønsker å ta med oss så mange av disse designelementene som mulig inn i produksjonsversjonen, sa Philipp Romers – ansvarlig for eksteriøret.

Nå er åpenbart interiøret det viktigste, for det legges vekt på at denne gangen begynte man på innsiden og tegnet eksteriøret ut fra det. (Snart en like stor klisje som å nevne hvor mange kilometer fiskegarnsøppel hentet fra havet som er gjenbrukt for å lage gulvmattene.)

Og der jobbet Audi for å forklare hva de tenkte. Da jeg droppet innom uteområdet for å hilse på denne bilen var et ikke veldig interessert publikum i ferd med å få analysert interiøret.

Dette er ikke noe nytt. Det må være ti år siden jeg var med på en workshop hos BMW, som dreide seg om luksus.

Jeg beklager å måtte si det – de hadde riktige fremtidsvyer den gangen. Og vi skal ikke lenger tilbake enn til presentasjonen av GLS på Rivieraen da Mercedes hadde en workshop om ‘Transformation in #luxury’ i sitt ‘Nautilus studio’ der.

Men akkurat den er vanskelig å ta på alvor. Designsjef Gorden Wagener har fått den uvanen at han klistrer luksus-merkelappen på alt han tar i.

(saken fortsetter)

Hos Audi hadde de hentet en professor fra Høyskolen i Hof – hans tema er avansert transportdesign, en Doktor som er sjef for designmuseet til Vitra og en dame som er utgiver av weekendutgaven av Berliner Zeitung. Sammen med Immo Redeker, fra Audis Interiør Arkitektur – disse skulle snakke om Fremtidens Interiør.

Hvordan folk tør presentere fem år frem i tiden som en sannhet er ubegripelig. I hodet mitt får vi enda tettere trafikk, enda dårligere plass på gater og veier, og enda mindre behov – eller muligheter – for å kjøre over 100 km/t. 

Men det var ikke akkurat slik deres virkelighet ble beskrevet.

Tar jeg feil? Når det gjelder prognose-skråsikkerhet behøver jeg ikke gå lenger enn til OPEC 2015-visjonen. Der sa de for eksempel at elbiler kommer som et skudd. I 2040 regnet de med en elbilflåte på 4,7 millioner batterielektriske.  

Det tallet traff vi i fjor! OPEC var 20 år på villspor!

Poenget mitt her er at GrandSphere åpenbart er designet ut fra et 2025-scenario Audi er ganske trygge på. Kanskje tar de like feil som OPEC – kanskje deres virkelighet ligger 20 år bak i tid? Da er ikke en produksjons GrandSphere veldig aktuell.

Behøver jeg nevne eldrift og 23-tommers feite Pirelli, og seter som kan slås ned til 60 grader og autonomi nivå 4 og – i tenk-på-et-tall avdelingen: 120 kWt og en motor på hver aksel, til sammen 710 hester og under fire til 100.

Deres tredje konsept i denne serien skal hete UrbanSphere. Navnet i seg selv er nok til at jeg har et begrunnet håp om at fabrikken som ga meg den opprinnelige A2 er kommet litt ned på jorden igjen.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer