img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.

Du vet det vel – Genesis er Hyundais forsøk på å klatre opp til premium. 

Eller kanskje det eneste du vet om Genesis er at det var en slik bil Tiger Woods forsøkte å kjøre seg i hjel i, i februar. Ikke akkurat bilens skyld!

Etter at Korea og USA har tatt imot en halv million Genesiser, har det vært noen halvhjertede forsøk på å selge den i Europa, men nå er det åpenbart at de mener alvor.

Tidligere i år fortalte Hyundai at Genesis skulle lanseres i Europa – i første omgang Storbritannia, Tyskland og Sveits – sommeren 2021. 

Les også: Lekker Genesis på vei mot Europa

Det stemte det – de startet på Goodwood i august. Så kom de ganske bredt til bilutstillingen i München. Ikke noen flashy stand med glitter og fjas. De hadde en brakke utendørs, sammen med en mengde sykkelprodusenter, der de hadde parkert hele rekken av sine modeller.

Alle dørene åpne, velkommen til prøvekjøring her og nå, og hva syns du?

Jordnært, enda de skal jo møte Mercedeser, BMW-er og Audier rett på. Det skal bli spennende å se hvordan de klarer det, men Hyundai har jo vist både at de kan bygge biler og at de har utholdenhet.

Dessuten byr de på noe de andre sikkert kan levere, men ikke akkurat fremhever i markedsføringen.

Først forsøkte Benjamin Winkler, Genesis sin Tysklands-sjef, å forklare meg at de hadde et ‘Flexibiltets Program’ og jeg hadde problemer med ikke å gjespe, men det viste seg oppskriften var ganske grei og attraktiv: du skulle ikke behøve besøke et Genesis-anlegg de neste fem årene.

Hvis bilen trengte noe, ville den bli hentet og levert. Forresten finnes det ikke noen Genesis-anlegg i det hele tatt – bare noen «Spaces» (de også!)

Egentlig abonnerer du på bilen og du får din egen personlige assistent. (Skeptisk – jeg husker da Daimler forsøkte seg med det de første Maybach-årene. Ikke vellykket).

Men Genesis er optimister og starter med blanke ark, og de er sikkert støttet bakfra med et enormt markedsføringsbudsjett, for det er ikke akkurat de mest avanserte konstruksjonene de bringer til torgs. Ikke sånn som selger seg selv.

Hverken G80 eller G70 familiene har antydning av hybrid. Men de skal ikke være langt unna.

Hvis du går inn på en promosjonsfilm som de kaller Futuring Genesis, får du høre hva Euisun Chung, sønn og den nåværende Hyundai-sjefen, lover deg på tro og ære at han skal dukke opp med.

Blant annet den rett-rundt-hjørnet batterielektriske G60, og så kommer de strømførende som perler på en snor.

(saken fortsetter)

Men jeg kan ikke tenke meg Norge blir aktuelt før i hvert fall halvparten av løftene er oppfylt.

Sammen med Chung står gruppens design-overhode, Luc Donckerwolke. Du krangler ikke med en som har gjort store ting både hos Audi og Skoda og Bentley, som har vært mer Lamborghini enn de fleste der, og som har Michel Vaillant som favoritt.

Man kan se det på de bilene som er presentert. De er gjort med smak. Kanskje litt skrytende front, men ellers diskret og tilbakeholdende. Interiøret er også velsignet nøkternt og ser heldigvis ikke ut som kommandosentralen i et elektrisitetsverk slik vi er blitt vant til andre steder.

Det jeg husker best fra den timen jeg koste meg med biler jeg aldri vil møte igjen, er Shooting Brake karosseriet til G70 og måten G80 kjørte på

Drivlinjen var skikkelig original: en 2,5-liters turbo-firer på 300 hester. En tysker ville hatt en sekser med såpass mange hester, eller lagt på litt elektrisk hybrid assistanse.

Her var det masse som var veldig brukbart veldig lavt nede, en hjemmelaget åttetrinns automat sørget for at det ikke ble noen nøling, og firehjulsdriften hadde en tydelig tendens til å konsentrere seg om bakhjulene.

Sammen med en herlig låt (riktignok redusert av imponerende lyddemping). Den kunne jeg godt tenkt meg noen flere mil med. Hjem til Svinesund for eksempel.

Men glem det, jeg vil bli forundret om ikke Hyundai vil forsøke å innføre fenomenet i Norge også, men ikke før det blir full batteri-bredde.

Fabrikken trenger alle de kundene den kan finne nå som den har bestemt seg for å triple salget. I fjor var rekordåret, på 128.365 biler.

Da kan det selvfølgelig hjelpe å banke på hos Europa, men åtte modellrekker i familien vil nok også bidra.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde1
MGs el-stasjonsvogn kommer først til våren.
Det er nå klart at MGs el-stasjonsvogn MG5 Electric først blir å finne hos norske forhandlere i andre kvartal neste år. Og prisen er ikke klar ennå.
Les mer
layid-bilde2
Ford oppgraderer Focus med karosseriretusj og større naviskjerm
Ford har retusjert Focus for at den skal leve i noen år til. Til Norge kommer oppgradert Focus tidlig neste år.
Les mer
layid-bilde3
Ny Honda HR-V blir litt større og bare hybrid
Den nye kompakt-SUV-en er litt større og mindre tørst, men Hondas elektrifiseringsvei går via hybrid for tredje generasjon av HR-V. Bilen kommer til Norge rett etter jul.
Les mer
layid-bilde4
Marvel R, ny MG-SUV
MG er i ferd med å rulle ut Marvel R, merkets andre elektriske SUV, og priser den nær 4,7 meter lange bilen like aggressivt som de priset suksessen ZS. Det betyr startpris på 340.000 kroner for rimeligste 2WD-variant og 418.000 kroner med 4x4.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Geely bryter grenser
Det er ikke lenge siden Geely startet sitt ‘billigmerke’ Geometry. Med den nye EX3-kompakt-SUV-en viser de klart hva de mener med billig.
Les mer
layid-bilde6
Mazda utvider SUV-familien med ladbare modeller
Mazda har i dag annonsert detaljer rundt en kraftig satsing på nye SUV-modeller over de neste to årene.
Les mer
layid-bilde7
Populær BMW får elektrisk boost
BMW 2-serie Active Tourer har vært en populær bil på norske veier. Nå kommer den i ny utgave som eliminerer et tidligere ankepunkt.
Les mer


layid-bilde8
Toyota bekrefter kompakt crosser
Les mer
toppsak-bilde9
Moms på elbiler? Vent et par år!
Viktigste dagen i selskapets historie siden 4. mai 1904, sa Rolls-Royce sjefen. Han skulle bare snakke litt om en elbil.
Les mer
layid-bilde10
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde11
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde12
Subaru fornyer rallybilen
Les mer
layid-bilde13
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde14
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
layid-bilde16
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Les mer
layid-bilde17
Mazda oppgraderer CX-5
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Audis fremtids-visjon
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.
Les mer
layid-bilde20
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde21
Ny rekord i liten og søt
Hyundai har lansert sin nye mikro. Søtere kan det vanskelig bli. Men for stor til å bli en japansk kei-bil og for liten til å komme til Europa. Synd.
Les mer
layid-bilde22
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Vi kan like godt tro på Mercedes-Benz når de sier at hele modell-linjen skal elektrifiseres. Nå forteller de at heller ikke G-klassen skal holdes utenfor. Tekniske detaljer mangler, men utseendet er det ikke noe å si på.
Les mer
toppsak-bilde23
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde24
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde25
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
layid-bilde26
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde27
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
toppsak-bilde28
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse - om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.
Les mer
layid-bilde29
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Les mer
layid-bilde30
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde31
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde32
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Her kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Renault klar med sin el-utfordrer
Les mer
layid-bilde36
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde37
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde38
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.
Les mer