img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Smart lever – og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.

Ikke helt da. Mercedes-Benz AG og Zhejiang Geely Holding Group gikk sammen om et joint venture “smart Automobile Co., Ltd.”. De fleste av funksjonene skulle legges til Kina. Og så har det vært stille. 

Det er forresten mulig jeg tar feil her. Men jeg trodde Smart, eller smart som det så smart staves, var et merkenavn under Daimler. Gå inn på Investor Relations-siden, og du ser at blant de 15 merkevarenavnene som ligger under konsernet, er det så visst ingen smart.

Den nye konseptbilen, #1 som den så fikst heter, fikk da også en ganske forsiktig presentasjon ved den store media-kvelden Mercedes-Benz arrangerte dagen før åpningen av IAA-utstillingen in München.

Det ble avlevert noen forklaringer på link fra Kina, ellers var oppmerksomheten liten, og da jeg spurte Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør hos Mercedes/Bertel O. Steen, var det ikke mye han kunne legge til.

Men bilen er stor – den største smart noen gang. Det skal forresten ikke så mye til – den eneste grunnen til at bilen oppsto var at den skulle være liten. Det har den tappert jobbet med i alle disse årene. Et og annet feilskjær, riktignok, men liten.

Konseptbilen måler 429 x 191 x 170 cm. Det vil si at den er i Ford Puma/Peugeot 2008-området. Dessuten er den en moteriktig SUV.

Jeg aner foreløpig ikke hvor den er tegnet heller. Gorden Wagener, Daimlers sjefdesigner, pleier å gå ganske bredt ut når det kommer noe nytt fra hans avdeling. Denne gangen har det vært mer Maybach enn smart, for å si det sånn.

Jeg syns vel også hele bilen virker ganske kinesisk. Organisk i formen, med et par obligatoriske grep som ikke vil bli med inn i produksjonsalderen. Midtstolpeløs firedørs, for eksempel. Lysstripe i hele bredden bak begynner vel også å bli ganske 2020 nå, og en front med lyseffekter som gir inntrykk av å ville tygge deg har vel også gått ut på dato.

‘Rytmisk lysshow’ kalles det!

Interiøret er på en eller annen måte litt bedre. Eller kan det være at jeg er barnslig forført av sømmene i setene som lyser opp i muntre LED-bånd?

Et veldig flatt gulv øker følelsen av rom, og midtkonsollen ser ut som den svever. Den har noe de kaller 3D berøringsflater og en 12,8-tommers skjerm. Av en eller annen grunn falt jeg også for interiørfargene: lyseblått, hvitt og gull! Så kitsch at det ikke kan bli kitschere?

Men det sies at produksjonsmodellen først skal i salg hjemme i Kina, selv om Daniel Lescow lovte at vi skulle se produksjonsutgaven av #1 i Europa første halvår 2022. ‘Og takket være Geely, til en meget konkurransedyktig pris’.

Han burde vite det. Han var den hos Daimler som tidlig la til rette for sammenslutningen med Geely og er i dag smart-mannen med ansvar for global markedsføring og ettermarked.

Men han kunne ikke fortelle noe om drivlinjen. Annet enn rask lading og tilstrekkelig rekkevidde.

Jeg har alltid vært glad i smart, ikke minst fordi den har vært ganske underlig av og til, og skikkelig mot strømmen. Jeg er ikke sikker på jeg trenger den like mye nå som den er i ferd med å bli en vanlig bil.

PS!
Da jeg skrev dette var det som sagt stille fra Gorden Wagener om denne bilen. Men to dager etter lanseringen blomstret smarten plutselig på insta. Ingen tvil, Wagener påtar seg ansvaret. Spennende, kanskje et formspråk med detaljer som kan smitte over på Mercedes-bilene?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer