img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Smart lever – og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.

Ikke helt da. Mercedes-Benz AG og Zhejiang Geely Holding Group gikk sammen om et joint venture “smart Automobile Co., Ltd.”. De fleste av funksjonene skulle legges til Kina. Og så har det vært stille. 

Det er forresten mulig jeg tar feil her. Men jeg trodde Smart, eller smart som det så smart staves, var et merkenavn under Daimler. Gå inn på Investor Relations-siden, og du ser at blant de 15 merkevarenavnene som ligger under konsernet, er det så visst ingen smart.

Den nye konseptbilen, #1 som den så fikst heter, fikk da også en ganske forsiktig presentasjon ved den store media-kvelden Mercedes-Benz arrangerte dagen før åpningen av IAA-utstillingen in München.

Det ble avlevert noen forklaringer på link fra Kina, ellers var oppmerksomheten liten, og da jeg spurte Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør hos Mercedes/Bertel O. Steen, var det ikke mye han kunne legge til.

Men bilen er stor – den største smart noen gang. Det skal forresten ikke så mye til – den eneste grunnen til at bilen oppsto var at den skulle være liten. Det har den tappert jobbet med i alle disse årene. Et og annet feilskjær, riktignok, men liten.

Konseptbilen måler 429 x 191 x 170 cm. Det vil si at den er i Ford Puma/Peugeot 2008-området. Dessuten er den en moteriktig SUV.

Jeg aner foreløpig ikke hvor den er tegnet heller. Gorden Wagener, Daimlers sjefdesigner, pleier å gå ganske bredt ut når det kommer noe nytt fra hans avdeling. Denne gangen har det vært mer Maybach enn smart, for å si det sånn.

Jeg syns vel også hele bilen virker ganske kinesisk. Organisk i formen, med et par obligatoriske grep som ikke vil bli med inn i produksjonsalderen. Midtstolpeløs firedørs, for eksempel. Lysstripe i hele bredden bak begynner vel også å bli ganske 2020 nå, og en front med lyseffekter som gir inntrykk av å ville tygge deg har vel også gått ut på dato.

‘Rytmisk lysshow’ kalles det!

Interiøret er på en eller annen måte litt bedre. Eller kan det være at jeg er barnslig forført av sømmene i setene som lyser opp i muntre LED-bånd?

Et veldig flatt gulv øker følelsen av rom, og midtkonsollen ser ut som den svever. Den har noe de kaller 3D berøringsflater og en 12,8-tommers skjerm. Av en eller annen grunn falt jeg også for interiørfargene: lyseblått, hvitt og gull! Så kitsch at det ikke kan bli kitschere?

Men det sies at produksjonsmodellen først skal i salg hjemme i Kina, selv om Daniel Lescow lovte at vi skulle se produksjonsutgaven av #1 i Europa første halvår 2022. ‘Og takket være Geely, til en meget konkurransedyktig pris’.

Han burde vite det. Han var den hos Daimler som tidlig la til rette for sammenslutningen med Geely og er i dag smart-mannen med ansvar for global markedsføring og ettermarked.

Men han kunne ikke fortelle noe om drivlinjen. Annet enn rask lading og tilstrekkelig rekkevidde.

Jeg har alltid vært glad i smart, ikke minst fordi den har vært ganske underlig av og til, og skikkelig mot strømmen. Jeg er ikke sikker på jeg trenger den like mye nå som den er i ferd med å bli en vanlig bil.

PS!
Da jeg skrev dette var det som sagt stille fra Gorden Wagener om denne bilen. Men to dager etter lanseringen blomstret smarten plutselig på insta. Ingen tvil, Wagener påtar seg ansvaret. Spennende, kanskje et formspråk med detaljer som kan smitte over på Mercedes-bilene?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer