img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Vi kan like godt tro på Mercedes-Benz når de sier at hele modell-linjen skal elektrifiseres. Nå forteller de at heller ikke G-klassen skal holdes utenfor. Tekniske detaljer mangler, men utseendet er det ikke noe å si på.

På Münchens såkalte bilutstilling stilte Mercedes-Benz også opp med et G-Klasse konsept blant alle sine andre nyheter.

En sjarmerende bakgrunn for denne er at da Arnold Schwarzenegger som inflydd kjendis-alibi og G-klasse entusiast møtte den nåværende G-generasjonen for første gang på bilutstillingen i Detroit 2018, fikk han et løfte fra daværende Daimlersjef, Dieter Zetsche, på at også denne ville bli elektrifisert med tiden.

Det er selvfølgelig mulig Terminatoren ikke torde tenke lenger enn til hybrid-elektrifisert, men den G-Klassen vi fikk i München nå var batterielektrisk hele veien.

Nå blir det foreløpig ikke snakket om hvor store batteriene er eller hvilke prestasjoner vi kan vente, bortsett fra at også her får vi Schöckl-løftet.

La oss ta akkurat det fra start:

Fremdeles er G-Klassen en terrengbil uten kompromisser. Fremdeles er karosseriet ikke-selvbærende, montert på separat ramme. Fremdeles uavhengige forhjul med stiv bak. Nå med fire motorer tett opptil hjulene, og hver av dem kontrolleres selvfølgelig individuelt av en kompetent regnesentral.

Den har sågar en to trinns girkasse slik at man kan legge inn reduksjonsgir.

Det skal altså ikke være tvil om at når bilen er ferdig utviklet skal den møte testruta opp Schöckl-fjellet ved Graz, 5,6 kilometer opp og ned og inntil 60 grader på en av de tøffeste offroad-løypene ever.

Og derved får den merket som forteller at denne har bestått Schöckl-prøven, akkurat som forgjengeren W 463.

Vi får videre vite at batteriene er bygget inn i ramma, med lavt tyngdepunkt som et av resultatene. Og at elmotorene selvfølgelig gir bilen maksimal trekk-kraft fra første rotasjon.

Men det vi mangler av data har vi fått igjen i attitude. Det sies at utseendet slik vi ser det nå er meget tett opptil produksjonsversjonen.

Det er frapperende hvor lite uttrykket egentlig har endret seg på de mer enn 40 årene denne modellen har eksistert.

(saken fortsetter)

Fremdeles de samme kantene, fremdeles de runde lyktene uten noe drama. Fremdeles de samme dørhåndtakene. Fremdeles de samme retningsblinkerne foran. Fremdeles beskyttelseslisten rundt det hele. Og fremdeles reservehjulholderen på bakdøren.

For det er også noe som går igjen nå. I stedet for skarpe kanter er mye tegnet om til det Mercedes-Benz kaller «squircle», sirkelformede squares – litt i nærheten av superellipser.

Du finner dem hele veien, og på denne bilen (kanskje også valgbart på produksjonsutgaven) er mange av disse linjene fremhevet av led-striper.

Det kan være et fint designelement, men det skal ikke mye til før det tipper i retning av julepyntede verandaer.

Også fronten er gjenkjennelig selv om radiatoråpningen nå bare er et svart panel med en svær 3D-stjerne på og med lysfinesser over det hele. De runde lyktene bidrar selvsagt til at vi hilser den som en gammel venn.

(saken fortsetter)

Det blir en del elbiler i dette segmentet også nå. Hummer vil kanskje bli den nærmeste prestisje-konkurrenten en stund. Der vil i hvert fall Mercedesen skåre med sitt firkantede reservehjul (se selv på bildene).

Verdens første?

Ikke spør meg hvordan de har fått det til – men at den finten vil være med på å sikre en etterspørsel som vil ta G-Klassen langt forbi de 400.000 som har vært bygget av den til nå, er nok hevet over enhver tvil.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer