img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.

Denne gang handlet det ikke om en tyskregistret førseriebil på snarvisitt til Norge. Nei, det første eksemplaret av el-flaggskipet EQS fikk for en drøy uke siden påmontert norske skilt, og snart kommer flere biler.

– Vi håper å ha kundebilene her i oktober, men vi vet ikke sikkert ennå, sier kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz, og legger til at etterspørselen etter EQS er bra og at det ikke skal stå på leveringsproblemer for dem som tenker å flyte av sted i bilen som i basispris (935.000 kroner) koster mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – når man trekker fra engangsavgift og moms på sistnevnte.

Mange velger stort
Og det er nettopp det siste som teller og har vært avgjørende for at mer enn 55.000 nordmenn så langt har endt opp med de største elbilene, altså biler med lengde opp mot fem meter eller mer. Og samtidig som kineserne nå pusher nye, store elbiler på norske bilkjøpere, står Mercedes klar med den flotteste av dem alle som til å settes i masseproduksjon.

Akkurat som i S-klasse kan EQS-kjøperne velte seg i komfort og førerstøtteteknologi avhengig av hvor mange tilvalgsrubrikker som krysses av. At dørene åpner seg selv bare man nærmer seg bilen hører med. I billigste 450+ må kundene nøye seg med 333 hk på bakhjulene, mens foreløpig toppmodell, 580 4Matic, både har firehjulsdrift, hele 524 hk og 855 Nm i moment ved oppstart.

Hele 5,22 meter lang
Baksetet på den 5,22 meter lange bilen (størrelse mellom normal og lang S-klasse) reguleres elektrisk om det velges, og bakseteryggen legges ned i 40/20/40 splitt. Det er eksempelvis ikke mulig på S-klasse.

Det mest imponerende ved bilen i tillegg til 107,8 kWt batteripakke som lynlades med inntil 200 kW og gir inntil 675 km rekkevidde på toppmodellen (den kommer naturlig nok først), er skjermene og den grafiske tilnærmingen på dem.

Dør til dør-skjerm
Den buede skjermenheten ser ut som om den svever fra A-stolpe til A-stolpe. Dessverre er den kun standard på toppmodellen. Under en felles glassflate sitter tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av én skjerm.

Multimediasystemet MBUX snakker nå godt norsk slik det også gjør i S-klasse og nye C-klasse, og har lærbar programvare som tilpasser kontroll- og skjermkonseptet til brukeren og gir samtidig vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

EQS skal nå vises i ulike fora i ukene framover, mens den store presentasjonen for folk flest finner sted på Oslo Motor Show siste helgen i oktober. Først neste år kommer EQE, lillebroren til EQS.

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Pris fra: Kr. 1 171 900
Motortype Elektrisk
Motor foran 184 hk
Motor bak 347 hk
Samlet ytelse 523 hk/855 Nm
Batteri 107,8 kWt
Lading DC/AC 200 - 11/22 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 4,3 sekuner
Toppfart 210 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 18,3 kWt
Rekkevidde (WLTP) 675 - 645 km
Dimensjoner (L/B/H) 522/193/151 cm
Akselavstand 321 cm
Bilvekt 2510 kg
Bakkeklaring 14,2 cm*
Tilhengervekt 750 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 610 - 1770 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 10 år/250 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Kilde: Produsent/OFV/Vegvesenet
* Luftfjæring
 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer