img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Så er Mercedes EQS her, i det minste i ett eksemplar. Og snart kommer flere av den flotteste elbilen noen til nå har satt i masseproduksjon. Med startpris på 935.000 kroner koster den også mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – om man ser bort fra engangsavgifter og moms. For slike ekle avgifter slipper man fortsatt helt unna på selv de dyreste elbilene.

Denne gang handlet det ikke om en tyskregistret førseriebil på snarvisitt til Norge. Nei, det første eksemplaret av el-flaggskipet EQS fikk for en drøy uke siden påmontert norske skilt, og snart kommer flere biler.

– Vi håper å ha kundebilene her i oktober, men vi vet ikke sikkert ennå, sier kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz, og legger til at etterspørselen etter EQS er bra og at det ikke skal stå på leveringsproblemer for dem som tenker å flyte av sted i bilen som i basispris (935.000 kroner) koster mer enn Mercedes-flaggskipet S-klasse – når man trekker fra engangsavgift og moms på sistnevnte.

Mange velger stort
Og det er nettopp det siste som teller og har vært avgjørende for at mer enn 55.000 nordmenn så langt har endt opp med de største elbilene, altså biler med lengde opp mot fem meter eller mer. Og samtidig som kineserne nå pusher nye, store elbiler på norske bilkjøpere, står Mercedes klar med den flotteste av dem alle som til å settes i masseproduksjon.

Akkurat som i S-klasse kan EQS-kjøperne velte seg i komfort og førerstøtteteknologi avhengig av hvor mange tilvalgsrubrikker som krysses av. At dørene åpner seg selv bare man nærmer seg bilen hører med. I billigste 450+ må kundene nøye seg med 333 hk på bakhjulene, mens foreløpig toppmodell, 580 4Matic, både har firehjulsdrift, hele 524 hk og 855 Nm i moment ved oppstart.

Hele 5,22 meter lang
Baksetet på den 5,22 meter lange bilen (størrelse mellom normal og lang S-klasse) reguleres elektrisk om det velges, og bakseteryggen legges ned i 40/20/40 splitt. Det er eksempelvis ikke mulig på S-klasse.

Det mest imponerende ved bilen i tillegg til 107,8 kWt batteripakke som lynlades med inntil 200 kW og gir inntil 675 km rekkevidde på toppmodellen (den kommer naturlig nok først), er skjermene og den grafiske tilnærmingen på dem.

Dør til dør-skjerm
Den buede skjermenheten ser ut som om den svever fra A-stolpe til A-stolpe. Dessverre er den kun standard på toppmodellen. Under en felles glassflate sitter tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av én skjerm.

Multimediasystemet MBUX snakker nå godt norsk slik det også gjør i S-klasse og nye C-klasse, og har lærbar programvare som tilpasser kontroll- og skjermkonseptet til brukeren og gir samtidig vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

EQS skal nå vises i ulike fora i ukene framover, mens den store presentasjonen for folk flest finner sted på Oslo Motor Show siste helgen i oktober. Først neste år kommer EQE, lillebroren til EQS.

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Pris fra: Kr. 1 171 900
Motortype Elektrisk
Motor foran 184 hk
Motor bak 347 hk
Samlet ytelse 523 hk/855 Nm
Batteri 107,8 kWt
Lading DC/AC 200 - 11/22 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 4,3 sekuner
Toppfart 210 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 18,3 kWt
Rekkevidde (WLTP) 675 - 645 km
Dimensjoner (L/B/H) 522/193/151 cm
Akselavstand 321 cm
Bilvekt 2510 kg
Bakkeklaring 14,2 cm*
Tilhengervekt 750 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 610 - 1770 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 10 år/250 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Kilde: Produsent/OFV/Vegvesenet
* Luftfjæring
 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer