img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom – selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.

AMG har hatt noen herlige utgaver av S-Klassen gjennom årene, og det er dermed ikke tilfeldig at deres første elbil er basert på nye Mercedes EQS.

Betegnelsen tyder på at de har enda mer å gå på selv om EQS 53 4MATIC+ skilter med inntil 761 hk og et dreiemoment på 1020 Nm.

Foretrekker du ladbar hybrid? Sjekk ut denne fra Mercedes-AMG

– Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG leverer heftige ytelser og tar AMG inn i en ny elektrisk tidsalder. Det er gjort en omfattende jobb for å beholde AMG-karakteristikken, både i form av kjøreegenskaper, men også ved å gi oss den lydopplevelsen som AMG-kundene forventer og fortjener, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Muskelbil
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ har en kraftig elektrisk drivlinje med motorer på begge aksler. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift overfører kreftene til veien optimalt under alle kjøreforhold.

Grunnversjonen oppnår en totaleffekt på 658 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 950 Nm.

Med AMG DYNAMIC PLUS Pakke, som er tilgjengelig som tilleggsutstyr, øker den maksimale effekten til 761 hestekrefter i RACE START-modus med boost-funksjon. Det maksimale dreiemomentet er på opptil 1020 Nm.

Med denne pakken akselererer den nye Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ til 100 km/t på 3,4 sekunder med et batterinivå på minst 80 prosent. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Basisversjonen er heller ikke noen sinke – den gjør samme øvelse på 3,8 sekunder mens toppfarten er begrenset til 220 km/t.

Kraftig batteri
Litium-ion-batteriet er på 400 V og har en kapasitet på 107,8 kWt.

I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokus på ytelse, mens i komfortmodus er det rekkevidde som prioriteres. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).

EQS 53 4MATIC+ kan hurtiglades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 19 minutter under rette forhold.

(saken fortsetter)

Godlåt
Lyden har alltid vært en viktig del av AMG-opplevelsen. Nå lover de at slik vil det også fortsette å være med EQS 53 4MATIC+ som tilfører en ny, kraftig og klangfull lyd til den elektriske kjøringen.

Lydsystemet bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner: "Authentic" eller "Performance". Den eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ er utstyrt med bakakselstyring som standard. Styringsvinkelen på opptil 9 grader forbedrer håndteringen av den store sedanen, og svingradiusen reduseres.

MBUX Hyperscreen
MBUX Hyperscreen består av en stor, buet skjermenhet som ser ut til å sveve tvers over hele dashbordet. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til én.

Den 12,3" store OLED-skjermen til høyre er passasjerens eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.

Den nye modellen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022.

Tekniske data Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+:

Elektrisk motor

Type

To permanent synkrone motorer

Drivlinje

Type

Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift

Effekt (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

hk

658 / 761

Dreiemoment (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

Nm

950 / 1020

Toppfart (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

km/t

220 / 250

Akselerasjon 0-100 km/t (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

sek

3,8 / 3,4

Vekt

kg

2655

Batterikapasitet

kWt

107,8

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

Hurtiglader

kW

200

Maksimal regenerering

kW

300

Rekkevidde (WLTP)

km

526-580

Blandet forbruk (WLTP)

kWt/100 km

21,5-23,9

CO2-utslipp (WLTP)

g/km

0

Cd-verdi1

Cd

0,23



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer