img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon med teknologi utviklet i Formel 1.

Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor med elektrisk motor og høyytelsesbatteri til samlet effekt på 843 hestekrefter og maks dreiemoment på 1470 Nm.

– AMG GT 63 S E Performance er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

I AMG GT 63 S E Performance er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul.

Kombinasjonen av V8-motoren og elektrisk motor genererer en systemeffekt på 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm.

Til sammenligning har toppmodellen Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid «bare» 700 hk / 870 Nm.

Den kraftigste serieproduksjonsbilen fra AMG tar deg fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Akselerasjonen fra 0 til 200 km/t nås på mindre enn 10 sekunder, og toppfarten er 316 km/t.

Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert.

Det kompakte designet har ifølge Mercedes-AMG flere fordeler:

  • Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir ekstra skyv ved akselerasjon.
  • Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
  • Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
  • Plasseringen på bakakselen forbedrer vektbalansen.
  • AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
  • Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t, noe som korresponderer med den elektriske motorens maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
  • Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.

(saken fortsetter)

Inspirert av Formel 1
Da elektrifiseringsstrategien ble definert var det fra begynnelsen klart at alle viktige komponenter skulle utvikles ved AMGs hovedkvarter i Affalterbach. Kjernen i dette er høyytelsesbatteriet fra AMG.

Utvikling av litium-ion-batteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg vellykket under tøffe forhold i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-bil.

Høyytelsesbatteriet har en kapasitet på 6,1 kWt, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg.

Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks.

Batteriet er designet for rask kraftlevering, og ikke lengst mulig rekkevidde – du får likevel inntil 12 km utslippsfri kjøring.

Bilens design med lav front og muskuløs form i tillegg til røde detaljer avslører kraften til AMG GT 63 S E Performance.

Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20" og 21" kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høyytelseshybriden.

Det nye flaggskipet i modellserien har selvsagt fått med oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs som ble lansert i juni

Tekniske data Mercedes-AMG GT 63 S E Performance:

Effekt

843 hk

Dreiemoment

1010 – 1470 Nm

Motor

4.0-liters V8 biturbo

Volum

3982 cc

Maksimal effekt, bensinmotor

639 hk ved 5500-6500 o/min

Maksimalt dreiemoment, bensinmotor

900 Nm ved 2500-4500 o/min

Maksimal effekt, elmotor

204 hk

Maksimalt dreiemoment, elmotor

320 Nm

Drivlinje

AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift med variabel distribusjon av moment og Drift Mode

Girkasse

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

8,6 l/100 km

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

196 g/km

Blandet elektrisk forbruk

10,3 kWt/100 km

Batterikapasitet

6,1 kWt

Elektrisk rekkevidde

12 km

Akselerasjon 0-100 km/t

2,9 s

Toppfart

316 km/t

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volkswagen utfordrer Tesla
Volkswagen offentliggjør i dag bilder av sin første elektriske sedan i konseptform - en direkte utfordrer til Teslas Model S.
Les mer
layid-bilde1
Polestar med glimt av fremtiden
Polestar viste i helgen frem en prototyp på modellen som skal bære et 5-tall i betegnelsen - en av tre nye modeller som er under utvikling.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2022
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2022. Det kom rekordmange nye modeller på markedet i 2021, så årets lanseringskalender er ikke like innholdsrik. Likevel inneholder den over 100 modeller.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot henter inspirasjon i slekta
Peugeot henter frem en ny europeisk betegnelse og lanserer en bil som kan bli svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde4
Første BMW M3 Touring
BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lynk & Co med Dagen Derpå
Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.
Les mer
layid-bilde6
En forsmak på neste BMW M2
BMW har sendt ut offisielle teaser-bilder av neste generasjon M2 i psykedelisk innpakning.
Les mer
layid-bilde7
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
Les mer


layid-bilde8
Soda Stream på hjul
Les mer
toppsak-bilde9
Maseratis sportsbil i sommerklær
Maserati har avduket sin nye MC20 i åpen versjon. Den tradisjonelle Spyder-betegnelsen er byttet ut med Cielo - italiensk for himmel.
Les mer
layid-bilde10
Utviklet av sjefen sjøl
Les mer
layid-bilde11
Kommer sent. Men godt nok?
Les mer
layid-bilde12
Første glimt av Polestar 3
Les mer
layid-bilde13
Nye drypp fra Mitsubishi
Mitsubishi gir i dag flere detaljer om en ny generasjon ASX som skal selges i Europa.
Les mer
layid-bilde14
Generasjonsskifte for Lexus RX
Lexus lanserer nå femte generasjon RX. For første gang skal den tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde15
Enda en Alpha - når kommer bilen?
Alpha Motors er navnet på en munter wanna-be bilprodusent i California. Nå er de i er ferd med å bli verdensmestre i karosserivarianter uten ennå å ha bygget en bil.
Les mer
layid-bilde16
Polestar 2 i begrenset opplag
Les mer
layid-bilde17
Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg
Les mer
layid-bilde18
Ny kosmetikk, økt rekkevidde og enklere service
Kunder som bestiller Ioniq 5 i dag vil få en oppdatert 2023-modell i løpet av høsten. Det innebærer litt mer rekkevidde samt noen nye detaljer.
Les mer
layid-bilde19
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde20
Ny BMW X1 - primært som elbil
BMW lanserer nå tredje generasjon av sin kompakte SUV. Mest interessant for Norge er at den også lanseres som ren elbil med firehjulsdrift under betegnelsen iX1.
Les mer
layid-bilde21
Defender i XXL-utgave
I dag får du Land Rover Defender i kort og lang utførelse (90 og 110), men nå lanseres Defender 130 med inntil 8 sitteplasser - alternativt med et hav av bagasjeplass.
Les mer
layid-bilde22
ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025
Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.
Les mer
toppsak-bilde23
Dropper jubileum-Golf R, blir for dyr i Norge
Til 20-årsmarkeringen av R-divisjonen har VW puttet nye 13 ekstra hester under panseret på den allerede historisk raskeste Golf R.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-AMGs visjon for høye ytelser
Selv hos Mercedes-AMG er de fossile superbilene være på vei inn på de evige motorveier når plattformen AMG.EA dedikert for elektriske høyytelsesmodeller er ferdig utviklet.
Les mer
layid-bilde25
Først strøm-så hydrogen
Vil det være mulig å kurere rekkeviddeangsten med brenselceller og hydrogen? I Scenic-konseptet viser i det minste Renault en mulighetsstudie.
Les mer
layid-bilde26
Samlerobjekt: ekstra sint BMW M4 til 2 mill
Det står ikke på ytelser når BMW henter fram spesialmodeller som CSL basert på M4. 1000 eksemplarer bygges og hver av dem prises fra to millioner kroner. Her gjelder først mann til mølla …
Les mer
layid-bilde27
Mazda oppgraderer MX-30
Les mer
toppsak-bilde28
Ny roadster til ferien?
Nå kan du bestille de nye SL-modellene fra Mercedes-AMG. Prisene starter på drøyt 1,5 millioner hvis du nøyer deg med firesylindret motor.
Les mer
layid-bilde29
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Les mer
layid-bilde30
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.
Les mer
layid-bilde31
Lang luksus fra Bentley
Bentley lanserer nå Bentayga EWB med strukket akselavstand for dem som ønsker maksimal komfort og romslighet.
Les mer
layid-bilde32
Nytt merke: - Minst en ny i året
Å være journalist og overvåke bilmarkedet i Kina må være en ganske slitsom jobb. Fire nye modeller og et nytt merke hver dag, virker det som. Møt for eksempel Feifan.
Les mer
toppsak-bilde33
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Les mer
layid-bilde34
Matador fra Slovakia
Les mer
layid-bilde35
Snart kommer den elektriske E-Klassen
Les mer
layid-bilde36
Familievennlig T-Klasse fra Mercedes
Mercedes lanserer nå sin nye T-Klasse - en praktisk familiebil med franske røtter.
Les mer
layid-bilde37
Absolutt raskeste Koenigsegg
Koenigsegg har nå laget en ny bil til eget bruk - Jesko Absolut blir deres aller kjappeste. Hvis ikke de ombestemmer seg da.
Les mer
layid-bilde38
Lincoln med hos busskameratene
Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.
Les mer