img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon med teknologi utviklet i Formel 1.

Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor med elektrisk motor og høyytelsesbatteri til samlet effekt på 843 hestekrefter og maks dreiemoment på 1470 Nm.

– AMG GT 63 S E Performance er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

I AMG GT 63 S E Performance er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul.

Kombinasjonen av V8-motoren og elektrisk motor genererer en systemeffekt på 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm.

Til sammenligning har toppmodellen Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid «bare» 700 hk / 870 Nm.

Den kraftigste serieproduksjonsbilen fra AMG tar deg fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Akselerasjonen fra 0 til 200 km/t nås på mindre enn 10 sekunder, og toppfarten er 316 km/t.

Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert.

Det kompakte designet har ifølge Mercedes-AMG flere fordeler:

  • Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir ekstra skyv ved akselerasjon.
  • Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
  • Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
  • Plasseringen på bakakselen forbedrer vektbalansen.
  • AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
  • Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t, noe som korresponderer med den elektriske motorens maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
  • Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.

(saken fortsetter)

Inspirert av Formel 1
Da elektrifiseringsstrategien ble definert var det fra begynnelsen klart at alle viktige komponenter skulle utvikles ved AMGs hovedkvarter i Affalterbach. Kjernen i dette er høyytelsesbatteriet fra AMG.

Utvikling av litium-ion-batteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg vellykket under tøffe forhold i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-bil.

Høyytelsesbatteriet har en kapasitet på 6,1 kWt, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg.

Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks.

Batteriet er designet for rask kraftlevering, og ikke lengst mulig rekkevidde – du får likevel inntil 12 km utslippsfri kjøring.

Bilens design med lav front og muskuløs form i tillegg til røde detaljer avslører kraften til AMG GT 63 S E Performance.

Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20" og 21" kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høyytelseshybriden.

Det nye flaggskipet i modellserien har selvsagt fått med oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs som ble lansert i juni

Tekniske data Mercedes-AMG GT 63 S E Performance:

Effekt

843 hk

Dreiemoment

1010 – 1470 Nm

Motor

4.0-liters V8 biturbo

Volum

3982 cc

Maksimal effekt, bensinmotor

639 hk ved 5500-6500 o/min

Maksimalt dreiemoment, bensinmotor

900 Nm ved 2500-4500 o/min

Maksimal effekt, elmotor

204 hk

Maksimalt dreiemoment, elmotor

320 Nm

Drivlinje

AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift med variabel distribusjon av moment og Drift Mode

Girkasse

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

8,6 l/100 km

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

196 g/km

Blandet elektrisk forbruk

10,3 kWt/100 km

Batterikapasitet

6,1 kWt

Elektrisk rekkevidde

12 km

Akselerasjon 0-100 km/t

2,9 s

Toppfart

316 km/t

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer