img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
70 bilder i galleri
Her er nye Kia Sportage
Med femte generasjon Sportage lanseres for første gang en dedikert versjon for Europa i modellseriens 28-årige historie. Nye Sportage kommer som ladbar hybrid til Norge neste år.

Femte generasjon Sportage har ifølge produsenten større bagasjerom, takhøyde og benplass enn tidligere versjoner, også med klasseledende benplass for baksetepassasjerene.

En rekke teknologiske nyvinninger skal gi kjøreegenskaper tilpasset europeiske veier. En ny generasjon elektronisk regulert fjæring (ECS) sørger ifølge Kia for optimal komfort og høy sikkerhet ved å tilpasse dempingen kontinuerlig.

En ny terrengmodus skal videre sørge for gode kjøreegenskaper under mer utfordrende forhold som snø, gjørme og sand. I tillegg lover Kia at nykommeren er ledende på sikkerhetsfronten med både passive og aktive DriveWise-systemer.

– Sportage er utviklet på en ny plattform, og fintunet for å sikre optimale kjøreegenskaper på europeiske veier. For første gang kommer Sportage som Plug-in Hybrid, som vil bli versjonen vi tar inn til Norge. Forventet lansering er første kvartal 2022, sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.

Ny designfilosofi
Nye Sportage har en sportslig profil og designen er basert på Kias nye designsfilosofi «Opposites United», som ble lansert tidligere i år.

I front ser vi en ny tolkning av Kias «tigernese» mens en stor, svart grill fyller hele bilens bredde. Den nye tigernesen kombineres med bumerangformede LED-kjørelys og Matrix LED-frontlykter som utgjør et intelligent frontlyssystem.

Moderne interiør
Interiøret i nye Sportage setter føreren i fokus. Kupeen er nøye konstruert for å kombinere ny teknologi med førsteklasses materialer og moderne stil.

Midtpunktet er en buet berøringsskjerm på 12,3 tommer som strekker seg over fremre del av kupeen. Avansert og sikker tilkoblingsteknologi gjør at programvare og kart kan oppdateres trådløst, og man kan fjernstyre funksjoner i bilen med appen Kia Connect.

Teknologien gir også brukerne tilgang til viktige funksjoner som Kia Live Services, nettbasert navigasjon, nettbasert stemmestyring og kalenderintegrasjon fra smarttelefonen.

(saken fortsetter)

Kia Connect-appen gir ifølge produsenten brukerne full trygghet. Med et tastetrykk kan man kontrollere at Sportage er låst og vinduene lukket, og man får nøyaktig informasjon om hvor bilen er parkert.

Den europeiske utgaven av Sportage har omtrent tilsvarende dimensjoner som forgjengeren. Akselavstand på 2680 mm, bredde på 1865 mm, lengde på 4515 mm og høyde på 1645 mm.

Kia fremhever god benplass, takhøyde og bagasjeromplass. Bagasjeromvolumet er på 591 liter (VDA), og baksetet kan deles og legges ned i forholdet 40:20:40, bagasjeromvolumet økes da til 1780 liter. 

Til sammenligning har den globale modellen en akselavstand på hele 2.755 mm og en lengde på 4.660 mm. Høyden er 1660 mm mens bredden er identisk på de to.

Avanserte drivlinjer
Nye Sportage blir lansert med flere kraftfulle og effektive drivlinjer, inkludert hybridteknologier og den nyeste generasjonen av rene bensin- og dieselmotorer. For det norske markedet er det kun Plug-in Hybriden som lanseres.

På denne er batteriet plassert mellom de to akslene under karosseriet. Det gir en balansert vektfordeling og gjør ifølge Kia kupeen praktisk, komfortabel og allsidig.

Sportage Plug-in Hybrid har Kias 1,6-liters T-GDI-motor, en elektrisk motor med 66,9 kW og et litium-ion-polymerbatteri på 13,8 kWt. Drivlinjen har en total systemeffekt på 265 hk, med 180 hk fra forbrenningsmotoren.

Tilpassede kjøreegenskaper
Basert på selskapets nye N3-plattform er femte generasjonen Sportage den første med terrengmodus. Den justerer automatisk innstillingene slik at bilen fungerer best mulig under ulike forhold.

I tillegg til terrengmodus har Sportage vanlig kjøremodus som standard, og føreren kan da velge blant komfort-, øko- eller sportsmodus.

Elektronisk styrt firehjulsdrift sørger for at kraften fordeles optimalt mellom forhjulene og bakhjulene, avhengig av veiforhold og kjøresituasjoner, noe som ikke bare forbedrer kjøreytelsen ytterligere, men også øker sikkerheten og virkningsgraden.

(saken fortsetter)

God sikkerhet
Nye Sportage er ifølge Kia en av de sikreste bilene i sin klasse. Kias egenutviklede førerassistentsystemer – også kjent som DriveWise – hjelper med å unngå potensielle farer og beskytte passasjerer og andre trafikanter.

Som en del av DriveWise-pakken har nye Sportage system for nødbrems ved avkjøring, som bidrar til å unngå kollisjoner med møtende biler når man svinger til venstre i veikryss.

Motorveiassistenten holder en bestemt avstand fra og hastighet i forhold til kjøretøyet foran ved kjøring på motorvei og plasserer bilen i midten av kjørefilen. Motorveiassistenten kan også tilpasse hastigheten etter fartsgrensen.

Navigasjon i sanntid
Navigasjonsbasert smart cruise-kontroll (NSCC) gjør det enklere å kjøre i trygg hastighet på motorveien ved hjelp av navigasjonsdata i sanntid.

Som en utvidelse av NSCC reduserer teknologien automatisk kjørehastigheten før svinger eller kurver på deler av motorveien der dette forekommer. Når du er tilbake på en rett strekning på motorveien, tilbakestiller NSCC fartsgrensen til det opprinnelige nivået.

Fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) hjelper føreren med å parkere eller kjøre ut av en parkeringsplass uten å sitte i bilen selv. Parkeringsmanøvrene blir ytterligere forbedret med ryggekamera og 360-graders områdevisning, som viser videoopptak i sanntid av bilen og omgivelsene.

Nye Sportage Plug-in Hybrid får sin debut på den første IAA Mobility-messen i Munchen 7.-12. september. Bilen er klar for Norge i første kvartal 2022.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer