img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Nissan Z etter gammel oppskrift
Den moderne generasjonen Z-biler fra Nissan kom etter at Renault ble en del av den nye Alliancen. Men her har franskmennene aldri klart å manipulere.

Z-ene har vært like konsekvente hele veien, og linjene fra de første Datsun Fairlady 240 Z-bilene har vært åpenbare hele veien siden slutten av 60-tallet.

Nå er den syvende Z-versjonen på plass, den moderne generasjonen. Vist i New York, men ikke på den bilutstillingen som ikke ble noe av. 

Det er også tradisjon. Da de skulle vise oss konseptbilen på Paris-utstillingen i fjor, ble heller ikke den noe av.

Så vi fikk den servert på link fra Yokohama

Definitivt appetittvekkende, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg kalte den retro da – det er jo ikke retro fordi den likner på noe kjent – men allikevel er oppdatert hele veien.

Jeg beklager i etterkant – jeg syns den nye Z-en ser moderne og ikke retro ut på de bildene vi har fått, og det er kanskje så nær jeg kommer til å komme den. Denne er ikke for Europa!

Det ble vi fortalt allerede for et år siden da Yokohama kom på nett, akkurat som de sa at produksjonsmodellen kom ikke til å variere mye fra det vi så den gangen.

Det stemmer, og det er bra.

Vi trenger hårete fastbacker med cab veldig backwards og et panser som er skikkelig overdrevent i disse tider med softbacks og arkitektur som forsøker å vise at den er elektrifiserende.

(saken fortsetter)

Ingen kan være i tvil om at den nye sportsbilen fra Nissan er så politisk ukorrekt som det går an å få dem.

Og ære være dem for det.

La oss begynne med det som betyr noe: 3-liters V6. Ikke lenger friskluftbruker som forgjengeren. Denne gangen måtte de trå til med to små turboer som roterer fort og forhåpentlig gir lite forsinkelse.

Motoren har ikke rødlinje før 6.400 omdreininger – der har vi 400 hester og det er nesten 500 Nm mellom 1.600 og 5.600 omdreininger.

Så kommer vi til det andre som betyr noe, for med slikt dreiemoment kunne man kanskje greid seg med en tretrinns gammeldags automat hvis man ga blaffen i såkalt kjøreglede.

Det gjør man selvfølgelig ikke.

– For hver generasjon hever vi lista, og forsøker å hente ut alt vi kan fra det menneskelige instinktets sans for den neste medrivende kjøreturen (eller noe sånt), sier Hiroshi Tamura som er produktmannen bak Z. Og han slår fast at

– Dette er ganske enkelt den beste Z-en noen gang.

Det neste settet med spesifikasjoner antyder at han vet hva han snakker om. For bilen kan leveres med ni trinns automatisert girkasse der du har manualer under rattet som du kan leke med. Men han leverer også til dem som ikke frivillig gir slipp på alle de sensoriske gleder man kan ha på en biltur:

En seks trinns manuell girkasse!

Det må være en av de siste i verden.

Med den følger en high performance clutch (jeg håper det også betyr at clutchpedalen er tilfredsstillende hard, slik at du merker det i venstre benet når du kommer frem), dessuten mellomaksel i karbon og launch kontroll.

Jeg håper det ikke var noen som spurte om det var firehjulsdrift.

(saken fortsetter)

Det er ikke sagt noe om ytelse foreløpig, men jeg ville bli overrasket hvis ikke nulltilhundre lå godt i underkant av fem. På den annen side – dette har alltid vært en bil for så mye mer enn primitiv aks.

Det er gjort ting med opphengningen, styringen har fått elektronisk hjelp, demperne er kraftigere (men ikke såkalt aktive). Bak er det en skikkelig multilink-geometri, og dersom du bestiller den i såkalt Peformance trim får du en mekanisk LSD og en større hekkspoiler over bakhjulene.

18-tommere med Yokohama ADVAN Sport på Sport-varianten, mens den heftigste får 19-tommers smidde felger med Bridgestone Potenza S007.

Den står på samme akselavstand som den gamle: 255 cm, og det tyder veldig på at vi snakker om en modernisert utgave av FM-plattformen som stammer fra Skyline ved årtusenskiftet.  Ingen dårlig arv.

Den har også arvet målene fra prototypen i fjor, det betyr 14 cm lengre enn den gamle, litt lavere og akkurat like bred.

Det er ikke mye å si om designen, annet enn at den respekterer den lange linjen av nesten hellige Z-modeller med en rekke moderne finesser. 3D-effektene ved LED-lysene for eksempel.

Det er allikevel mulig at fronten kanskje er i meste laget for noen. Raffinert kan man ikke kalle den – den har mer det samme uttrykket som en muskuløs bryter på matta som gir klart uttrykk for at her tåles det ikke tøv.

(saken fortsetter)

Innvendig vil nok veteranene kjenne igjen tre analoge instrumenter, det dype rattet, de velpolstrede setene (ser det ut som på bildene), tunnelen i midten og klima-kontrollen bak girspaken

Men et 12,3-tommers display som du selv kan bestemme funksjonene til og layouten på er nytt. Der kan du blant annet få en G-måler så du kan sjekke at 13 % høyere sideveis G som du er lovet virkelig er der.

Men ikke la slikt ta for mye av oppmerksomheten din.

Hvis du vil bli underholdt har du Apple CarPlay, og du kan speile telefonen din og du får sat.nav. på en 9-tommers skjerm. Og for føreren finnes det blant annet aktiv cruise-kontroll og ryggemonitor og ikke altfor mange førerstøttesystemer – heldigvis.   

Av de tidligere Z-modellene har det på disse 20 årene vært importert et dusin eksemplarer via offisielle kanaler, og et skuffende lavt antall bruktimporterte. Så beskyld meg gjerne for å gråte krokodilletårer når jeg sier at det er synd den ikke kommer hit.  

Realiteten er selvfølgelig at svært få kommer til å savne den. Men de som er opptatt av å kjøre inn i solnedgangen på høvisk vis, bør sette denne på shortlisten over bruktimportkandidater og være raske til å reagere når det blir snakk om også å forby bruktimport av fossilbiler.

Denne kommer til å bli en av bransjens siste eksempler på virkelig hardcore-moro.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer