img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.

Nå het ikke bilen Valhalla fra start, den het Prosjekt 003. Men Aston Martins marketingfolk syntes vel Valkyrie var et så fint modellnavn at de kunne like godt oppkalle lillesøsteren etter et eller annet fra Wagner – eller fra nordisk mytologi. Og dermed slo de opp på Valhalla.

Jeg husker at jeg forsøkte å forklare daværende Aston Martin-sjef, Andy Palmer, om Særimne. Palmer hadde nemlig tatt Aston på børs noen måneder tidligere og var sikker på at det skulle gå Ferraris vei, og at det bare var å hive seg utpå.

Standen på Genève-utstillingen 2019 tydet i hvert fall på at han ikke trodde det ville bli noen morgen, og det var der jeg syntes denne galten var en god parallell. 

Dere vet det selvfølgelig, men Odin og alle valkyriene og alle de falne vikingene har etegilde på Særimne hver kveld.

Dagen etter er dette fantastiske dyret klart til å bli spist nok en gang.

Nå viste det seg at det var ikke slik børsen fungerte, kursen stupte, Aston Martin ble reddet av faren til Lance Stroll, racerkjøreren – og Andy Palmer er fremdeles i buss-bransjen, men ordentlige busser denne gangen.

Og da kan vi vel regne med at Valhalla-programmet var kommet så langt at det ikke var noe vits i å stanse det.

Skjønt, det var ikke kommet lenger enn til at det kunne endres ganske radikalt. Det viktigste er at den spesielle 715-hesters, 3-liters V6-motoren er erstattet med en V8 hyllevare fra Daimler.

(saken fortsetter)

V8 motoren fra AMG er en twin turbo fire-liter på 740 hk som drar på bakakselen gjennom en helt ny åttetrinns dobbel-clutch kasse (uten revers!) som senere skal komme på andre Astoner.

En lekker liten finte er at folket har funnet et troverdig alternativ til sideblåser. Her tyter eksosen ut gjennom rør i dekselet bak, over motoren. Utstyrt med regulerbare spjeld kan du velge hvilke av Aston Martins karakteristiske lyd-bilder du vil ha.

Det er åpenbart Ferraris SF90 er blinket ut som konkurrent, for her har vi også elmotorene – en på bakakselen og en foran. Til sammen gir disse 201 hk – totalt blir det da 937 hestekrefter. 50 færre enn Ferrarien. 

Du gjettet det kanskje? En av elmotorene skal også benyttes når du skal rygge.

De regner med at det holder til 2,5 til hundre og 350 km/t og 6:50 rundt Ringen.

Selv om dagens Aston-sjef, Tobias Moers (ex AMG) sier at det er slutt på de dagene da superbiler ble vurdert på lav luftmotstand og max dreiemoment. Nå dreier det seg om måten den avleverer ytelsene på og at den må være så forutsigbar og kjørbar som bare mulig.

Det visuelle uttrykket er tett opp til det vi møtte i Genève, med en stiv karbon-monocoque i sentrum. Men det er åpenbart gjort mye med aerodynamiske trick-elementer.

En kjempeventuri får hjelp av aktive splittere foran, og sammen med en aktiv hekkvinge sørger de for 600 kg marktrykk ved 240 km/t.

Bilen – uten marktrykk – veier 1550 kg og skal være klar for de første kundene neste i 2023.

Prisen var antydet å bli rundt en million pund da den ble vist for to år siden. Nå snakker Moers om at han mener dette vil bli forretning hvis han bygger 1000 av dem over en periode på to år, og selger dem for mellom 600.000 og 700.000 pund.

Kanskje det blir kø.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Subaru fornyer rallybilen
Den er blant få rallyinspirerte gatebiler. Nå fornyer Subaru sin WRX, foreløpig uten at Norge står på kartet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Liten og søt gjør comeback
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
Les mer
layid-bilde3
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
Les mer
layid-bilde4
Mini-drøm blir virkelighet
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Maybach på (foreløpig) SUV-topp
Selvfølgelig er en Über-SUV fra Mercedes en virkelig non-brainer. Vi bare ventet på at den MÅTTE hende. Og da er det like logisk å døpe den Maybach. Møt palass-utgaven av EQS.
Les mer
layid-bilde6
Mazda oppgraderer CX-5
En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.
Les mer
layid-bilde7
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer


layid-bilde8
Audis fremtids-visjon
Les mer
toppsak-bilde9
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Les mer
layid-bilde10
Ny rekord i liten og søt
Les mer
layid-bilde11
Schwarzenegger-ønske oppfylt
Les mer
layid-bilde12
Nissan har priset Ariya
Les mer
layid-bilde13
På tross av skepsis: Yoyo finnes.
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
Les mer
layid-bilde14
Smart lever - og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Dacias nye storfamiliebil
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
Les mer
layid-bilde16
Volvo oppgraderer de ladbare hybridene
Les mer
layid-bilde17
Flottere elbil enn digre Mercedes EQS får du ikke kjøpt i dag
Les mer
layid-bilde18
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Les mer
layid-bilde19
En ny og en nesten ny kineser på vei
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
Les mer
layid-bilde20
Mercedes-AMG går elektrisk
Ingen vei utenom - selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
Les mer
layid-bilde21
Forsmak på kompakt ID.
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
Les mer
layid-bilde22
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer den elektriske E-Klassen
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
Les mer
layid-bilde24
Renault klar med sin el-utfordrer
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA - en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
Les mer
layid-bilde25
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk - dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Les mer
layid-bilde26
BMW på hydrogen - 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Les mer
layid-bilde27
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Les mer
toppsak-bilde28
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde29
VWs bybil får racingpreg av Cupra
Les mer
layid-bilde30
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde31
Flere detaljer om Opels nye Astra
Opel skal vise sin nye Astra på bilutstillingen i München neste uke. I den forbindelse har de sluppet flere detaljer, og ikke minst bekreftet at den kommer som elbil.
Les mer
layid-bilde32
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Nissan starter forhåndssalget av Ariya
For Nissan er Ariya viktigste elbillansering siden Leaf. Fra neste uke kan norske kunder som de første utenfor Japan bestille bilen, men prisene er foreløpig ikke klare.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye Kia Sportage
Les mer
layid-bilde35
Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Les mer
layid-bilde36
Elva-kjørere får renere tenner
Fine dining, dress-koder, champagne, slott og neglesaksklippet gressplen - og en og annen bil. Der har du Salon Privé, og McLaren er med. Med en Solidox-aktig nyhet.
Les mer
layid-bilde37
Opel Rocks, bokstavelig talt
Det var vel egentlig en non brainer. Stellantis utvidet AMI-sfæren sin og satte et annet merkenavn på fronten. Møt Opel Rocks-e.
Les mer
layid-bilde38
Taycan oppgraderes for 2022
Porsche starter nå salget av 2022-modellene av Taycan og Taycan Cross Turismo med vesentlige oppgraderinger.
Les mer