img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.

Det er selvfølgelig kinesiske Geely som har gitt Lotus den fornyede selvtilliten som gjør at de nå planlegger å gå fra cirka 1500 biler per år, til 4800 med den nye – og flere dersom etterspørselen krever det.

Geely gikk inn med litt over 50 prosent i Lotus i 2017, og sammen med den andre store aksjonæren, Proton fra Malaysia, har de investert mer enn to milliarder pund i nye produksjonsanlegg og i forskning og utvikling hos dette engelske ikonet.

Det har lenge vært kjent at de er i ferd med å ferdiggjøre sin to millioner pund dyre Evija batterielektriske superbil som skal bygges i bare 130 eksemplarer (det er den 130. modellen i den lange Lotus-historien), men det er Emira som skal representere det klassiske Lotus-begrepet i mange år fremover.

Den skal erstatte 11 år gamle Evora (som i dag koster mer enn 86.000 pund) og skal også fylle hullet etter Elise og Exige.

Forretningsplanen til Lotus forteller derfor om to versjoner. En med den velkjente kompressormatede V6 motoren fra Toyota, og en med en turbo-firer fra Mercedes AMG.

Men i tillegg har Lotus sørget for å bruke stor-skala for å få ned kostnadene, plattformen skal brukes av to andre produsenter – Alpine er en av dem.

Chassiset er basert på den velkjente limte og naglede aluminiums konstruksjonen som ble innført på Elise i 1996 – med masse hjelp fra Norsk Hydro. Nå produseres den i en ny og sterkt automatisert fabrikk som ligger 15 kilometer fra hovedanlegget i Hethel.

Den nye bilen måler 4412 x 1985 x 1225 mm med en akselavstand på 2575 mm – marginalt større enn Evora. Og selv om akselavstanden er den samme, er sporvidden bredere foran og bak.

Se tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button teste Emira (saken fortsetter):

Den som kommer i salg først, blir høy-spekk versjonen med V6 motoren på 394 hk og enten en automat eller manuell kasse.

AMG motoren – som dukker opp takket være Geelys investeringer i Daimler – vil levere 355 hk og komme sammen med AMGs dobbel-clutch kasse. 

Med en vekt på bare 5 kg mer enn Evora, 1405 kg, bør den få prestasjoner på linje med Alpine A110 S eller Porsche 718 Cayman GT4 – det vil si 100 på under 4,5 og langt på nordsiden av 250 km/t.

Lotus har foreløpig ikke sagt noe Emira-ytelsene.

Men de har fortalt at det ikke er snakk om aktivt chassis her, derimot skal bilen leveres i to chassis-versjoner.

Tour er standard mens Sports har en litt stivere setup, og med detaljer som smidde hjul, kraftigere bremser og Michelin Cup 2 dekk med gummiblanding spesielt utviklet for denne bilen.

Standard dekk er Goodyears Eagle F1 Supersport – en forbindelse som går tilbake til tidlige Esprit-dager.

Når det gjelder chassis-detaljer er listen over nye komponenter nesten like lang som den komplette listen over komponenter.

Her er det ikke mye som er hentet fra gamle Evora. Hjelperammer, opphengningsstag, motorfester, den hydrauliske styringen – overalt du ser er det nye biter. Noen av dem kommer sågar fra Evija.

Gavan Kershaw har som tittel Director of Vehicle Attributes. Det betyr at det er han som har ansvar for at en Lotus oppfører seg som en Lotus. Han sier at den nye er benchmarket mot Evora – pluss mer enn nok i tillegg, til at det blir merkbart at dette er en ny bil.

Den ser ut som en ny bil også. En nedskalert McLaren med en helt egen edge.

Russel Carr har designet denne også. Han har tegnet Lotuser siden 1990 og ble sjefdesigner i 2014.

(saken fortsetter)

– Vi ville overføre litt av superbil-dramatikken ned i sportsbilklassen, sier han.

– Derved har vi gjort den litt annerledes enn nære konkurrenter. Formen har veldig myke overflater som brytes av skarpe linjer som leker med lys og skygge for å gjøre den atletisk. Og selve førerhuset er senket ned mellom hjulene for å gi inntrykk av en sport-prototype, men uten at det gjør det vanskeligere for deg å komme inn eller ut.

– Dessuten er det hele krympepakket for å få den til å se ut akkurat slik den kjører, sier han.

Innvendig er dette en kompromissløs to-seter. Derfor er det plass til bagasje bak setene og en liten koffert i tillegg. Det er også koppholder (for første gang), dørlommer og andre oppbevaringsrom inni.

Foran føreren er det en skjerm du selv kan konfigurere, og ved siden av en berøringsskjerm med alle de vanlige informasjonene som g-krefter, dekktrykk eller rundetider(!).

Du kan også utstyre det hele med komplett infotainment-pakke eller med en lang rekke assistentsystemer – for eksempel anti-kollisjon eller alarm for kryssende trafikk bak, når du rygger.

Kanskje ikke førstevalget for den dedikerte Lotus-eieren?

V6-sekseren prises til ca. 75000 pund og vil bli levert kundene tidlig i 2022. Fireren kommer senere, prisen vet vi ikke, men det snakkes om ‘under’ 60.000 pund.

Derimot vet vi at den neste Lotusen – se bort fra Evija – blir batterielektrisk og at Geely har trukket opp planer der Lotus skal produsere titusenvis biler i året, sportsbiler, SUV-er og premium sedaner. Ikke så få av dem skal komme fra en ny fabrikk i Wuhan, Kina.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Endelig bilmesse igjen
For første gang på nesten to år skal det igjen arrangeres en internasjonal bilutstilling i Europa. Nærmere bestemt i München.
Les mer
layid-bilde1
AC Cobra på strøm
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
Les mer
layid-bilde2
Nytt tilskudd til Q4 e-tron-familien
Audi lanserer nå Q4 45 e-tron quattro og dobler dermed utvalget av modeller med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde3
Wells Vertige - små sportsbiler lever!
Det er moro når en spennende ny bil dukker opp fra ingenting og overbeviser ved sin første opptreden.
Les mer
layid-bilde4
Polo GTI i ny tapning
Volkswagens nye Polo er på vei mot Norge, men vi går glipp av den mest lekne i familien.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde6
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.
Les mer
layid-bilde7
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Les mer


layid-bilde8
Audi lanserer ny RS3
Les mer
toppsak-bilde9
Touring bygger på F8 Tributo
Tidligere har Touring ødelagt en og annen Ferrari. Denne gangen gis det inntrykk av at de har bygget sin helt egne bil, og nøyer seg med drivlinjen fra en F8 Tributo.
Les mer
layid-bilde10
Elbiler som Private Brands
Les mer
layid-bilde11
Kia oppdaterer Ceed-familien
Les mer
layid-bilde12
Her er Opels nye Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.
Les mer
layid-bilde14
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestillingsklar Yaris Cross
Toyota åpner nå for bestilling av nye Yaris Cross. Den kan bestilles med drift på to eller fire hjul og har hybrid drivlinje og automatgir som standard.
Les mer
layid-bilde16
Hybrid luksus fra Bentley
Les mer
layid-bilde17
Xpeng åpner reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde18
Ny BMW 2-serie Coupé
BMW M2 sørget for en solid oppblomstring av M-salget i Norge for fem år siden. På Goodwood viser BMW arvtageren til den sportslige kompaktmodellen.
Les mer
layid-bilde19
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
Les mer
layid-bilde20
Glimt av Volvos fremtid
Volvo viser et konsept som gir oss en forsmak på fremtidens elbiler med økt rekkevidde og raskere lading.
Les mer
layid-bilde21
Porsches raskeste SUV
Porsche har i dag offentliggjort sin nye toppmodell blant SUV-ene - Cayenne Turbo GT. Med en prislapp på tre millioner blir den nok et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde22
Ansiktsløft for Kodiaq
Fire år etter lanseringen er tiden moden for et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av Skodas mest solgte SUV.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW på hydrogensporet
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde24
Ny Ferrari med klassiske kvaliteter
Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak - det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!
Les mer
layid-bilde25
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Les mer
layid-bilde26
Civic i europeisk drakt
Honda har nå vist Civic i den karosseriformen som skal selges i Europa, nemlig femdørs kombi.
Les mer
layid-bilde27
Nye brobyggere fra Porsche
Les mer
toppsak-bilde28
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde29
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde30
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
layid-bilde31
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde32
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
layid-bilde35
Musk presenterte ny toppmodell
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Land Cruiser
Toyota lanserer en ny versjon av sin store Land Cruiser - en modell som som har hatt marginal interesse i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Norsk spesial på ID.3
Volkswagen lanserer nå spesialutgaven ID.3 Sport som er skreddersydd for norske kunder.
Les mer
layid-bilde38
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer