img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.

Å dele plattform og teknologi sparer ikke bare penger for produsenten, men også viktig utviklingstid. Så når Lexus mot slutten av året – og til glede for norske bilkjøpere – gjør kompakt-SUV-en NX ladbar, har den naturligvis Toyotas ladesuksessfulle Rav4 i bunnen. Det betyr 306 hk og inkluderer elektrisk firehjulsdrift på bakakselen.

Øker sterkt
Lexus har nær tredoblet salget så langt i år sammenliknet med samme periode i fjor (til 718 per 6/6-21 ifølge OFV) og forklaringen ligger i dagen: elektriske og prisnedsatte UX utgjør sju av ti solgte Lexus. At NX i sitt sjuende år også er opp 44 prosent til 130 enheter, betyr mindre i denne sammenheng.

Men med ny modell kan det bli alvorlig fart i NX-salget. Og NX kan bli Lexus' mest valgte modell. Samtidig droppes den hybride varianten i Norge, Lexus NX blir heretter kun ladehybrid med de fordelene det gir i det norske avgiftsregimet, med mindre en ny regjering til høsten gjør ladehybridene mindre fordelaktig.

Luksusvarianten av Rav4
Litt forenklet sagt framstår Lexus NX som luksusvarianten av Toyota Rav4. Plattformen, GA-K (Global Architecture), er den samme, hvilket betyr identisk teknikk med lik akselavstand selv om de ytre målene avviker litt. Alt synlig vil alltid være forskjellig, og innvendig skal det godt gjøres å spore noe fra Toyota, knapt nok i brytere og hendler. Sånn sett bryter designspråket til Lexus fullstendig med Toyota.

306 hk og rask
306 hk gjør NX rask med 0-100 km/t på rundt 6 sekunder. I elektrisk modus kan bilen kjøre med fart opp til 135 km/t, og elektrisk rekkevidde oppgis så langt til 63 km. Dette er 12 km kortere enn Rav4, men så veier også NX litt mer enn Toyota-halvbroren uten at Lexus av den grunn har oppgitt eksakt vekt.

Derimot sier Lexus at større batteri ikke skal gå utover bagasjerommet, som vil være identisk på hybriden og ladehybriden. Ladehybriden får også en 21 liters ekstra rom under bagasjeromsgulvet til oppbevaring av ladekablene. Bensintankvolumet på 55 liter endres heller ikke.

Hybridforbedring
Nettopp den effektive hybridteknologien som Toyota har finpusset på siden lanseringen av første Prius i1997, har gjort Rav4 til rekkeviddevinner i forhold til batteriets størrelse. Dette videreføres i NX 450h+.

Finish, materialvalg og komfort står høyt oppe på Lexus' skryteliste. Men nye NX skal samtidig være vesentlig mer sportslig enn utgående modell, ikke minst fordi firehjulsdriften nå alltid vil være innkoblet for å forbedre kjøreopplevelsen og ikke bare framkommeligheten.

14 tommers skjerm
Lexus oppgraderer også infotainment-teknologien og gjør den mer brukervennlig. Standardstørrelse på dashbordskjermen vil i ny NX være 9,8 tommer, som øker til 14 tommer på toppmodellen. Bedre teknologi reduserer smartladingen av telefonen med 50 prosent.

Appstyring gjør det mulig å forhåndsvarme bilen.

Bilens ambientebelysning kan nå varieres i 64 fargesjatteringer, men det er ikke spesielt nytt i premiumklassen.

Lexus mener å ha forbedret antikollisjonssystemet slik at det oppdager og unngår 36 prosent flere ulykkesscenarier enn tidligere.

Knapp erstatter dørhåndtak
Nytt for Lexus er at de gjør som Fiat på 500-modellen og erstatter den mekaniske døråpneren inne i bilen med en elektrisk trykknapp.

At elektrisk åpning og lukking av bakluken skjer på bare fire sekunder, betyr muligens noe i kampen om å være først og best, men sannsynligvis forblir kundebehandlingen Lexus' største fortrinn som årsak til at merket jevnlig vinner kundetilfredshetsundersøkelser verden rundt.

Ikke for Norge
Selv om importøren heretter kun vil ta ladehybriden av NX til Norge, bygges bilen naturligvis med andre drivlinjer også:

  • NX 350h får nå 242 hk, som er 22 prosent mer kraft enn i forgjengeren. Akselerasjonen til 100 km/t forbedres med 15 prosent og reduseres til 7,7 sekunder samtidig som CO2-utslippet går ned med 10 prosent.
  • Til det russiske og øst-europeiske markedet lanseres NX med 2,4 liters turbomotor som yter 279 hk (NX 350).
  • En ny 2,5-liters enhet med 199 hestekrefter (NX250) får permanent firehjulsdrift og åtte-trinns automatisk girkasse.
  • Dieselmotor er ikke noe tema i Lexus.
Lexus NX 450h+
Motor: 2487 ccm, R4, bensin
Effekt/moment: 185 hk - 221 Nm
Elmotor 1: 182 hk - 202 Nm
Elmotor 2: 54 hk - 121 Nm
Samlet effekt: 306 hk - 450 Nm
Drivlinje: 1A (CVT), firehjulsdrift
0-100 km/t: ca 6 sek
Toppfart: Ikke oppgitt
Batteri: 18,1 kWt
El-rekkevidde: 63 km (foreløpig)
CO2/NOx:  Mindre enn 40 g/km
Mål LxBxH: 466/187/164 cm
Akselavstand: 269 cm
Bakkeklaring: Ikke kjent
Bagasjerom: Ikke kjent
Egenvekt: Ikke kjent
Tilhengervekt: Ikke kjent
Pris fra: Ikke klar
Miljøklasse: B
Kilde: Produsent/OFV  

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Endelig bilmesse igjen
For første gang på nesten to år skal det igjen arrangeres en internasjonal bilutstilling i Europa. Nærmere bestemt i München.
Les mer
layid-bilde1
AC Cobra på strøm
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
Les mer
layid-bilde2
Nytt tilskudd til Q4 e-tron-familien
Audi lanserer nå Q4 45 e-tron quattro og dobler dermed utvalget av modeller med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde3
Wells Vertige - små sportsbiler lever!
Det er moro når en spennende ny bil dukker opp fra ingenting og overbeviser ved sin første opptreden.
Les mer
layid-bilde4
Polo GTI i ny tapning
Volkswagens nye Polo er på vei mot Norge, men vi går glipp av den mest lekne i familien.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde6
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.
Les mer
layid-bilde7
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Les mer


layid-bilde8
Audi lanserer ny RS3
Les mer
toppsak-bilde9
Touring bygger på F8 Tributo
Tidligere har Touring ødelagt en og annen Ferrari. Denne gangen gis det inntrykk av at de har bygget sin helt egne bil, og nøyer seg med drivlinjen fra en F8 Tributo.
Les mer
layid-bilde10
Elbiler som Private Brands
Les mer
layid-bilde11
Kia oppdaterer Ceed-familien
Les mer
layid-bilde12
Her er Opels nye Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.
Les mer
layid-bilde14
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestillingsklar Yaris Cross
Toyota åpner nå for bestilling av nye Yaris Cross. Den kan bestilles med drift på to eller fire hjul og har hybrid drivlinje og automatgir som standard.
Les mer
layid-bilde16
Hybrid luksus fra Bentley
Les mer
layid-bilde17
Xpeng åpner reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde18
Ny BMW 2-serie Coupé
BMW M2 sørget for en solid oppblomstring av M-salget i Norge for fem år siden. På Goodwood viser BMW arvtageren til den sportslige kompaktmodellen.
Les mer
layid-bilde19
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
Les mer
layid-bilde20
Glimt av Volvos fremtid
Volvo viser et konsept som gir oss en forsmak på fremtidens elbiler med økt rekkevidde og raskere lading.
Les mer
layid-bilde21
Porsches raskeste SUV
Porsche har i dag offentliggjort sin nye toppmodell blant SUV-ene - Cayenne Turbo GT. Med en prislapp på tre millioner blir den nok et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde22
Ansiktsløft for Kodiaq
Fire år etter lanseringen er tiden moden for et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger av Skodas mest solgte SUV.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW på hydrogensporet
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde24
Ny Ferrari med klassiske kvaliteter
Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak - det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!
Les mer
layid-bilde25
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Les mer
layid-bilde26
Civic i europeisk drakt
Honda har nå vist Civic i den karosseriformen som skal selges i Europa, nemlig femdørs kombi.
Les mer
layid-bilde27
Nye brobyggere fra Porsche
Les mer
toppsak-bilde28
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde29
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde30
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
layid-bilde31
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde32
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
toppsak-bilde33
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde34
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
layid-bilde35
Musk presenterte ny toppmodell
Les mer
layid-bilde36
Toyota fornyer Land Cruiser
Toyota lanserer en ny versjon av sin store Land Cruiser - en modell som som har hatt marginal interesse i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Norsk spesial på ID.3
Volkswagen lanserer nå spesialutgaven ID.3 Sport som er skreddersydd for norske kunder.
Les mer
layid-bilde38
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer