img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Segmentets råeste fra Rimac
Kroatiske Rimac har endelig vist produksjonsutgaven av den bilen vi har ventet på i ti år. Det ser ut som den svarer til forhåndshypen.

De siste årene har jeg stort sett møtt startup-elbiler med flærr i karosseriet og langt over 1000 hester med et langt gjesp. 

Det er ikke slik jeg reagerer på Rimac – de folkene har jeg tatt på alvor siden jeg møtte dem første gang for ti år siden

Historien etter det har vært dønn seriøs, utviklingen av en spiss-modell har vært tålmodig, trinn for trill (og fantastisk veldokumentert på Youtube), samtidig som folkene bak har sørget for en solid kontantstrøm – dels ved å selge tjenester og kompetanse til andre bilfabrikker, dels ved å selge deler av seg selv til kolleger rundt omkring.

De bygger store deler av det elektriske anlegget til Aston Martins Valkyrie, Hyundai og Kia kjøpte seg inn med 80 millioner euro for et par år siden, og tidligere i år økte Porsche sin eierandel fra 15 til 25 prosent der. 

I mange av de vanligere elbilene som nå kommer på markedet, ligger det Rimac-teknologi som gir disse modellene helt spesielle egenskaper. På ladersiden, for eksempel.

Men oppi alt det andre har Mate Rimac endelig fått tid til å fullføre C2-modellen slik at den er blitt produksjonsklar og han har gitt den navnet Nevera. Jeg aner ikke hvorfor, jeg håper bare det ikke har noe med ‘never’ å gjøre.

Han påstår imidlertid det er noe meteorologisk som har med plutselige og uventede elektriske stormer som fyker over Middelhavet og treffer kysten i Kroatia med et smell.

Litt som bilen kanskje, selv om den er lydløs – for denne er i den klassen hvor man for alvor begynner å spørre om ikke grensene snart er nådd.

(saken fortsetter)

Null til hundre på 1,85 – det merkes i nakken.

Og enda bedre: det viser seg at de fire motorene, en i hvert hjørne på til sammen ca. 1900 hester, gjør at bilen kommer til 300 km/t 2,5 sekunder kjappere enn de hadde regnet med. Nå tar det 9,3 sekunder.

Fremdeles må du gjennom ytterligere hundreognoe kilometer pr. time før du treffer toppfarten!

Bugatti Chiron får visse problemer i dette møtet.

Det har forresten også vært en annen positiv endring i spesifikasjonene underveis. Dreiemomentet på 2299 Nm som vi snakket om på Genève-utstillingen viser seg nå å være på 2360. Et nyttig, lite tillegg det også.

Bilen har selvfølgelig masse elektroniske hjelpere om bord, denne skal brukes til med enn bare riv-aks rett frem. Det er den individuelle momentfordelingen til hvert enkelt hjul som står i sentrum og som sørger for både stabilitet og antispinn.

Den kan du stille inn på syv forskjellige program med full drift som en opsjon.

Det har vært jobbet mye med karosseriet de siste to årene også. Det er en rekke algoritmestyrte bevegelige aero-elementer om bord som har sørget for 34 % lavere luftmotstand enn den hadde på Genève 2018, samtidig som stabilitet og marktrykk, når det trengs, er forbedret.

(saken fortsetter)

Under skallet finner du den største karbonenheten som for tiden benyttes i verdens bilproduksjon (sier Rimac). Det er den som inneholder den H-formede batteripakken og er med på å danne strukturen i hele bilen.

120 kWt inneholder den – holder til 550 WLTP-kilometer. Med 500 kW ladekapasitet behøver ikke kaffepausen før lunch bli ubehagelig lang. Og bilen er åpenbart ment for seriøs touring. Plass til tilstrekkelig reisebagasje for de to som det er seter til.

Føreren sitter foran et digitalt display han kan figurere helt etter eget hode. Og han behøver ikke følge rådene fra coachen heller, men kanskje han blir en bedre sjåfør av å gjøre det.

I stedet for å dytte inn en rekke funksjoner som skal gjøre at sjåføren blir mindre og mindre engasjert i bilen og selve bilkjøringen, bruker Nevera kunstig intelligens til å coache sjåføren.

Systemet overvåker og analyserer kjørestilen via 12 ultralyd sensorer, 13 kameraer og seks radarer som ender opp i instruksjoner og råd som man får både på øret og i skjermen – hvis man vil.

Denne modellen skal bygges i 150 eksemplarer – godkjent for veibruk over hele verden.

Mate Rimac lover at det ikke vil bli to helt like i denne serien, for han har et omfattende utstyrsprogram tilgjengelig, og hver enkelt kunde blir invitert til fabrikken som å spekke sin egen bil.

Rundt 2 millioner euro skal det altså koste deg.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nye brobyggere fra Porsche
Fins det noen bilmodeller som bygges i like mange varianter som Porsche 911? Nå kommer brobyggerne mellom de «folkelige» og de mest ekstreme variantene - nye 911 GTS.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde6
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
layid-bilde7
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer


layid-bilde8
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
toppsak-bilde9
Musk presenterte ny toppmodell
På en event med en knippe inviterte gjester som ble sendt live over Internett avslørte Elon Musk detaljer om den nye toppmodellen - Model S Plaid.
Les mer
layid-bilde10
Toyota fornyer Land Cruiser
Les mer
layid-bilde11
Norsk spesial på ID.3
Les mer
layid-bilde12
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Les mer
layid-bilde13
Her er neste generasjon Multivan
Volkswagen har lansert en ny generasjon av sin fleksible Multivan som tilbys i en rekke forskjellige versjoner og for første gang som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
Elektrisk Megane på veien
Det er fortsatt en stund til vi får se den avkledd, men allerede nå ruller pre-produksjonsutgaver av den kommende Megane elbilen på franske veier.
Les mer
toppsak-bilde15
Facelift for BMW X3
X3 er blant BMWs viktigste modeller på i Norge og globalt. Nå får den et midtlivs ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde16
Opel oppdaterer Grandland
Les mer
layid-bilde17
Siste tilskudd til BMW 4-serien
Les mer
layid-bilde18
Neste Astra: Første offisielle drypp
Opel gir oss i dag de første glimt av neste generasjon Astra. Her er det lite nytt for dere som følger BilNorge.no fast.
Les mer
layid-bilde19
Sveitsisk fantasi
Det er sjelden sveitsere tar av. Men med den tradisjonsrike motorbyggeren Morand i spissen planlegges nå en ny hyperbil med inntil 2000 hk.
Les mer
layid-bilde20
Her er Corolla Cross
Vi vet at Toyota skal lansere Yaris cross på det norske markedet til høsten, men selskapet har nok en crosser i ermet.
Les mer
layid-bilde21
Rallyinspirert Corsa fra Irmscher
De har stashet opp ulike Opel-modeller i 50 år. Nå viser Irmscher en spesialutgave basert på Corsa.
Les mer
layid-bilde22
Segmentets råeste fra Rimac
Kroatiske Rimac har endelig vist produksjonsutgaven av den bilen vi har ventet på i ti år. Det ser ut som den svarer til forhåndshypen.
Les mer
toppsak-bilde23
Så mye skal BMW i4 koste
Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.
Les mer
layid-bilde24
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde25
BMW iX: De viktige detaljene
Dersom du er venter på flere detaljer rundt BMWs nye flaggskip får du dem her. Dette er BMW Norges pressemelding om iX.
Les mer
layid-bilde26
Bilindustriens syvende underverk?
Nå slippes neste porsjon iX-detaljer fra BMW. Det er fremdeles mye vi ikke vet, og - egentlig - altfor mye vi vet.
Les mer
layid-bilde27
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Les mer
toppsak-bilde28
Hyper på hydrogen
En engelsk startup har bestemt seg for å bli verdens ledende leverandør av løsninger med hydrogen-drivlinjer. Deres første eksempel på egen kompetanse skal bli en 1.100 hesters (gjesp) hyperbil (dobbeltgjesp).
Les mer
layid-bilde29
Årets beste pickup?
Les mer
layid-bilde30
Toppen av S-Klassen
Nå starter salget av Mercedes-Maybach S-Klasse i Tyskland. Her et det baksetet som virkelig gjelder.
Les mer
layid-bilde31
Cupra Born får ekstra boost
I dag har Cupra avduket sin første utfordrer i elbilsegmentet. Den har mye til felles med ID.3, men kan leveres med inntil 231 hester og 540 kilometer rekkevidde.
Les mer
layid-bilde32
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på heftig ID?
Er det en elektrisk erstatning for Golf R VW-sjefen gir oss en sniktitt på her?
Les mer
layid-bilde34
Sniktitt på Smart eSUV
Les mer
layid-bilde35
Porsche utfordrer Lambo
Les mer
layid-bilde36
Heftig Mustang klar for Europa
Ford lanserer nå sin heftige Mustang Mach 1 på det europeiske markedet. Selvsagt med V8 under panseret og masse godlåt.
Les mer
layid-bilde37
Her er Hondas neste Civic
SPIONBILDER: Hos oss har den levd i skyggen av konkurrentene, men neste generasjon Civic kan bli vesentlig mer aktuell enn sine forgjengere.
Les mer
layid-bilde38
Null utslipp, maks fremkommelighet
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
Les mer