img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Så mye skal BMW i4 koste
Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.

BMW i4 er det tyske selskapets fjerde helelektriske modell. Ifølge produsenten forener den design, kjøreglede, bærekraft og praktiske løsninger i nye dimensjoner.

Vi møtte den første gang som konsept i mars 2020. Nå melder BMW at serieproduksjonen starter til høsten, og de første eksemplarene av BMW i4 ruller inn på norsk asfalt i november.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklassen har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Typisk BMW
Som en firedørs gran coupé, er BMW i4 er først og fremst en umiskjennelig BMW, bygget for småturer så vel som for langkjøring.

Den lanseres først i to versjoner – begge med god rekkevidde: Den bakhjulsdrevne BMW i4 eDrive40 med WLTP-rekkevidde på opptil 590 kilometer, og den firehjulsdrevne og svært sportslige BMW i4 M50 med rekkevidde på 510 kilometer.

Med en lengde på 4.785 mm, bredde på 1.850 mm, høyde på 1.448 og en akselavstand på 2.856 mm, er alle målene større enn på en BMW 3-serie Sedan. Det samme gjelder sporvidden, mens tyngdepunktet er opptil 53 mm lavere. Begge deler bidrar til de dynamiske egenskapene BMW i4 byr på.

Bagasjerommet har en kapasitet på 470 liter som øker til 1 290 liter når baksetene legges ned, og den klassiske kombi-luken sørger for en stor og praktisk lasteåpning. Begge modellene kan utstyres med tilhengerfeste og kan trekke 1.600 kg. På taket kan man laste opptil 75 kg.

(saken fortsetter)

Elektrisk kjøreglede
Høyspenningsbatteriet til BMW i4 er skreddersydd for bilen og måler kun 110 millimeter i høyde. Samlet brutto batterikapasitet er 83,9 kWt, med nettokapasitet på 80,7 kWt.

Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt kraftig redusert.

Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon.

Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv lading ved ankomst på ladestasjonen.

I i4 eDrive40 sitter den elektriske motoren koblet direkte på bakakselen og leverer 340 hk og 430 Nm dreiemoment.

BMW i4 M50 har en elektrisk motor på hver aksel, hvor motoren på forakselen leverer 258 hk og motoren på bakakselen leverer maksimalt 313 hk. Med egen boost-funksjon, som varer i 10 sekunder, får man maks effekt på 544 hk og et kraftfullt dreiemoment på 795 Nm.

Preliminære tekniske data

Modell:

BMW i4 eDrive40 (RWD)

BMW i4 M50 (xDrive)

Rekkevidde (WLTP)

Opptil 590 km

Opptil 510 km

Batterikapasitet, brutto

83,9 kWt

83,9 kWt

Batterikapasitet, netto

80,7 kWt

80,7 kWt

Energiforbruk

16–20 kWt/100 km

19–24 kWt/100 km

Maks ladekapasitet

200 kW

200 kW

Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge)

Ca. 35 minutter

Ca. 35 minutter

Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge)

164 km rekkevidde på 10 minutter

140 km rekkevidde på 10 minutter

Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 %

Mindre enn 8,5 timer

Mindre enn 8,5 timer

Samlet motoreffekt

340 hk

544 hk

Samlet dreiemoment:

430 Nm

795 Nm

Akselerasjon, 0–100 km/t

5,7 sekunder

3,9 sekunder

Toppfart

190 km/t

225 km/t

Kjøreglede
Begge modellene har luftfjæring på bakakselen som standard, og et helt eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon.

Sammen med et nyutviklet antispinn-system, som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen.

BMW i4 M50 er bygget på spisskompetansen til BMW M GmbH og vi loves en bil som byr på dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig.

(saken fortsetter)

Sømløst oppkoblet
Interiøret i i4 bygger videre på det sportslige interiøret i BMW 4-serie Coupe, men skiller seg markant ut med den store og kurvete skjermen på dashbordet, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm.

Den nye generasjonen av operativ- og infotainment-systemet «BMW iDrive» filtrerer ifølge produsenten informasjon på en førerorientert og brukervennlig måte.

Dette skal vi få merke gjennom nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd. Det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet finner man fortsatt på midtkonsollen, mens navigasjonssystemet er skybasert, for sømløs og smidig bruk.

Modellene er klargjort for 5G – noe som åpner for rask kommunikasjon og trådløse oppdateringer. Installasjon av ny programvare vil sjelden ta mer enn 20 minutter.

Utstyrsversjoner og priser
I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner norske BMW-forhandlere i dag for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW i4. Selv om produksjonen først starter til høsten, er det nå mulig å spesifisere sin bil.

– Som for våre andre elektriske modeller har vi også satt sammen flere ferdige utstyrsversjoner som vi tror vil være attraktive kjøp for mange av våre kunder. Spesielt tror vi BMW i4 M50 «Fully Charged» til kr 599.900 blir populær, sier Tegneby.

Priser som gjelder fra 2. juni er som følger:

Modell:

BMW i4 eDrive40

BMW i4 M50

Startpris:

Kr. 489.900

Kr. 539.900

Charged-edition

Kr. 523.200

Kr. 573.200

Fully Charged-edition

Kr. 591.800

Kr. 599.900

Supercharged-edition

Kr. 649.900

Kr. 659.900

BMW i4 skal produseres på BMWs fabrikk i München, side om side med BMW-modeller med andre drivlinjer. Eksempelvis vil helt nye BMW i4 produseres på samme linje som M3. Det gir BMW stor fleksibilitet i produksjonen i årene fremover.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nye brobyggere fra Porsche
Fins det noen bilmodeller som bygges i like mange varianter som Porsche 911? Nå kommer brobyggerne mellom de «folkelige» og de mest ekstreme variantene - nye 911 GTS.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde6
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
layid-bilde7
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer


layid-bilde8
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
toppsak-bilde9
Musk presenterte ny toppmodell
På en event med en knippe inviterte gjester som ble sendt live over Internett avslørte Elon Musk detaljer om den nye toppmodellen - Model S Plaid.
Les mer
layid-bilde10
Toyota fornyer Land Cruiser
Les mer
layid-bilde11
Norsk spesial på ID.3
Les mer
layid-bilde12
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Les mer
layid-bilde13
Her er neste generasjon Multivan
Volkswagen har lansert en ny generasjon av sin fleksible Multivan som tilbys i en rekke forskjellige versjoner og for første gang som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
Elektrisk Megane på veien
Det er fortsatt en stund til vi får se den avkledd, men allerede nå ruller pre-produksjonsutgaver av den kommende Megane elbilen på franske veier.
Les mer
toppsak-bilde15
Facelift for BMW X3
X3 er blant BMWs viktigste modeller på i Norge og globalt. Nå får den et midtlivs ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde16
Opel oppdaterer Grandland
Les mer
layid-bilde17
Siste tilskudd til BMW 4-serien
Les mer
layid-bilde18
Neste Astra: Første offisielle drypp
Opel gir oss i dag de første glimt av neste generasjon Astra. Her er det lite nytt for dere som følger BilNorge.no fast.
Les mer
layid-bilde19
Sveitsisk fantasi
Det er sjelden sveitsere tar av. Men med den tradisjonsrike motorbyggeren Morand i spissen planlegges nå en ny hyperbil med inntil 2000 hk.
Les mer
layid-bilde20
Her er Corolla Cross
Vi vet at Toyota skal lansere Yaris cross på det norske markedet til høsten, men selskapet har nok en crosser i ermet.
Les mer
layid-bilde21
Rallyinspirert Corsa fra Irmscher
De har stashet opp ulike Opel-modeller i 50 år. Nå viser Irmscher en spesialutgave basert på Corsa.
Les mer
layid-bilde22
Segmentets råeste fra Rimac
Kroatiske Rimac har endelig vist produksjonsutgaven av den bilen vi har ventet på i ti år. Det ser ut som den svarer til forhåndshypen.
Les mer
toppsak-bilde23
Så mye skal BMW i4 koste
Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.
Les mer
layid-bilde24
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde25
BMW iX: De viktige detaljene
Dersom du er venter på flere detaljer rundt BMWs nye flaggskip får du dem her. Dette er BMW Norges pressemelding om iX.
Les mer
layid-bilde26
Bilindustriens syvende underverk?
Nå slippes neste porsjon iX-detaljer fra BMW. Det er fremdeles mye vi ikke vet, og - egentlig - altfor mye vi vet.
Les mer
layid-bilde27
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Les mer
toppsak-bilde28
Hyper på hydrogen
En engelsk startup har bestemt seg for å bli verdens ledende leverandør av løsninger med hydrogen-drivlinjer. Deres første eksempel på egen kompetanse skal bli en 1.100 hesters (gjesp) hyperbil (dobbeltgjesp).
Les mer
layid-bilde29
Årets beste pickup?
Les mer
layid-bilde30
Toppen av S-Klassen
Nå starter salget av Mercedes-Maybach S-Klasse i Tyskland. Her et det baksetet som virkelig gjelder.
Les mer
layid-bilde31
Cupra Born får ekstra boost
I dag har Cupra avduket sin første utfordrer i elbilsegmentet. Den har mye til felles med ID.3, men kan leveres med inntil 231 hester og 540 kilometer rekkevidde.
Les mer
layid-bilde32
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på heftig ID?
Er det en elektrisk erstatning for Golf R VW-sjefen gir oss en sniktitt på her?
Les mer
layid-bilde34
Sniktitt på Smart eSUV
Les mer
layid-bilde35
Porsche utfordrer Lambo
Les mer
layid-bilde36
Heftig Mustang klar for Europa
Ford lanserer nå sin heftige Mustang Mach 1 på det europeiske markedet. Selvsagt med V8 under panseret og masse godlåt.
Les mer
layid-bilde37
Her er Hondas neste Civic
SPIONBILDER: Hos oss har den levd i skyggen av konkurrentene, men neste generasjon Civic kan bli vesentlig mer aktuell enn sine forgjengere.
Les mer
layid-bilde38
Null utslipp, maks fremkommelighet
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
Les mer