img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
BMW iX: De viktige detaljene
Dersom du er venter på flere detaljer rundt BMWs nye flaggskip får du dem her. Dette er BMW Norges pressemelding om iX.

Visjon ble til virkelighet da konseptbilen BMW iNEXT ble avduket som den helelektriske SUV-en BMW iX i november i fjor. I mars åpnet norske BMW-forhandlere for bestilling og nå slippes de endelige detaljene.

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller – med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.

– Frem til nå har vi kun kommunisert rekkevidde og batterikapasitet med «over»-tall for BMW iX. Det skaper selvsagt forventninger, og sikkert også litt frustrasjon. Vi tror og håper at de mange kundene som allerede har bestilt BMW iX nå ser at vi holder det vi lover – og litt til, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Tallenes tale
Med en WLTP-rekkevidde på opptil 630 kilometer, setter BMW iX xDrive50 en ny standard i sin klasse. I hverdagen vil også den elektriske rekkevidden til BMW iX xDrive40 på 425 kilometer (WLTP) gi mer enn nok mobilitet. Begge modellene har to motorer og xDrive intelligent firehjulsdrift som standard.

Andre tekniske data er nå som følger:

Modell:

BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive50

Pris:

Fra kr 659.000

Fra kr 799.000

Rekkevidde (WLTP)

Opptil 425 km

Opptil 630 km

Batterikapasitet, brutto

76,6 kWt

111,5 kWt

Batterikapasitet, netto

71 kWt

105,2 kWt

Energiforbruk

19,4–22,5 kWt/100 km

19,8–23,0 kWt/100 km

Maks ladekapasitet

150 kW

200 kW

Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge)

35 minutter

31 minutter

Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge)

95 km på 10 min.

150 km på 10 min.

Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 %

Mindre enn 8 timer

Mindre enn 11 timer

Samlet motoreffekt

326 hk

523 hk

Samlet dreiemoment:

630 Nm

765 Nm

Akselerasjon, 0–100 km/t

6,1 sek.

4,6 sek.

Toppfart

200 km/t

200 km/t

Vekt:

2365 kg

2510 kg

 

BMW iX måler 4.953 mm i lengden, 1.969 mm i bredden og 1.695 mm i høyden. Dermed er den omtrent like lang (+31 mm) og bred (-37 mm) som en BMW X5 og like høy som en BMW X6.

Med en akselavstand på 3.000 mm er dimensjonene i interiøret omtrent like som i BMW X5, men med bedre plass til ben (+11 mm foran og + 37 mm bak), hode (+21 mm/33 mm foran og + 22 mm/44 mm bak, uten og med glasstak) og skuldre.

Bagasjeromsvolumet er 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler under det flate gulvet. Utformingen av bagasjerommet er romslig med rette vegger opp til vindushøye, også i bakluken.

Legges bakseteryggene ned (40:20:40), øker volumet til 1.750 liter. Maksimal tilhengerkapasitet er 2.500 kg og det er mulig å montere takboks. Med bakkeklaring på rundt 195 mm bevares også SUV-egenskapene under mer krevende forhold.

Ren elektrisk kjøreglede – bokstavelig talt
Høyspenningsbatteriet i BMW xDrive40 består av to batteripakker som hver inneholder 10 moduler med 18 prismatiske celler hver.

I BMW iX xDrive50 har de to batteripakkene henholdsvis seks moduler med 50 celler og fem moduler med 40 celler hver. Høyspenningsbatteriene har en bruttokapasitet på henholdsvis 76,6 kWh og 111,5 kWh.

Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt kraftig redusert.

BMW Group anskaffer for øvrig kobolt selv og gjør den så tilgjengelig for sine leverandører av battericeller. Dette gjøres for å ha full kontroll og åpenhet om hele bilens verdikjede.

Kobolt og lithium brukt i høyspenningsbatteriet i BMW iX kommer eksempelvis fra gruver i Australia og Marokko.

Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon.

Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp for BMW iX på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv lading ved ankomst på ladestasjonen.

BMW iX redefinerer SUV-en
Med BMW iX går ren elektrisk kjøreglede hånd i hånd med en bærekraftig verdikjede og teknologiske nyvinninger. BMW iX er utstyrt med den mest omfattende sammensetningen av førerassistentsystemer som noensinne er sett på en BMW, sammen med et vell av innovasjoner.

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper. BMW iX er derfor klar for å kunne ta i bruk «Nivå 3» med autonome kjøreegenskaper i løpet av tiden fremover.

Den nye generasjonen av operativ- og infotainment-systemet «BMW iDrive» har også sin premiere i BMW iX.

Sammen med «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm, filtreres informasjonen på en førerorientert og brukervennlig måte. Eksempelvis er navigasjonssystemet skybasert, for sømløs og smidig bruk og oppdateringer.

Selv om BMW iX nå er det teknologiske flaggskipet til BMW, betyr ikke det at man har gitt slipp på den karakteristiske kjøregleden man typisk forbinder med BMW.

Karosseristrukturen, designprinsippet og chassisinnstillingen til BMW iX er perfekt innrettet for å blande suveren kjørekomfort med sporty håndtering. Utstrakt bruk av aluminium, karbon og karbonforsterket plast (CFRP) resulterer i en materialblanding som øker bilens stivhet, samtidig som vekten minimeres.

Designet fra innsiden og ut
Med grunnlag i den nye arkitekturen, er BMW iX designet fra innsiden og ut med BMWs sedvanlige høye fokus på materialkvalitet og bærekraft.

Skinninteriøret er for eksempel garvet med ekstrakter fra olivenblad, og en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene. Bærekraft står med andre ord ikke i veien for å skape luksuriøse omgivelser, verken for fører eller noen av de fire passasjerene.

Interiøret i BMW iX minner derfor i stor grad om en eksklusiv lounge. Og, velger man å utstyre sin BMW iX med panoramasoltak, ser man opp på den største glassflaten som er montert i en bil fra BMW Group. Skulle lysinnslippet bli for sterkt, så dempes det hele automatisk gjennom elektromagnetisk dimming.

De virkelige audiofile anbefales å velge Bowers & Wilkins Surround Sound System, som tar lydopplevelsen til en ny dimensjon.

Med et aktivt lydsystem, med fem individuelle lydprofiler, totalt 30 høyttalere, hvorav åtte er integrert i hodestøttene i setene foran og bak, og en egen 4D audio-funksjon gjennom magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene, bør ikke konsertopplevelsen være langt unna i en BMW iX.

Lanseres i november
– I disse dager har vi to biler på et eksklusivt besøk hos utvalgte forhandlere. Basert på tilbakemeldingene vi har fått fra de kundene som har fått se og kjenne litt på bilene, så er vi trygge på at BMW iX innfrir de høye forventningene vi har skapt, sier Tegneby.

De første BMW iX-ene ruller inn på norsk jord til høsten og den offisielle lanseringen er i november.

På et senere tidspunkt får BMW iX-familen enda et medlem, BMW iX M60. Bygget på spisskompetansen til BMW M GmbH vil denne modellen by på over 600 hk og dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig.

– BMW iX er en bil som byr på mye nytt og utfordrer mye av det etablerte. Det gjorde også BMW i3 da den ble lansert, så vi er ikke redde for å gå nye veier, avslutter Tegneby.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nye brobyggere fra Porsche
Fins det noen bilmodeller som bygges i like mange varianter som Porsche 911? Nå kommer brobyggerne mellom de «folkelige» og de mest ekstreme variantene - nye 911 GTS.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde6
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
layid-bilde7
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer


layid-bilde8
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
toppsak-bilde9
Musk presenterte ny toppmodell
På en event med en knippe inviterte gjester som ble sendt live over Internett avslørte Elon Musk detaljer om den nye toppmodellen - Model S Plaid.
Les mer
layid-bilde10
Toyota fornyer Land Cruiser
Les mer
layid-bilde11
Norsk spesial på ID.3
Les mer
layid-bilde12
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Les mer
layid-bilde13
Her er neste generasjon Multivan
Volkswagen har lansert en ny generasjon av sin fleksible Multivan som tilbys i en rekke forskjellige versjoner og for første gang som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
Elektrisk Megane på veien
Det er fortsatt en stund til vi får se den avkledd, men allerede nå ruller pre-produksjonsutgaver av den kommende Megane elbilen på franske veier.
Les mer
toppsak-bilde15
Facelift for BMW X3
X3 er blant BMWs viktigste modeller på i Norge og globalt. Nå får den et midtlivs ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde16
Opel oppdaterer Grandland
Les mer
layid-bilde17
Siste tilskudd til BMW 4-serien
Les mer
layid-bilde18
Neste Astra: Første offisielle drypp
Opel gir oss i dag de første glimt av neste generasjon Astra. Her er det lite nytt for dere som følger BilNorge.no fast.
Les mer
layid-bilde19
Sveitsisk fantasi
Det er sjelden sveitsere tar av. Men med den tradisjonsrike motorbyggeren Morand i spissen planlegges nå en ny hyperbil med inntil 2000 hk.
Les mer
layid-bilde20
Her er Corolla Cross
Vi vet at Toyota skal lansere Yaris cross på det norske markedet til høsten, men selskapet har nok en crosser i ermet.
Les mer
layid-bilde21
Rallyinspirert Corsa fra Irmscher
De har stashet opp ulike Opel-modeller i 50 år. Nå viser Irmscher en spesialutgave basert på Corsa.
Les mer
layid-bilde22
Segmentets råeste fra Rimac
Kroatiske Rimac har endelig vist produksjonsutgaven av den bilen vi har ventet på i ti år. Det ser ut som den svarer til forhåndshypen.
Les mer
toppsak-bilde23
Så mye skal BMW i4 koste
Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.
Les mer
layid-bilde24
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde25
BMW iX: De viktige detaljene
Dersom du er venter på flere detaljer rundt BMWs nye flaggskip får du dem her. Dette er BMW Norges pressemelding om iX.
Les mer
layid-bilde26
Bilindustriens syvende underverk?
Nå slippes neste porsjon iX-detaljer fra BMW. Det er fremdeles mye vi ikke vet, og - egentlig - altfor mye vi vet.
Les mer
layid-bilde27
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Les mer
toppsak-bilde28
Hyper på hydrogen
En engelsk startup har bestemt seg for å bli verdens ledende leverandør av løsninger med hydrogen-drivlinjer. Deres første eksempel på egen kompetanse skal bli en 1.100 hesters (gjesp) hyperbil (dobbeltgjesp).
Les mer
layid-bilde29
Årets beste pickup?
Les mer
layid-bilde30
Toppen av S-Klassen
Nå starter salget av Mercedes-Maybach S-Klasse i Tyskland. Her et det baksetet som virkelig gjelder.
Les mer
layid-bilde31
Cupra Born får ekstra boost
I dag har Cupra avduket sin første utfordrer i elbilsegmentet. Den har mye til felles med ID.3, men kan leveres med inntil 231 hester og 540 kilometer rekkevidde.
Les mer
layid-bilde32
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på heftig ID?
Er det en elektrisk erstatning for Golf R VW-sjefen gir oss en sniktitt på her?
Les mer
layid-bilde34
Sniktitt på Smart eSUV
Les mer
layid-bilde35
Porsche utfordrer Lambo
Les mer
layid-bilde36
Heftig Mustang klar for Europa
Ford lanserer nå sin heftige Mustang Mach 1 på det europeiske markedet. Selvsagt med V8 under panseret og masse godlåt.
Les mer
layid-bilde37
Her er Hondas neste Civic
SPIONBILDER: Hos oss har den levd i skyggen av konkurrentene, men neste generasjon Civic kan bli vesentlig mer aktuell enn sine forgjengere.
Les mer
layid-bilde38
Null utslipp, maks fremkommelighet
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
Les mer