img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Fashion statement? Mobilt gatemøbel? Skulptur? En vits? En fløtt-deg-uttaveien-for-schwarte-f**n!? BilNorge lot Oslo hilse på Ami – og omvendt.

Den siste ny-bil-i-utenlandet-øvelsen jeg var med på før Pandemien ga klar beskjed om at nå burde vi forsøke å finne på noe annet, var Paris og lille Ami

Etter det – og dette var i februar i fjor – har jeg gått med tre Ami-buttons på meg hver dag.

Da jeg så Multipla første gang, fikk jeg en helt primitiv bareMÅha-følelse. Det samme med Citroën Pluriel. Begge var førsteklasses bekjentskaper de periodene vi delte livet med hverandre. Akkurat som med Twizy – og der jeg er i et forhold fremdeles.

Fullt så sterkt var ikke Ami-opplevelsen. For det første var den litt for lukket. Og for det andre er jeg ikke helt fortrolig med ting som stopper på 45. Å sette seg opp i Twizyen etter Ami-en er som å sette seg i en Formel-racer. Sperra slår ikke inn før ved 82 på Renaulten.

Men jeg fikk den primitive herskelysten at dette MÅ jeg prøve meg på – skikkelig – minst en gang i livet.

Endelig fikk Bertel O. Steen hjem det første eksemplaret og jeg hadde den i mange dager. Vi feiret til og med 17. mai sammen.

Jeg ble minnet om en historie Harald A. Møller fortalte om første gang han kom til Oslo fra Trondheim på 1920-tallet for å søke jobb. Han trodde alle flaggene i Oslo var til ære for ham. Han hadde ankommet den 3. august – Kongens fødselsdag.

(saken fortsetter)

Lille Ami hadde litt av den samme oppfatningen da vi kjørte opp Karl Johan. Seff – dette var for henner.

Men hun var egentlig ganske – hva heter det? selvsikker? selvopptatt? i utgangspunktet. 

Arrogant nesten.

Hun enset overhodet ikke bilene som måtte finne en vei utenom på Ring Tre. Og tok det som en selvfølge at moteriktige 30-åringer, av alle kjønn, var vel så interessert i henne som i utstillingsvinduene i Kvadraturen.

Og hva tror du hun hevdet seg med da vi var innom ByMedhus for å hilse på alle Ferrariene og Lamborghiniene som bor der?

(saken fortsetter)

Hun stoppet effektivt kjeften på dem alle ved å minne om at på denne siden av top fuel dragstere er det ikke noen som når sin egen toppfart så fort som hun gjør.

11,3 sekunder målte vi det til – i Kirkeveien, forbi Ullevål Sykehus – overvåket av fotobokser!

Jeg behøver vel ikke fortelle at jeg var begeistret, men her forteller jeg ikke hvor begeistret. 

Det gjør jeg i nummer 6 av BIL/Autofil som abonnentene har i postkassa om en dag eller to og som er i kioskene mot slutten av uken.

Men her skal du få noen bilder du ikke får der, og dessuten vil jeg gi en ekstra hyllest til Z-4007 – en vaske-ekte Ami som så ut som den var hentet fra forhandleren for to måneder siden og brukt entusiastisk etter det.

(saken fortsetter)

Et av de nydeligste eksemplarene jeg har sett av arten.

Bilen tok med seg kuratoren sin, Hans Glesne, og reiste fra Drammen i søppel-vær for å hilse på dette moderne plastskallet som hadde vært frekk nok til å ta samme navn.

Det virket som de fant tonen. Begge åpenbare outsidere, men med en selvsikker stil som ingen andre er, eller har vært, i nærheten av noensinne.

Ami 6 er egentlig en 2 CV i gatechic fra 60-tallet – sånn like etter at kvinnene hadde sluttet å bruke små pilleeske-hatter når de var ute og shoppet. Ami er fashion-punk som aldri ville tenke tanken på å bevege seg ut av den urbane tryggheten.

Begge har de en slags zoologisk fellesnevner:

(saken fortsetter)

Ami 6 har et panser som ser ut som en elefant satt der og så rettet det seg ikke ut da elefanten ruslet videre. Amien ser ut som den først frontkolliderte med et nesehorn som sov, deretter forsøkte den seg en gang til, men da med å rygge.

Det kan man ikke beskylde den gamle for – å se symmetrisk ut – den er overraskende hele tiden rundt neste sving. Et av Flaminio Bertonis mesterstykker.

Dagens Ami-designere med Citroëns designsjef Pierre Leclerq i spissen har åpenbart tatt arven alvorlig. Du finner reversvinkelen til Ami 6-bakruta i miniatyrformat på AMI også.

Du får som sagt hele historien i BIL/Autofil som er rett rundt hjørnet. Men en ting glemte jeg der som jeg kom på nå da jeg nevnte Pierre Leclerq, som heller ikke kunne historien om Bordino-setene.

I Amien er passasjersetet plassert litt bak fører-setet. Den er jo mindre enn 140 cm bred, og da er det jo et poeng at din og min bredeste avdeling, skulderen (ikke vær uforskammet), ikke er plassert rett ved siden av hverandre.

I gamle dager het to seters racer-karosserier Bordino-type. Oppkalt etter Pietro Bordino – «Diavolo Rosso» – som fikk Fiat til å bygge et smalere karosseri enn det vanlige ved å flytte mekanikeren så langt bakover at han nesten så rett over skulderen til Bordino. 

Jeg lover, det er mange glade detaljer å overraskes over i lille Ami. Men Ami, tipo Bordino, det var nytt også for Citroëns designavdeling.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nye brobyggere fra Porsche
Fins det noen bilmodeller som bygges i like mange varianter som Porsche 911? Nå kommer brobyggerne mellom de «folkelige» og de mest ekstreme variantene - nye 911 GTS.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde6
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
layid-bilde7
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer


layid-bilde8
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
toppsak-bilde9
Musk presenterte ny toppmodell
På en event med en knippe inviterte gjester som ble sendt live over Internett avslørte Elon Musk detaljer om den nye toppmodellen - Model S Plaid.
Les mer
layid-bilde10
Toyota fornyer Land Cruiser
Les mer
layid-bilde11
Norsk spesial på ID.3
Les mer
layid-bilde12
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Les mer
layid-bilde13
Her er neste generasjon Multivan
Volkswagen har lansert en ny generasjon av sin fleksible Multivan som tilbys i en rekke forskjellige versjoner og for første gang som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
Elektrisk Megane på veien
Det er fortsatt en stund til vi får se den avkledd, men allerede nå ruller pre-produksjonsutgaver av den kommende Megane elbilen på franske veier.
Les mer
toppsak-bilde15
Facelift for BMW X3
X3 er blant BMWs viktigste modeller på i Norge og globalt. Nå får den et midtlivs ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde16
Opel oppdaterer Grandland
Les mer
layid-bilde17
Siste tilskudd til BMW 4-serien
Les mer
layid-bilde18
Neste Astra: Første offisielle drypp
Opel gir oss i dag de første glimt av neste generasjon Astra. Her er det lite nytt for dere som følger BilNorge.no fast.
Les mer
layid-bilde19
Sveitsisk fantasi
Det er sjelden sveitsere tar av. Men med den tradisjonsrike motorbyggeren Morand i spissen planlegges nå en ny hyperbil med inntil 2000 hk.
Les mer
layid-bilde20
Her er Corolla Cross
Vi vet at Toyota skal lansere Yaris cross på det norske markedet til høsten, men selskapet har nok en crosser i ermet.
Les mer
layid-bilde21
Rallyinspirert Corsa fra Irmscher
De har stashet opp ulike Opel-modeller i 50 år. Nå viser Irmscher en spesialutgave basert på Corsa.
Les mer
layid-bilde22
Segmentets råeste fra Rimac
Kroatiske Rimac har endelig vist produksjonsutgaven av den bilen vi har ventet på i ti år. Det ser ut som den svarer til forhåndshypen.
Les mer
toppsak-bilde23
Så mye skal BMW i4 koste
Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.
Les mer
layid-bilde24
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde25
BMW iX: De viktige detaljene
Dersom du er venter på flere detaljer rundt BMWs nye flaggskip får du dem her. Dette er BMW Norges pressemelding om iX.
Les mer
layid-bilde26
Bilindustriens syvende underverk?
Nå slippes neste porsjon iX-detaljer fra BMW. Det er fremdeles mye vi ikke vet, og - egentlig - altfor mye vi vet.
Les mer
layid-bilde27
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Les mer
toppsak-bilde28
Hyper på hydrogen
En engelsk startup har bestemt seg for å bli verdens ledende leverandør av løsninger med hydrogen-drivlinjer. Deres første eksempel på egen kompetanse skal bli en 1.100 hesters (gjesp) hyperbil (dobbeltgjesp).
Les mer
layid-bilde29
Årets beste pickup?
Les mer
layid-bilde30
Toppen av S-Klassen
Nå starter salget av Mercedes-Maybach S-Klasse i Tyskland. Her et det baksetet som virkelig gjelder.
Les mer
layid-bilde31
Cupra Born får ekstra boost
I dag har Cupra avduket sin første utfordrer i elbilsegmentet. Den har mye til felles med ID.3, men kan leveres med inntil 231 hester og 540 kilometer rekkevidde.
Les mer
layid-bilde32
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på heftig ID?
Er det en elektrisk erstatning for Golf R VW-sjefen gir oss en sniktitt på her?
Les mer
layid-bilde34
Sniktitt på Smart eSUV
Les mer
layid-bilde35
Porsche utfordrer Lambo
Les mer
layid-bilde36
Heftig Mustang klar for Europa
Ford lanserer nå sin heftige Mustang Mach 1 på det europeiske markedet. Selvsagt med V8 under panseret og masse godlåt.
Les mer
layid-bilde37
Her er Hondas neste Civic
SPIONBILDER: Hos oss har den levd i skyggen av konkurrentene, men neste generasjon Civic kan bli vesentlig mer aktuell enn sine forgjengere.
Les mer
layid-bilde38
Null utslipp, maks fremkommelighet
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
Les mer