img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.

Elektriske SUV-er har vi 14 av på dusinet snart. Men hvor mange batterielektriske pickuper med tilsynelatende voksne prestasjoner har vi?

Foreløpig ingen. Det er mange vi venter på – men nå er Ford den første som har kastet seg ut i det. Da må man for det første ta bilen på alvor som et modent produkt, for det andre er det ikke tvil om at dette er en pioner-innsats.

Legg merke til at denne høyst sannsynlig vil gå utenpå Mustangen også når det gjelder pris – og dermed prestisje.

Riktignok skal «bruks»-versjonen komme på markedet for rett under 40.000 dollar – Mustangen starter på 43.000. Men Kumar Galhotra, president, Americas & International Markets Group, forteller lystig at denne fort kan ryke opp i 90.000 dollar i topp-utstyr versjonen.

Så langt går ikke Mustangen.

Bilen fikk en pangstart med en av verdens mest profilerte personer som testfører.

President Joe Biden var i Michigan for å pitche sin egen ambisiøse elbilplan da Secret Service slapp ned guarden og tillot at presidenten fikk en tur på Fords testbane.

Sittende presidenter får egentlig ikke ta i rattet selv.

Hva testsjåføren sa etterpå?

– This sucker’s quick, fortalte han journalistene.

Det er den. Ford sier nulltilhundre midt på fire-tallet.

Spesifikasjonene er greie. Bilen har hentet SuperCrew caben fra den vanlige F-150 og får bare en standard-lengde på planet: 168 cm.

Med 370 cm har den samme akselavstand som en vanlig F-150 og med 591 cm er den bare fraksjoner lenger enn den kjente modellen.

Vi finner åpenbart like mye bruk av aluminium i karosseriet som i forbrenningsmodellen, men her har vi en nyutviklet batteri-el-ramme i høyfast stål.

Ford har imidlertid ikke gitt oss noen vekt på denne bilen, men ved introduksjonen sa Linda Zhang – det er hun som har hatt program-ansvaret for den nye F-150 Lightning så hun burde vite det, at bilen veier ca. 500 kg mer enn den tilsvarende forbrenneren.

Siden den veier ca. 2.200 kg i en mellomutstyrt 4x4 versjon, kan man nok regne med at denne nye vil begynne å nærme seg tre tonn. Men hun forsikret at selv med en del ekstra vekt var bilen utviklet for å møte de samme pålitelighetskrav som alle andre trucks.

(saken fortsetter)

Et annet gøy poeng med den nye rammen er at de har kastet den gamle, stive bakakselen. Her er det montert en helt ny uavhengig opphengning – den første på en Ford truck.

Aluminium bære-armer og coil-overs som sammen med den styrkede forstillingen gir et en frigang på 22 cm – to mindre enn en vanlig Super Crew 4x4.

Zhang fortalte også at bilen skulle bygges i Rouge Electric Vehicle Center – et nytt anlegg bygget i forbindelse med det tradisjonsrike River Rouge komplekset.

Den nye er en fabrikk helt uten samlebånd, der automatiserte transport-roboter flytter bilene mellom de forskjellige stasjonene.

Vi har ikke fått alle elektriske detaljer – batterikapasiteten er for eksempel fremdeles ukjent. Men vi vet det er to motorer, en for hver aksel – og hver motor er alltid aktiv så det er aldri snakk om to-hjuls-drift. Men mengden pådrag kan endres mellom for- og bak.

Motorene byr på 426 hk og 1051 Nm. Med full-rekkevidde batteripakke kan effekten uppes til 563 hk. 

Det mest essensielle for amerikanske truck-kunder – henger-kapasitet – er også tatt godt vare på. Med den vanlige batteripakken kan bilen dra 3.500 kg, og med den store: hele 4500 kg (det låter spesielt bra når du kaller det 10.000 pund). Det vil si – ikke tro helt på det ennå – Ford sier de ‘tar sikte på’.

De snakker også om inntil 500 kilometer rekkevidde med den feteste batteripakken.

Det er mange avsnitt som forteller om de forskjellige lade-alternativene og -tidene. La det være nok med å si at de virker helt akseptable i dagens konkurransebilde. Det er dessuten et poeng at Ford har spesielle samarbeidspartnere i USA når det gjelder hjemmeladere eller lading langs landeveien.

(saken fortsetter)

Den andre veien kan bilen levere til sammen 2,4 kW gjennom fire stikk-kontakter, pluss at det er to USB-ladere med. Du kan lyse opp huset og lade mobiltelefonen din fra bilen.

James Turnbull som er marketing sjef fortalte at de hadde brukt seks år på markedsundersøkelser i forkant av denne modellen og at noe av det de hadde funnet ut var at kundene ville ha en bil som var «distinkt, men ikke særlig annerledes utseende». 

Derfor er design-endringene forholdsvis beskjedne. Lightning har fått griller som gjør den til den mest aerodynamiske noensinne – uten at det sier så mye. Og bortsett fra den tydelige LED hovedlys-signaturen forfra er det ikke lett å se forskjell på dem med eksosrør, og denne.

Innvendig har vi et 12-tommers instrument-cluster. Men toppmodellen har 15,5 tommers berøringsskjerm med Fords ferskeste SYNC 4A betjening.

BlueCruise henda-av-rattet vil også være om bord hvis du har bestilt den med Co-Pilot360 opsjonen. Mange andre dagsaktuelle finesser også, blant annet telefon-som-nøkkel funksjon.

Men en spesiell vri er at om bord-veiing av det du laster opp på planet er utviklet videre.  Nå justeres antatt rekkevidde automatisk etter den vekten som er registrert der bak.

Ta forresten med at du kan laste inntil nesten 200 kg bagasje under panseret foran også. En typisk elbil-fordel som verken luksusbilene fra BMW eller Mercedes byr på.

Produksjonen skal starte våren 2022. Men interesserte kan reserver sin i dag – mot et depositum på 100 dollar. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nye brobyggere fra Porsche
Fins det noen bilmodeller som bygges i like mange varianter som Porsche 911? Nå kommer brobyggerne mellom de «folkelige» og de mest ekstreme variantene - nye 911 GTS.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Facelift for Duster
Dacia gir nå sin populære Duster et ansiktsløft samtidig som den får en rekke tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde3
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde6
Nytt alternativ for storfamilien
Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range kan frakte inntil 9 personer, og har en rekkevidde på opptil 366 kilometer (WLTP). Hurtiglading på 110 kW sørger for at bilen lades fra 10 til 80% på rundt 45 minutter. Prisene starter på 552.900 kroner.
Les mer
layid-bilde7
Mercedes-AMG oppdaterer stilikon
Tiden er inne for en midtlivs-oppdatering av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Det innebærer nye motorer og flere valgmuligheter.
Les mer


layid-bilde8
Polestar 3 skal produseres i USA
Les mer
toppsak-bilde9
Musk presenterte ny toppmodell
På en event med en knippe inviterte gjester som ble sendt live over Internett avslørte Elon Musk detaljer om den nye toppmodellen - Model S Plaid.
Les mer
layid-bilde10
Toyota fornyer Land Cruiser
Les mer
layid-bilde11
Norsk spesial på ID.3
Les mer
layid-bilde12
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Les mer
layid-bilde13
Her er neste generasjon Multivan
Volkswagen har lansert en ny generasjon av sin fleksible Multivan som tilbys i en rekke forskjellige versjoner og for første gang som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
Elektrisk Megane på veien
Det er fortsatt en stund til vi får se den avkledd, men allerede nå ruller pre-produksjonsutgaver av den kommende Megane elbilen på franske veier.
Les mer
toppsak-bilde15
Facelift for BMW X3
X3 er blant BMWs viktigste modeller på i Norge og globalt. Nå får den et midtlivs ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde16
Opel oppdaterer Grandland
Les mer
layid-bilde17
Siste tilskudd til BMW 4-serien
Les mer
layid-bilde18
Neste Astra: Første offisielle drypp
Opel gir oss i dag de første glimt av neste generasjon Astra. Her er det lite nytt for dere som følger BilNorge.no fast.
Les mer
layid-bilde19
Sveitsisk fantasi
Det er sjelden sveitsere tar av. Men med den tradisjonsrike motorbyggeren Morand i spissen planlegges nå en ny hyperbil med inntil 2000 hk.
Les mer
layid-bilde20
Her er Corolla Cross
Vi vet at Toyota skal lansere Yaris cross på det norske markedet til høsten, men selskapet har nok en crosser i ermet.
Les mer
layid-bilde21
Rallyinspirert Corsa fra Irmscher
De har stashet opp ulike Opel-modeller i 50 år. Nå viser Irmscher en spesialutgave basert på Corsa.
Les mer
layid-bilde22
Segmentets råeste fra Rimac
Kroatiske Rimac har endelig vist produksjonsutgaven av den bilen vi har ventet på i ti år. Det ser ut som den svarer til forhåndshypen.
Les mer
toppsak-bilde23
Så mye skal BMW i4 koste
Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.
Les mer
layid-bilde24
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde25
BMW iX: De viktige detaljene
Dersom du er venter på flere detaljer rundt BMWs nye flaggskip får du dem her. Dette er BMW Norges pressemelding om iX.
Les mer
layid-bilde26
Bilindustriens syvende underverk?
Nå slippes neste porsjon iX-detaljer fra BMW. Det er fremdeles mye vi ikke vet, og - egentlig - altfor mye vi vet.
Les mer
layid-bilde27
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Les mer
toppsak-bilde28
Hyper på hydrogen
En engelsk startup har bestemt seg for å bli verdens ledende leverandør av løsninger med hydrogen-drivlinjer. Deres første eksempel på egen kompetanse skal bli en 1.100 hesters (gjesp) hyperbil (dobbeltgjesp).
Les mer
layid-bilde29
Årets beste pickup?
Les mer
layid-bilde30
Toppen av S-Klassen
Nå starter salget av Mercedes-Maybach S-Klasse i Tyskland. Her et det baksetet som virkelig gjelder.
Les mer
layid-bilde31
Cupra Born får ekstra boost
I dag har Cupra avduket sin første utfordrer i elbilsegmentet. Den har mye til felles med ID.3, men kan leveres med inntil 231 hester og 540 kilometer rekkevidde.
Les mer
layid-bilde32
Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
Les mer
toppsak-bilde33
Forsmak på heftig ID?
Er det en elektrisk erstatning for Golf R VW-sjefen gir oss en sniktitt på her?
Les mer
layid-bilde34
Sniktitt på Smart eSUV
Les mer
layid-bilde35
Porsche utfordrer Lambo
Les mer
layid-bilde36
Heftig Mustang klar for Europa
Ford lanserer nå sin heftige Mustang Mach 1 på det europeiske markedet. Selvsagt med V8 under panseret og masse godlåt.
Les mer
layid-bilde37
Her er Hondas neste Civic
SPIONBILDER: Hos oss har den levd i skyggen av konkurrentene, men neste generasjon Civic kan bli vesentlig mer aktuell enn sine forgjengere.
Les mer
layid-bilde38
Null utslipp, maks fremkommelighet
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
Les mer