img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
BMW fester grepet
Nye BMW M3 og M4 er nettopp ankommet det norske markedet i to forskjellige utgaver. Men nå kommer nye alternativer som er bedre tilpasset våre klimatiske forhold.

35 år etter første generasjon ble lansert, kommer nå helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé med M xDrive som gir deg valget mellom tradisjonell bakhjulsdrift eller firehjulsdrift i én og samme bil.

Det innovative firehjulsdriftssystemet M xDrive, som først ble introdusert i siste generasjon BMW M5, kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir.

Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i kjent BMW M-stil. Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.

Under panseret i begge modellene finner man den turtallsvillige rekkesekseren hvor nåla ikke når det røde feltet i turtelleren før 7200 omdreininger.

Med sine 510 hk og et dreiemoment på 650 Nm, gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,5 sekunder for begge modellene med M xDrive. Det er 0,4 sekunder raskere enn ekvivalentene med bakhjulsdrift takket være det ekstra grepet fra forhjulene.

Kombinert med 8-trinns M Steptronic automatgirkasse gir det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet føreren muligheter for rikholdig kjøreglede under de varierende kjøreforholdene vi er vant med i Norge.

Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter, og puristene kan nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.

Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

– Helt nye BMW M3 Competition Sedan og M4 Competition Coupé spiller i ligaen med de ypperste kjøremaskiner. Med M xDrive firehjulsdrift utvider vi også noe av bruksmønsteret for norske kjøreforhold. La oss kalle det firehjulsdrift til hverdags og bakhjulsdrift til fest, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Til hverdags er det greit å notere seg at bagasjerommet i BMW M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i BMW M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kg på taket.

For de mer spesielle anledningene, som en dag med banekjøring, inneholder betjeningssystemet en rekke nye funksjoner som bidrar til å løfte kjøreopplevelsen ytterligere.

Med den nye M Traction Control, kan DSC-systemet gjennom ti trinn justeres til sjåførens personlige preferanser og behov. Med M Drift Analyzer, registreres og vurderes kjøringen med egen statistikk som kan hentes ut.

De to nye modellene lanseres i juli. Norske forhandlere åpner for bestilling om kort tid. Prisestimatene er som følger:

  • BMW M3 Competition Sedan med M xDrive: kr. 1.233.500
  • BMW M4 Competition Coupé med M xDrive: kr. 1.287.100

Valgets kval? For sammenligning finner du priser og data for de øvrige BMW M-modellene her


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå starter alvoret for Dennis Hauger
Han er av mange utpekt til å bli Norges første Formel 1-fører, men da må Dennis Hauger (18) prestere på aller høyeste nivå i sesongen som starter denne helgen.
Les mer
layid-bilde1
Klassisk betegnelse vender tilbake
Zephyr er en klassisk betegnelse i Ford-familien. Både i Europa og i USA hvor det har tilhørt luksusmerket Lincoln. Nå dukker navnet opp på ny, i Kina.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes utvider EQA-tilbudet
Mercedes-Benz i Tyskland starter nå salget av elbilen EQA med firehjulsdrift. Senere på året vil de lansere en modell med økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Fabia
Skoda har avduket fjerde generasjon Fabia. Den er lekrere enn noensinne, men blir ingen storselger i Norge.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Endelig: Genesis kommer til Europa
Vi har etterlyst dem lenge, men nå kommer endelig Hyundais luksusmerke til Europa. De starter i tre byer.
Les mer
layid-bilde6
Xpeng dobler modellutvalget
Snart starter salget av Xpengs andre modell utenfor Kinas grenser, og Norge blir første land ut i Europa.
Les mer
layid-bilde7
Rudskogen klar for Taycan-innrykk
Allerede ruller det 1427 Taycan på norske veier. Nå kan eierne også hygge seg med banekjøring - helt uten rekkeviddeangst.
Les mer


layid-bilde8
Det yngler hos Xpeng
Les mer
toppsak-bilde9
Lyrisk elbil fra Cadillac
Cadillac har nå avduket sin kommende elbil i produksjonsdrakt. Den har egenskaper som kan gjøre den aktuell for Europa, men mangler foreløpig en detalj nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde10
Kult - på kinesisk
Les mer
layid-bilde11
Økt potensial for Norges mest solgte
Les mer
layid-bilde12
Taket av bestselgeren
Les mer
layid-bilde13
Attraktive priser på Ioniq 5
Hyundai har nå publisert priser på flere varianter av Ioniq 5 med både bak- og firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde14
Arctic Trucks klar med ny Isuzu
Spesialistene hos Arctic Trucks er nå klar til å levere nye Isuzu D-MAX i spesialutgave for den som ønsker en helt spesiell pickup.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Les mer
layid-bilde16
Blir dette erstatningen for Mondeo?
Les mer
layid-bilde17
Bronco på alvor
Les mer
layid-bilde18
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde19
Snart vises T-Klassen
Mercedes-Benz begynte å tease den nye T-Klassen allerede i fjor høst. Dette blir altså person-utgaven av den nye Citan som igjen er en del av samarbeidet med Renault.
Les mer
layid-bilde20
Klart for oppdatert Polo
Så var tiden moden for en facelift av Polo. I Norge vil den kompakte VW-modellen bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde21
Hondas kompakt-SUV for Europa
Honda har i dag vist neste generasjon HR-V i europeisk innpakning. Den blir elektrifisert, men ikke ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Maxus blir mer forbrukerorientert
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
Les mer
toppsak-bilde23
BYD lanserer ny elbilplattform
Kinesiske BYD følger i rekken av produsenter som lanserer dedikerte elbilplattformer. Til Shanghai hadde de også med seg en spennende konseptbil.
Les mer
layid-bilde24
Nytt superbil-forsøk fra Torino
Sist hadde de akvarium om bord. Denne gangen nøyer de seg med noe som ser ut som en forholdsvis normal superbil. Men de må gjøre noe med navnet: Frangivento høres ikke så supert ut.
Les mer
layid-bilde25
Genesis sikter høyt med sin første elbil
Mens søsknene Hyundai og Kia konsentrerer seg om volumsjiktet, retter Genesis skytset mot de høyere sfærer når de presenterer sin første elbil.
Les mer
layid-bilde26
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
Les mer
layid-bilde27
Nissan viser ny X-Trail
Les mer
toppsak-bilde28
Audi gir glimt av fremtidens A6
Ikke alle ønsker seg en SUV. Med A6 e-tron concept gir Audi oss en forsmak på en elbil i klassen A6/A7/A8.
Les mer
layid-bilde29
BMW fester grepet
Les mer
layid-bilde30
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!
Les mer
layid-bilde31
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde32
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
toppsak-bilde33
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde34
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Les mer
layid-bilde35
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Les mer
layid-bilde36
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde37
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.
Les mer