img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!

Akkurat som alle konkurrentene lanserer Toyota sin nye elbilfamilie under eget navn. Bz skal du nå begynne å tenke på, akkurat som du tenker Ioniq fra Hyundai, I.D. fra VW, EQ fra Daimler eller e-tron fra Audi.

Og hvis du først skal tenke bz kan du like godt, med en gang, få vite at det betyr ‘beyond zero’. 

Ikke at jeg forstår hva de mener med det. Beyond zero – altså på den andre siden av null høres ut som negativt.

På den annen side kan det hende de tenker på Greta Thunbergs smarte bemerkning om at ‘vi trenger ikke net zero. Vi trenger zero-zero!’

Den første i denne underfamilien er en firehjulsdrevet crossover som heter bz4X og som vil være en av ti batterielektriske modeller derfra når vi er kommet til 2025.

Men tro ikke at Toyota svikter sine gamle idealer for det. De forteller nemlig samtidig at globalt vil de ha 70 elektrifiserte modeller innen den tid, og da snakker vi også forskjellige grader av hybridisering.

Den nye bilen er bygget på en plattform som er utviklet sammen med Subaru, e-TNGA heter den. Men navnet på bilen har åpenbart ikke noe å gjøre med den gamle Subaru BRZ-modellen.

Derimot later det til at Subarus versjon av denne ligger langt etter – kanskje flere år.

Toyotaen skal derimot være i salg neste sommer.

(saken fortsetter)

Vi kjenner foreløpig svært få tekniske detaljer om bilen. Det er snakk om to motorer, en foran og en bak, og det er selvfølgelig snakk om batterier i moduler slik at bilen kan leveres med fra 50 til 100 kWt kapasitet.

Ikke et ord om rekkevidde, men mange ord om batteristyringssystemer som skal gi maksimalt utbytte av kapasiteten.

Ikke et ord om mål og vekt heller, bortsett fra at vi får vite at plassen i baksetet tilsvarer den du har i luksus-modellen Lexus LS.

Men fra Koji Toyoshima, som er teknisk prosjektsjef for denne satsingen, får vi vite at dette er en bil som plasserer mennesket i sentrum!

– Vår målgruppe er de som legger vekt på tiden man bruker sammen med familie og venner. Når de ønsker å ha den type kvalitets-tid, vil Toyotas bz4X kunne være en hub for dem.

Intet mindre!

Akkurat som i LF-Z konseptet som Lexus viste for kort tid siden er det steer by wire her også. Det betyr at fra den dingsen du har mellom fingrene for å styre med, og de hjulene som skal styre, er det ikke lenger en mekanisk forbindelse.

Gretne Gamle Gubber og de såkalte puristene vil sutre over manglende styrefølsomhet – hva nå det måtte være. Alle andre vil syns det er stas at man sparer masse plass og vekt, at man er mye friere i hvor man plasserer rattet, og at man kan modulere styreinnsatsen akkurat som man modulerer chassiset.

Dessuten vil Toyota følge i fotsporene til for eksempel Tesla som for lengst har vist en ganske avkappet innretning som erstatning for rattet.

(saken fortsetter)

Toyota viser imidlertid bilder av to forskjellige interiører der det ene har et ratt som ser ut som det er hentet fra et fly, mens det andre er dønn konvensjonelt.

Det sies at den mest radikale utgaven i første omgang bare skal selges i Kina, mens vi i Europa får lov til å forholde oss til den gamle kringla.

Samtidig viser interiørbildene at Toyota – takk og pris – er ganske beskjeden i den interne skjermavdelingen.

Her er det ikke snakk om et uendelig display som går fra stolpe til stolpe og som får deg til å føle deg som en operatør på en kraftstasjon. Her er det en passe stor skjerm i sentrum, og så har du noe som ser ut som et forholdsvis beskjedent display rett bak rattet.

Det er sågar knotter og brytere med i bildet!

Bilen skal åpenbart møte modeller som Teslas Y og VWs I.D.4 rett på – og dermed er vel både størrelse og prestasjoner definert.

(saken fortsetter)

Men når det gjelder utseendet er Toyota modig og tar sjanser.

I stedet for karakterløs såpekopp-design (Ioniq 5 er et herlig unntak) kjører de på med litt spennende vinkler og overflater med liv i. 

Eller for å si det på en annen måte.

Denne er mye nærmere Mirai enn det RAV4 er. Men de aksentuerte hjulbuene, sågar i svart mot det stålgrå karosseriet, tyder på at den gjerne ville vært litt RAV også.

Fronten er, som vanlig på nye elbiler, ikke lenger en front, men inneholder en svart stripe som ender i de smale hovedlysene høyt oppe, på hver side.

I denne «stripen» finner du alt som er dyrt når det smeller – alle sensorene som skal til for å få bilen opp på et akseptabelt selvkjøringsnivå.

Men den, sammen med stort luftinntak lavt nede og skarpe kanaler rett foran forhjulene, gjør at dersom de andre får samme ansikt som bz4X, vil ingen være i tvil om at det er en Toyota de ser.

Og når du ser den fra siden – forholdsvis beskjedne overheng og en cab-forward som jeg nok syns kunne vært enda mer forward – er det ikke særlig tvil om at her har vi en batterielektrisk bil som ikke er ment å være noe annet.

Ingen tvil om at Toyotas fra-bunnen-av batterielektriske satsing kommer sent.

Det skal bli spennende å se hvor godt den kommer.

PS!
Etter avdukingen i natt var det ordnet en slags pressekonferanse på Teams med et lite antall journalister (4 i ‘min’ gruppe) som fikk 20 minutter på å snakke med Andrea Carlucci – han er Toyotas sjef for marketing og produktutvikling i Europa.

Jeg stilte tre spørsmål:

– Med solid state batterier ville dere kunne få en stor fordel i dette etter hvert overbefolkede feltet. Kan det sies noe nå om slik batteriteknologi og bz-modellene?

Det kunne det ikke, ikke annet enn at de fremdeles holder på 2025 som gjennombruddsåret.

– For noen dager siden laserte dere et nytt autonomt system for LS 500 h og Mirai. Dere kaller det Mobility Teammate Concept. Er det det vi vil finne i bz?

Det var åpenbart altfor tidlig å si noe om det.

– Siden hybridbilene deres baserer seg på forbrenningsmotorer, og siden forbrenningsmotorer får en deadline-dato på stadig flere markeder, betyr det at dere legger hybridutviklingen død?

Endelig et konkret svar:

-Vi er fremdeles overbevist om at hybrid er veien å gå, så den utviklingen fortsetter.

Det var ikke mye annet konkret mine kolleger fikk ut heller. «Hold øye med konkurrentene» var svaret på spørsmål om batterier og størrelser og ytelser og ladesystemer.

Og heldigvis var det ingen som spurte om den kunne leveres med hengerfeste.

Men Carlucci kom med en morsom informasjon:

– Kunden, slik Toyota ser ham for seg, heter Erik. Det var nemlig mye input fra Norge og det norske markedet som lå under utviklingen av denne bilen. 

Men da var vi kommet så langt i de 20 minuttene at det var ikke tid til å få noen myke historier om Erik og om starten på bz-historien.

Navnet håper jeg imidlertid vil bli sittende.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå starter alvoret for Dennis Hauger
Han er av mange utpekt til å bli Norges første Formel 1-fører, men da må Dennis Hauger (18) prestere på aller høyeste nivå i sesongen som starter denne helgen.
Les mer
layid-bilde1
Klassisk betegnelse vender tilbake
Zephyr er en klassisk betegnelse i Ford-familien. Både i Europa og i USA hvor det har tilhørt luksusmerket Lincoln. Nå dukker navnet opp på ny, i Kina.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes utvider EQA-tilbudet
Mercedes-Benz i Tyskland starter nå salget av elbilen EQA med firehjulsdrift. Senere på året vil de lansere en modell med økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Fabia
Skoda har avduket fjerde generasjon Fabia. Den er lekrere enn noensinne, men blir ingen storselger i Norge.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Endelig: Genesis kommer til Europa
Vi har etterlyst dem lenge, men nå kommer endelig Hyundais luksusmerke til Europa. De starter i tre byer.
Les mer
layid-bilde6
Xpeng dobler modellutvalget
Snart starter salget av Xpengs andre modell utenfor Kinas grenser, og Norge blir første land ut i Europa.
Les mer
layid-bilde7
Rudskogen klar for Taycan-innrykk
Allerede ruller det 1427 Taycan på norske veier. Nå kan eierne også hygge seg med banekjøring - helt uten rekkeviddeangst.
Les mer


layid-bilde8
Det yngler hos Xpeng
Les mer
toppsak-bilde9
Lyrisk elbil fra Cadillac
Cadillac har nå avduket sin kommende elbil i produksjonsdrakt. Den har egenskaper som kan gjøre den aktuell for Europa, men mangler foreløpig en detalj nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde10
Kult - på kinesisk
Les mer
layid-bilde11
Økt potensial for Norges mest solgte
Les mer
layid-bilde12
Taket av bestselgeren
Les mer
layid-bilde13
Attraktive priser på Ioniq 5
Hyundai har nå publisert priser på flere varianter av Ioniq 5 med både bak- og firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde14
Arctic Trucks klar med ny Isuzu
Spesialistene hos Arctic Trucks er nå klar til å levere nye Isuzu D-MAX i spesialutgave for den som ønsker en helt spesiell pickup.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Les mer
layid-bilde16
Blir dette erstatningen for Mondeo?
Les mer
layid-bilde17
Bronco på alvor
Les mer
layid-bilde18
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde19
Snart vises T-Klassen
Mercedes-Benz begynte å tease den nye T-Klassen allerede i fjor høst. Dette blir altså person-utgaven av den nye Citan som igjen er en del av samarbeidet med Renault.
Les mer
layid-bilde20
Klart for oppdatert Polo
Så var tiden moden for en facelift av Polo. I Norge vil den kompakte VW-modellen bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde21
Hondas kompakt-SUV for Europa
Honda har i dag vist neste generasjon HR-V i europeisk innpakning. Den blir elektrifisert, men ikke ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Maxus blir mer forbrukerorientert
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
Les mer
toppsak-bilde23
BYD lanserer ny elbilplattform
Kinesiske BYD følger i rekken av produsenter som lanserer dedikerte elbilplattformer. Til Shanghai hadde de også med seg en spennende konseptbil.
Les mer
layid-bilde24
Nytt superbil-forsøk fra Torino
Sist hadde de akvarium om bord. Denne gangen nøyer de seg med noe som ser ut som en forholdsvis normal superbil. Men de må gjøre noe med navnet: Frangivento høres ikke så supert ut.
Les mer
layid-bilde25
Genesis sikter høyt med sin første elbil
Mens søsknene Hyundai og Kia konsentrerer seg om volumsjiktet, retter Genesis skytset mot de høyere sfærer når de presenterer sin første elbil.
Les mer
layid-bilde26
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
Les mer
layid-bilde27
Nissan viser ny X-Trail
Les mer
toppsak-bilde28
Audi gir glimt av fremtidens A6
Ikke alle ønsker seg en SUV. Med A6 e-tron concept gir Audi oss en forsmak på en elbil i klassen A6/A7/A8.
Les mer
layid-bilde29
BMW fester grepet
Les mer
layid-bilde30
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!
Les mer
layid-bilde31
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde32
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
toppsak-bilde33
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde34
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Les mer
layid-bilde35
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Les mer
layid-bilde36
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde37
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.
Les mer