img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.

EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ. Bygget på en helt ny elektrisk plattform vil den kunne tilby en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP).

– EQS introduserer et hav av teknologiske finesser som MBUX Hyperscreen, automatiske dører og skybaserte oppdateringer, kombinert med et utrolig komfortnivå. Vi kan i tillegg glede oss over en fantastisk rekkevidde på opptil hele 770 kilometer, og tittelen som den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Ny plattform åpner for nye designløsninger
EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform, og dette gir mange nye muligheter. Det gir blant annet en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig og en ekstra rommelig kupe.

Automatisk innfellbare dørhåndtak er standard på alle utgaver av EQS.En egen luke for påfylling av spylervæske er integrert på venstre forskjerm. Panseret kan nemlig kun åpnes av verkstedpersonell for utføring av vedlikeholdsarbeid.

Verdensmester på aerodynamikk
Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS ifølge Mercedes den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt.

Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er bare noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse. I tillegg er det gjort aerodynamiske finjusteringer for å minimere luftmotstand.

(saken fortsetter)

Lang rekkevidde
Med rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 385 kW (523 hk) har den lite å skamme seg over sammenlignet med en konvensjonell S-Klasse.

Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulsdrift også har en motor på forakselen. 4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler kreftene mellom for- og bakakselen.

På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW. Vi kan nok anta at AMG har en finger med i spillet der.

Ny generasjon batterier
En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres til EQS. Det største av de to batteriene har et netto energiinnhold på 107,8 kWt som er rundt 26 prosent mer enn det som leveres i EQC.

Programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWt og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWt og tolv cellemoduler.

Rask lading
EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan dermed lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.

Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil.

Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.

(saken fortsetter)

Skybaserte oppdateringer
Med EQS tilbys muligheten til å aktivere helt nye funksjoner via skybaserte oppdateringer (OTA). Det betyr at kunden kan oppdatere bilen over natten og ha nye funksjoner tilgjengelig neste morgen.

Hvis du syns bilen er for stille skal du vite at kjørelyden «Roaring Pulse» vil være tilgjengelig i Mercedes me butikken, hvor du også finner diverse spill og Mercedes-Benz quiz.

Noen av funksjonene i EQS kan etter kjøpet tilpasses etter personlige preferanser. Dette inkluderer åpning av bakakselstyringsfunksjonen som gir deg en styrevinkel på bakhjulene på opptil ti grader.

De fleste kontrollenhetene i bilen kan oppdateres via OTA for service- og vedlikeholdshensyn. Denne teknologien sparer kundens tid siden vedkommende ikke trenger å besøke et verksted for oppdateringer.

Automatiske komfortdører
Som et tilvalg har EQS automatiske komfortdører både foran og bak. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes.

En spesiell velkomstfunksjon kan aktiveres via MBUX-systemet. Den fungerer slik at når sjåføren kommer nærmere bilen enn seks meter, så sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren kommer nærmere enn halvannen meter, så låses den opp og førerdøren åpnes automatisk.

Bakdørene kan også åpnes automatisk ved å bruke MBUX-systemet. En praktisk funksjon når du skal hente eller avlevere noen, som gjør inn- og utstigning spesielt behagelig.

(saken fortsetter)

Lærer sin hersker å kjenne
EQS er et eksepsjonelt intelligent kjøretøy med opptil 350 sensorer, avhengig av utstyret. Disse registrerer avstander, hastigheter, akselerasjoner, lysforhold, nedbør, temperaturer, setebruk, samt sjåførens blunking og passasjerens tale.

Denne informasjonsmengden blir behandlet av kontrollenheter som, kontrollert av algoritmer, tar beslutninger på millisekunder. Den nye EQS kan utvide evnene sine basert på nye opplevelser, fordi den er i stand til å lære takket være kunstig intelligens (AI).

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA).

Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene får EQS en svingradius på 10,9 meter, noe som tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over 5 meter lang.

Autonom kjøring
Det er forventet at den valgfrie DRIVE PILOT vil kunne kjøres i autonom modus i opptil 60 km/t der trafikktettheten er høy, eller på passende motorveiseksjoner i Tyskland, i løpet av første halvdel av 2022.

Den generelle introduksjonen av DRIVE PILOT vil følge gradvis i europeiske land så fort reguleringer tillater det.

Takket være de kraftige sensorene som overvåker kjøretøyets omgivelser kan parkeringssystemene hjelpe sjåføren med å manøvrere i mange områder. Sjåføren kan for eksempel parkere og hente bilen via smarttelefon ved hjelp av Remote Parking Assist.

(saken fortsetter)

MBUX
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ble først introdusert i 2018 i A-Klasse, og finnes nå i mer enn 1,8 millioner Mercedes-Benz personbiler.

For noen måneder siden debuterte andre generasjon av dette systemet i nye S-klasse, men nye EQS er allerede det neste store steget.

Med lærbar programvare tilpasser kontroll- og skjermkonseptet seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til én. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret.

EQS er produsert på en karbonnøytral måte, og det brukes ressursbesparende materialer som tepper laget av resirkulert garn. Dette skyldes at Mercedes-Benz vurderer hele verdikjeden, fra utvikling og leverandørnettverk til egen produksjon.

Norske priser på EQS forventes før sommerferien, og det er indikert at de første bilene ankommer landet i september 2021.

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Hjuldrift

 

Bakhjulsdrift

Firehjulsdrift

Elektrisk motor

 

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

kW

245

385

Dreiemoment

Nm

568

855

Akselerasjon (0-100 km/h)

s

6,2

4,3

Toppfart

km/t

210

210

Batterikapasitet (WLTP)

kWt

107,8

107,8

Maksimal regenereringskapasitet

kW

186

290

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

11/22

Hurtiglader

kW

200

200

Blandet forbruk (WLTP)

kWt/100 km

15,7-20.4

17,4-21,8

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

0

 

Tekniske data – Størrelse og vekt:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Lengde/bredde/høyde

mm

5216/1926/1512

Svingradius (med bakakselstyring 4.5°/10°)

m

11,9/10,9

Bagasjeromsvolum

L

610-1770

Vekt

kg

2480

2585

Lastekapasitet

kg

465-545

475-550

Maksimal totalvekt

kg

2945-3025

3060-3135

cd-verdi fra

 

0,209

0,209






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå starter alvoret for Dennis Hauger
Han er av mange utpekt til å bli Norges første Formel 1-fører, men da må Dennis Hauger (18) prestere på aller høyeste nivå i sesongen som starter denne helgen.
Les mer
layid-bilde1
Klassisk betegnelse vender tilbake
Zephyr er en klassisk betegnelse i Ford-familien. Både i Europa og i USA hvor det har tilhørt luksusmerket Lincoln. Nå dukker navnet opp på ny, i Kina.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes utvider EQA-tilbudet
Mercedes-Benz i Tyskland starter nå salget av elbilen EQA med firehjulsdrift. Senere på året vil de lansere en modell med økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Fabia
Skoda har avduket fjerde generasjon Fabia. Den er lekrere enn noensinne, men blir ingen storselger i Norge.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Endelig: Genesis kommer til Europa
Vi har etterlyst dem lenge, men nå kommer endelig Hyundais luksusmerke til Europa. De starter i tre byer.
Les mer
layid-bilde6
Xpeng dobler modellutvalget
Snart starter salget av Xpengs andre modell utenfor Kinas grenser, og Norge blir første land ut i Europa.
Les mer
layid-bilde7
Rudskogen klar for Taycan-innrykk
Allerede ruller det 1427 Taycan på norske veier. Nå kan eierne også hygge seg med banekjøring - helt uten rekkeviddeangst.
Les mer


layid-bilde8
Det yngler hos Xpeng
Les mer
toppsak-bilde9
Lyrisk elbil fra Cadillac
Cadillac har nå avduket sin kommende elbil i produksjonsdrakt. Den har egenskaper som kan gjøre den aktuell for Europa, men mangler foreløpig en detalj nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde10
Kult - på kinesisk
Les mer
layid-bilde11
Økt potensial for Norges mest solgte
Les mer
layid-bilde12
Taket av bestselgeren
Les mer
layid-bilde13
Attraktive priser på Ioniq 5
Hyundai har nå publisert priser på flere varianter av Ioniq 5 med både bak- og firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde14
Arctic Trucks klar med ny Isuzu
Spesialistene hos Arctic Trucks er nå klar til å levere nye Isuzu D-MAX i spesialutgave for den som ønsker en helt spesiell pickup.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Les mer
layid-bilde16
Blir dette erstatningen for Mondeo?
Les mer
layid-bilde17
Bronco på alvor
Les mer
layid-bilde18
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde19
Snart vises T-Klassen
Mercedes-Benz begynte å tease den nye T-Klassen allerede i fjor høst. Dette blir altså person-utgaven av den nye Citan som igjen er en del av samarbeidet med Renault.
Les mer
layid-bilde20
Klart for oppdatert Polo
Så var tiden moden for en facelift av Polo. I Norge vil den kompakte VW-modellen bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde21
Hondas kompakt-SUV for Europa
Honda har i dag vist neste generasjon HR-V i europeisk innpakning. Den blir elektrifisert, men ikke ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Maxus blir mer forbrukerorientert
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
Les mer
toppsak-bilde23
BYD lanserer ny elbilplattform
Kinesiske BYD følger i rekken av produsenter som lanserer dedikerte elbilplattformer. Til Shanghai hadde de også med seg en spennende konseptbil.
Les mer
layid-bilde24
Nytt superbil-forsøk fra Torino
Sist hadde de akvarium om bord. Denne gangen nøyer de seg med noe som ser ut som en forholdsvis normal superbil. Men de må gjøre noe med navnet: Frangivento høres ikke så supert ut.
Les mer
layid-bilde25
Genesis sikter høyt med sin første elbil
Mens søsknene Hyundai og Kia konsentrerer seg om volumsjiktet, retter Genesis skytset mot de høyere sfærer når de presenterer sin første elbil.
Les mer
layid-bilde26
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
Les mer
layid-bilde27
Nissan viser ny X-Trail
Les mer
toppsak-bilde28
Audi gir glimt av fremtidens A6
Ikke alle ønsker seg en SUV. Med A6 e-tron concept gir Audi oss en forsmak på en elbil i klassen A6/A7/A8.
Les mer
layid-bilde29
BMW fester grepet
Les mer
layid-bilde30
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!
Les mer
layid-bilde31
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde32
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
toppsak-bilde33
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde34
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Les mer
layid-bilde35
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Les mer
layid-bilde36
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde37
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.
Les mer