img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.

Gjør deg klar for en invasjon av nye elbiler i løpet av 2021, mange av dem med lang rekkevidde og hurtiglading som gjør dem meget godt egnet som familiens nummer én bil.

De første Volkswagen ID.4 er kommet til landet, Enyaq er på plass hos en Skoda-forhandler nær deg, mange venter på Mustang Mach E og Tesla Model Y, men det er liten tvil om at Audi Q4 e-tron er blant de aller hotteste nyhetene i år.

I kveld er den avduket i produksjonsform, og det er klart at vi ikke bare får én ny modell, men tre varianter og to karosseriformer lanseres samtidig.

– Vi har allerede vist at vi virkelig treffer de norske bilkundene med våre e-tron-modeller. Når vi nå lanserer den kompakte Q4 e-tron, utvider vi den allerede imponerende elektriske porteføljen vår, og gjør premium elektrisk mobilitet tilgjengelig for langt flere nordmenn, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Audi Q4 e-tron lanseres i tre «styrkegrader», med ytelser fra 170 hk inntil 299 hk og med bak- og firehjulsdrift. De første bilene kan leveres til norske kunder allerede i løpet av sommeren.

– Sammen med Audi e-tron og Audi e-tron GT, utgjør nye Q4 e-tron en viktig del av Audis strategi for bærekraftig elektrisk mobilitet. Selv om de utvendige målene gjør bilen til en kompakt-SUV, bidrar den lange akselavstanden og god plassutnyttelse til at Q4 e-tron faktisk får innvendig plass tilsvarende en Audi Q5, sier Sinervo.

(saken fortsetter)

Nytt designspråk
Audi tar nok et steg i utviklingen av sitt designspråk med Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Nå settes ideene fra konseptbilen, som først ble vist i begynnelsen av 2019, ut i livet med korte overheng, store hjul, skarpe linjer og kraftfulle, muskulære former.

Her er Sportback-versjonen som konsept

Som tilleggsutstyr kan begge utgavene leveres med «Matrix LED»-frontlykter – som til enhver tid lyser opp veibanen så mye som mulig, uten å blende annen trafikk. Med «Matrix LED»-lys får Q4 e-tron en digital lyssignatur, en verdensnyhet hva lysteknologi angår.

Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron leverer ifølge Audi på alt man forventer av en premium-SUV og har samtidig anvendeligheten som gjør dem til velegnede familiebiler i en aktiv hverdag, skreddersydd for det norske markedet.

God plassutnyttelse
Bilen har en lengde på 4.599 millimeter, en bredde på 1.865 millimeter, og en høyde på 1.632 millimeter.

Akselavstanden er på 2,76 meter, og ifølge Audi kan de innvendige plassforholdene sammenlignes med det man finner i en SUV i klassen over, eksempelvis Audi Q5. Innvendig har kupeen en lengde på 1,83 meter.

Den rommelige kabinen er et resultat av flere faktorer ved den nye MEB-plattformen, blant annet at det ikke er noen sentertunell som går gjennom den fremre delen av kabinen.

Med et bagasjerom på hele 520 liter har Q4 e-tron et lastevolum som tilsvarer størrelsen man finner i mellomklassen. Med nedlagte bakseter øker volumet til 1.490 liter.

Plassen er nesten like god i Q4 Sportback e-tron med et bagasjerom på 515 liter, som kan økes til 1 460 liter med nedlagte seter.

Og så et viktig argument for Norge: Begge modellene blir tilgjengelig med tilhengerfeste, og versjonene med bakhjulsdrift kan trekke tilhengere på inntil 1 000 kg, mens quattro-utgavene kan trekke inntil 1 200 kg.

(saken fortsetter)

Heldigitalt
Interiøret fremstår ifølge Audi som både rommelig og luftig, med et førerorientert instrumentpanel. Informasjonen deles mellom to skjermer.

Også rattet er nytt i Audi Q4 e-tron, med et åttekantet design og diagonale eiker. Her benyttes sømløse touchflater til å betjene de digitale instrumentene. Infotainment-systemet og navigasjonen betjenes primært via det sentrale MMI-touchpanelet.

Q4 e-tron er spekket med innovativ teknologi, og for første gang i en Audi kan Q4 e-tron også leveres med «augmented reality head-up display».

Her projiseres informasjonen fra noen av assistentsystemene og navigasjonsveiledningen i veibanen foran sjåføren. Informasjonen vises dynamisk, som et levende bilde i hele 70-tommers størrelse, i en avstand på om lag 10 meter foran føreren.

To batteripakker, tre styrkegrader
De nye Q4-modellene leveres med to batteristørrelser og tre ulike kraftpakker. Det kompakte batteriet i Q4 35 e-tron har et netto energiinnhold på 52 kWt (55 kWt brutto), noe som gir en rekkevidde på inntil 341 km (WLTP).

Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro har det største batteriet på 77 kWt netto (82 kWt brutto). Den firehjulsdrevne utgaven får en rekkevidde på inntil 499 km, mens den bakhjulsdrevne Q4 40 e-tron får en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).

Intelligent regenerering, som også inkluderer data fra navigasjonen og topografien, gir et viktig bidrag til å spare og regenerere energi.

Q4 e-tron kan utstyres med en varmepumpe som bidrar til å temperere både høyvoltskomponentene og kupeen, noe som igjen øker effektiviteten på lange turer, spesielt om vinteren.

Se den virtuelle lanseringen her - saken fortsetter

Hurtiglading
I likhet med både Audi e-tron quattro og nye e-tron GT, er også Q4 e-tron svært effektiv når det kommer til lading. Det minste batteriet kan lades med inntil 7,2 kW ved normallading (AC), og hurtiglades (DC) med 100 kW.

Det største batteriet kan lades med inntil 11 kW ved normallading (AC) og opptil 125 kW ved hurtiglading (DC). Det gjør det mulig å øke rekkevidden med inntil 130 km på bare ti minutter under ideelle forhold.

Høyvoltsbatteriet i Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron ligger under gulvet mellom hjulakslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt og en balansert vektfordeling.

Modellene er utstyrt med en rekke assistentsystemer som standard. Dette inkluderer blant annet en «predictive efficiency assist», som støtter en effektiv kjørestil som gir høyere energieffektivitet.

Nok av fristelser i rikholdig utstyrsliste
Som det meste av tilleggsutstyret for Q4 e-tron, er også assistentsystemene inndelt i pakkeløsninger.

Noen av høydepunktene i disse pakkene er blant annet «adaptive cruise assist», som gir føreren assistanse over hele hastighetsområdet, og «surround view camera», som er til spesielt stor hjelp ved bykjøring og krevende parkeringer hvor sikten er begrenset.

– Nok en gang har vi gleden av å presentere egne utstyrspakker tilpasset det norske markedet. Pakkene er skreddersydd basert på det utstyret vi vet de norske kundene foretrekker, sier Audi-direktøren.

Audi Q4 e-tron kommer til norske forhandlere allerede i juni 2021, mens Sportback-utgaven kommer nærmere høsten. Veiledende priser starter på kr 399.900 levert Oslo for Audi Q4 e-tron, og 20.000 kroner mer for Audi Q4 Sportback e-tron.

Audi Q4 Sportback e-tron leveres med litt mer standardutstyr enn Q4 e-tron, blant annet elektrisk bakluke og Audi Drive Select.

Audi Norge forventer at den mest populære modellen i markedet blir toppmodellen Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, som har en veiledende pris på kr 484.500 levert Oslo.

Denne modellen har Advanced eksteriørpakke som standard, noe som blant annet inkluderer støtfangere med den nedre kanten og hjulbuene lakkert i kontrastfargen manhattangrå metallic og 19 tommers felger i 5-W-eikers aerodesign.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 Sportback e-tron

 

 

35 e-tron

 

 

40 e-tron

Energikapasitet i kWt netto/brutto

 

52/55

 

77/82

Maksimal ladekapasitet i kW AC/DC

 

7,2/100

 

11/125

Maksimal ytelse (peak/60 s) i kW (hk)

 

125 (170)

 

150 (204)

Maksimalt dreiemoment i Nm

 

310

 

310

Toppfart i km/t

 

160

 

160

Akselerasjon 0-100 km/t sek.

 

e-tron: 9,0

Sportback e-tron: 9,0

 

e-tron: 8,5

Rekkevidde i km

 

e-tron: 341

Sportback e-tron: 349

 

e-tron: 520

Egenvekt i kg (uten fører)

 

e-tron: 1 890

Sportback e-tron: 1 895

 

e-tron: 2 020

 

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 Sportback e-tron

50 e-tron quattro

Energikapasitet i kWt netto/brutto

77/82

Maksimal ladekapasitet kW AC/DC

11/125

Maksimal ytelse inntil (peak/60 s) i kW (hk)

220 (299)

Maksimalt dreiemoment i Nm

460

Toppfart i km/t

180

Akselerasjon 0-100 km/t sek.

e-tron: 6,2

Sportback e-tron: 6,2

Rekkevidde i km

e-tron: 488

Sportback e-tron: 497

Egenvekt i kg (uten fører)

e-tron: 2 135

Sportback e-tron: 2 140




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå starter alvoret for Dennis Hauger
Han er av mange utpekt til å bli Norges første Formel 1-fører, men da må Dennis Hauger (18) prestere på aller høyeste nivå i sesongen som starter denne helgen.
Les mer
layid-bilde1
Klassisk betegnelse vender tilbake
Zephyr er en klassisk betegnelse i Ford-familien. Både i Europa og i USA hvor det har tilhørt luksusmerket Lincoln. Nå dukker navnet opp på ny, i Kina.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Mercedes utvider EQA-tilbudet
Mercedes-Benz i Tyskland starter nå salget av elbilen EQA med firehjulsdrift. Senere på året vil de lansere en modell med økt rekkevidde.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Fabia
Skoda har avduket fjerde generasjon Fabia. Den er lekrere enn noensinne, men blir ingen storselger i Norge.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Endelig: Genesis kommer til Europa
Vi har etterlyst dem lenge, men nå kommer endelig Hyundais luksusmerke til Europa. De starter i tre byer.
Les mer
layid-bilde6
Xpeng dobler modellutvalget
Snart starter salget av Xpengs andre modell utenfor Kinas grenser, og Norge blir første land ut i Europa.
Les mer
layid-bilde7
Rudskogen klar for Taycan-innrykk
Allerede ruller det 1427 Taycan på norske veier. Nå kan eierne også hygge seg med banekjøring - helt uten rekkeviddeangst.
Les mer


layid-bilde8
Det yngler hos Xpeng
Les mer
toppsak-bilde9
Lyrisk elbil fra Cadillac
Cadillac har nå avduket sin kommende elbil i produksjonsdrakt. Den har egenskaper som kan gjøre den aktuell for Europa, men mangler foreløpig en detalj nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde10
Kult - på kinesisk
Les mer
layid-bilde11
Økt potensial for Norges mest solgte
Les mer
layid-bilde12
Taket av bestselgeren
Les mer
layid-bilde13
Attraktive priser på Ioniq 5
Hyundai har nå publisert priser på flere varianter av Ioniq 5 med både bak- og firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde14
Arctic Trucks klar med ny Isuzu
Spesialistene hos Arctic Trucks er nå klar til å levere nye Isuzu D-MAX i spesialutgave for den som ønsker en helt spesiell pickup.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Les mer
layid-bilde16
Blir dette erstatningen for Mondeo?
Les mer
layid-bilde17
Bronco på alvor
Les mer
layid-bilde18
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde19
Snart vises T-Klassen
Mercedes-Benz begynte å tease den nye T-Klassen allerede i fjor høst. Dette blir altså person-utgaven av den nye Citan som igjen er en del av samarbeidet med Renault.
Les mer
layid-bilde20
Klart for oppdatert Polo
Så var tiden moden for en facelift av Polo. I Norge vil den kompakte VW-modellen bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde21
Hondas kompakt-SUV for Europa
Honda har i dag vist neste generasjon HR-V i europeisk innpakning. Den blir elektrifisert, men ikke ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Maxus blir mer forbrukerorientert
Maxus er det kinesiske bilmerket som har vært lengst i Norge. De er mest kjent for sine varebiler, men programmet utvides stadig.
Les mer
toppsak-bilde23
BYD lanserer ny elbilplattform
Kinesiske BYD følger i rekken av produsenter som lanserer dedikerte elbilplattformer. Til Shanghai hadde de også med seg en spennende konseptbil.
Les mer
layid-bilde24
Nytt superbil-forsøk fra Torino
Sist hadde de akvarium om bord. Denne gangen nøyer de seg med noe som ser ut som en forholdsvis normal superbil. Men de må gjøre noe med navnet: Frangivento høres ikke så supert ut.
Les mer
layid-bilde25
Genesis sikter høyt med sin første elbil
Mens søsknene Hyundai og Kia konsentrerer seg om volumsjiktet, retter Genesis skytset mot de høyere sfærer når de presenterer sin første elbil.
Les mer
layid-bilde26
Elektrisk familiefrakter
Volkswagen presenterer en stor familie-SUV som er skreddersydd for Kina. Den skal produseres ved to ulike fabrikker og har plass til syv.
Les mer
layid-bilde27
Nissan viser ny X-Trail
Les mer
toppsak-bilde28
Audi gir glimt av fremtidens A6
Ikke alle ønsker seg en SUV. Med A6 e-tron concept gir Audi oss en forsmak på en elbil i klassen A6/A7/A8.
Les mer
layid-bilde29
BMW fester grepet
Les mer
layid-bilde30
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!
Les mer
layid-bilde31
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde32
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
toppsak-bilde33
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde34
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Les mer
layid-bilde35
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Les mer
layid-bilde36
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde37
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.
Les mer