img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
79 bilder i galleri
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.

Ikke uventet dreier det seg også her om å redde planeten. Lexus vil bidra på det området med hybrid-elektriske og batterielektriske biler – 20 nye eller oppgraderte slike innen 2025, fikk vi vite.

Men så kommer det:

– Derav mer enn 10 batterielektriske, plug-in hybrider og selv-ladende hybrider som kan møte kravene i forskjellige land og områder rundt i verden.

Det må altså betyr at nesten ti av dem fremdeles vil være rent fossildrevne biler – i så fall en forfriskende ærlig holdning fra en som ikke legger seg flat for grønnvaskings-presset.

Hele presentasjonen var selvfølgelig på nett, med Koju Sato, Lexus-president, i spissen. Disse forestillingene legges mer og mer opp i et slags reality-serie format, der programlederes kvaliteter åpenbart ligger på helt andre områder enn som TV-sjarmør.

– Lexus befinner seg i en ‘pivotal time’ sa han. ‘På et vendepunkt’. Men dette hadde han diskutert inngående med førsteføreren, og Akio hadde sagt … osv.

Her er man ikke bare på fornavn med topp-sjefen, Akio Toyoda. Vedkommende begynner også å bli omtalt i et nesten helt religiøst tonefall. Man får klare assosiasjoner om ‘Store Leder’.

Og når det da ikke en gang blir klart hva budskapet fra Store Leder, eller Nest Største Leder, egentlig er, begynner i hvert fall jeg å få problemer med slik type informasjonsvirksomhet.

(saken fortsetter)

Men vi fikk altså en helt konkret konseptbil som kanskje var imponerende, men også i de avdelingene som kunne vært imponerende ble budskapet ullent.

Hva slags plattform?

– Det kan vi ikke kommentere nå.

Nærmere beskrivelse av Steer-by-wire?

– Det kan vi ikke fortelle om nå.

Samarbeider dere med andre om autonomi?

– Det er velkjent at Toyota legger store ressurser i å utvikle moderne elektronikk.

Hva med faststoffbatterier eller hydrogen?

– Begge er områder Toyota er svært opptatt av.

Nå kan det selvfølgelig påstås at jeg ikke er helt konsekvent i vurderingene, for da Sato fortalte om Tazuna-opplevelsen – hele fører-maskin forbindelsen blir kalt Tazuna – forsto jeg plutselig hva han mente.

Selv om dette også er fullstendig abstrakt og akkurat like tåkete som mye av det andre – men Tazuna kan beskrives som forholdet mellom rytter og hest der all manøvrering egentlig skjer ved hjelp av en mental forbindelse mellom mann og hest og ikke en gang tømmene er av vital betydning.

Dette kom i forbindelse med steer-by-wire informasjonen og bildet av en som styrte ved hjelp av et slags avsagd ratt – slik som Tesla nylig har vist.

Er slikt ratt lovlig?

– Du kan være sikker på at dersom Lexus bringer noe i handelen, vil der være lovlig på det markedet hvor det selges!)

Akkurat dette poenget med kunstig intelligens og maskinlæring og intuitiv kommando høres veldig spennende ut, og når det en gang kommer – slik Lexus antydet – er jeg ganske sikker på at japanerne vil være i front.

På den annen side irriterte det meg at de ikke ga bedre detaljer om firehjulsdriften. Det hørtes nemlig ut som den bød på enestående egenskaper, selv om det, for en kyniker, virket som et forholdsvis greit torque vectoring-program.

(saken fortsetter)

Men de var i hvert fall konkrete på konseptbilen som ble vist.

Den måler 488 x 196 x 160 centimeter på 295 cm akselavstand og med en forholdsvis lav vekt: 2.100 kg.

Dette betyr at den er ni cm kortere enn en ES mens akselavstanden er 12 cm lenger. Med andre ord: de har gjort nytte av elbil-arkitekturen, selv om den ikke så ekstremt cab-forward ut.

Denne hadde batterikapasitet på 90 kWt og ladet med 150 kW. Lithium-ion batterier.

Nulltilhundre på tre, 200 km/t. Max ytelse: 400 kW og maks moment: 700 Nm.

Svært akseptable spesifikasjoner, men kanskje ikke for noe som skal lanseres noen år inn i fremtiden. Jeg tror nemlig ikke denne er blant de to nye modellene vil ble lovet i år, for da hadde de nok sagt det.

Bilen ser veldig Lexus ut. Det skjer ting på alle kanter, men selv om man har beholdt de to enorme neseborene foran, hjelper det veldig at den dominerende grillen er erstattet av en ganske harmonisk flate.

Hekken er blitt enda roligere – skrått bakfra begynner den virkelig å få kvaliteter, og med hele overbygningen i svart, blir det visuelle enda roligere. Glasstaket kan forresten tintes fotokromatisk, slik at gjennomsiktheten styres av lysmengden på utsiden.

Og a pro pos lys: også her benytter de seg av alle muligheter til å vise logoer som lysende reklameskilt, til og med et så lang ord som ELECTRIFIED på bakluka er opplyst innenfra.

Det brede lysbåndet bak binder det hele sammen. Men heldigvis har det droppet et masete lysbånd foran i hele bilens bredde – her stopper dekorasjonene ved ganske elegante V-formede (en flat Lexus-L?) hovedlys som samtidig definerer toppen av neseborene.

Designerne skal dessuten ha applaus for at de ikke falt for fristelsen til å bakhengsle bakdørene for å kunne vise oss en bil uten midtstolpe. Denne her ser mye mer realistisk ut. 

Hva den lille finnen midt på taket bak gjør, skjønner jeg imidlertid ikke. Den kan umulig ha noen aerodynamiske funksjoner og ser ut som den er kastet på i etterkant.

Men, nok en gang, hva er poenget?

Kom presentasjonen for å minne om at Lexus finnes? Eller for å forsikre at det jobbes med fremtidige modeller?

Hvis målet hadde vært ren markedsføring kunne de jo sagt at LF-Z kommer om 18 måneder eller no’. For jeg tror ikke noen utsetter Audi / Mercedes / BMW elbilkjøpet sitt fordi Lexus har vist oss en visjon fra en ganske udefinert fremtid.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde1
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde4
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Skoda foretar et midtlivs ansiktsløft på sin mest populære SUV. Det inkluderer også nye tilbud på utstyrsfronten.
Les mer
layid-bilde6
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde7
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer


layid-bilde8
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Les mer
toppsak-bilde9
Facelift for CLS
Mercedes presenterer nå en oppdatert versjon av sin firedørs coupé. Mild hybrid og flere individualiseringsmuligheter er blant nyhetene.
Les mer
layid-bilde10
MG-avsløring, trinn to
Les mer
layid-bilde11
Nivus blir Taigo før Europa-debut
Les mer
layid-bilde12
Nok en Hummer ser dagens lys
Les mer
layid-bilde13
Bytter navn og får spissere ytelser
Når Toyota nå erstatter sin populære GT86, får den også nytt navn for å vise at den hører hjemme i en sportslig familie.
Les mer
layid-bilde14
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.
Les mer
toppsak-bilde15
Kia gjør kvantesprang på elbilfronten
Kia og søstermerket Hyundai er allerede godt representert på elbilfronten, men når en ny generasjon elbiler nå lanseres må mange av konkurrentene «rykke tilbake til start».
Les mer
layid-bilde16
Her kommer en tøffere Yaris
Les mer
layid-bilde17
Full-size luksus og fremkommelighet
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en - den skal presenteres 31. mars.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skodas nye modell for India
Skoda har nå avduket sin første modell utviklet spesielt for India. Ytterligere tre modeller vil snart følge, to av dem med VW-logo.
Les mer
layid-bilde20
Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander
Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.
Les mer
layid-bilde21
Suzuki fortsetter hybridiseringen
Suzuki har to modeller med mild hybridteknologi samt en ladbar hybrid på det norske markedet. Nå øker de utvalget.
Les mer
layid-bilde22
Her er neste generasjon 308
Peugeot viser nå de første offisielle bilder av neste generasjon 308. Den kommer som ladbar hybrid og får et helt nytt interiør.
Les mer
toppsak-bilde23
Første ekte BMW i4
Frem til nå har vi kun sett den som konsept, men her får du de første offisielle bilder av den kommende BMW i4 i produksjonsdrakt.
Les mer
layid-bilde24
Forsmak på ny Toyota
Med Aygo X Prologue gir Toyota oss en forsmak på neste generasjon Aygo. Den nye blir uten søsken.
Les mer
layid-bilde25
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.
Les mer
layid-bilde26
Mer elektrisk fra MG
Etter eventyrlig suksess og 3720 solgte elektriske ZS, utvider MG med tre nye modeller. Ladehybriden EHS er allerede sluppet, og snart kommer el-stasjonsvognen MG 5 og SUV-en Marvel R Electric. Dette kan gjøre MG til en av de større bilimportørene i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Større enn du tror
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Kia i bilder
Forrige uke fikk vi de første vage bilder av Kias kommende elbil. I dag har vi fått bedre bilder av både eksteriør og interiør.
Les mer
layid-bilde29
Murray hyller venn og racinglegende
Les mer
layid-bilde30
Skoda strekker seg langt for Kina
Kinesere har en forkjærlighet for lange biler, og hva gjør man ikke for å sikre suksess på verdens største bilmarked?
Les mer
layid-bilde31
Blir dette Norges rimeligste elbil?
Dacia har i dag offentliggjort mer informasjon om sin kompakte elbil, Spring. Den skal ta opp kampen mot de rimeligste elbilene på markedet.
Les mer
layid-bilde32
Volvo fornyer sin globale bestselger
Årsskiftene kommer tidlig i bilbransjen. Nå lanserer Volvo 2022-utgaven av XC60 med flere oppgraderinger.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia gjør som Hyundai
Kia har sendt ut de første skisser av en kommende elbil. Samtidig røper de en ny navnestrategi, tilsvarende den søsterfirma Hyundai har valgt.
Les mer
layid-bilde34
993 med noko attåt
Les mer
layid-bilde35
En Porsche som skapt for Norge
Les mer
layid-bilde36
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde37
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde38
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer