img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Kia gjør kvantesprang på elbilfronten
Kia og søstermerket Hyundai er allerede godt representert på elbilfronten, men når en ny generasjon elbiler nå lanseres må mange av konkurrentene «rykke tilbake til start».

Både e-Niro og e-Soul er modeller som selger bra i det norske markedet nå som de tidligere leveringsproblemene er et tilbakelagt stadium. På samme måte er søsterfirma Hyundai godt representert med sine modeller, Kona og Ioniq

Forrige måned presenterte Hyundai sin helt nye Ioniq 5, og nå følger Kia opp med sin nye utfordrer, EV6.

På Porsche-nivå
Begge modellene er bygget på en helt ny plattform med 800 volts arkitektur som åpner for superhurtig lading på et nivå hvor kun Porsche har befunnet seg så langt.

Kia antyder at batteriene kan lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter, og at du fyller strøm nok for 100 kilometer på mindre enn fire og et halvt minutt under ideelle forhold! Med V2L kan man hente strøm fra batteriet for å bruke elektrisk utstyr eller lade en annen elbil.

Større enn du tror
Mens Hyundai har valgt ganske ekstrem design for sin Ioniq 5, vil trolig Kia appellere til en bredere kundegruppe ved å gå mer konvensjonelt til verks. Begge bilene er større enn bildene gir inntrykk av – ja faktisk er rommeligheten ifølge Kia på nivå med SUV-er i mellomsjiktet.

Kia EV6 er 468 cm lang, 188 cm bred og 155 cm høy. Akselavstanden er på hele 290 cm, og i tillegg til et rommelig interiør med god plass til fem personer byr bilen på 520 liter bagasjerom (1300 liter med nedlagte seter) pluss ekstra rom under panseret.

Kia har som mål å selge 880.000 elbiler årlig i 2030, og EV6 er den første av totalt 11 nye elbiler som skal lanseres innen 2026. Syv av disse skal bygges på den nye plattformen, mens de øvrige er derivater av eksisterende modeller.

Store valgmuligheter
Bilen skal leveres med to alternative batteripakker – «long-range» har en kapasitet på 77,4 kWt og skal gi en rekkevidde på inntil 510 kilometer. «Standard-range» batteripakkens kapasitet er på 58,0 kWt for den som klarer seg med kortere rekkevidde.

I tillegg til ulike batteripakker kan kundene også velge mellom firehjulsdrift eller bakhjulsdrift. Du finner en tabell over de ulike kombinasjonene nederst i saken.

Se Kias virtuelle lanseringer her – saken fortsetter):

Rå ytelser
Toppmodellen EV6 GT har en motor på hver aksel som gir en samlet effekt på 430 kW (585 hk) og maks dreiemoment på 740 Nm. Det skal ta deg til hundre på 3,5 sekunder og videre til en toppfart på hele 260 km/t – ganske uvanlig i elbilsammenheng om du ikke heter Porsche.

– GT-versjonen av EV6 demonstrerer vår teknologiske force gjennom kombinasjonen av lynrask lading og ytelser som en supersportsbil. Med vår dedikerte elbilplattform trenger vi ikke inngå kompromisser med hensyn til praktiske egenskaper og ytelser, sier Albert Biermann, toppsjef for utviklingsavdelingen i Hyundai Motor Group.

Såfremt batteriet har minimum 35 prosent kapasitet kan EV6 trekke tilhengere på inntil 1600 kg.

Bilen har en avansert varmepumpe som i tillegg til å sørge for ønsket inneklima også skal sørge for optimal batteritemperatur.

Et vanlig elbilproblem er kraftig reduksjon av rekkevidden i lave temperaturer – 50 prosent er ikke uvanlig. Kia lover at man ved -7 grader kun får 20 % kortere rekkevidde enn ved +25.

(saken fortsetter)

Avansert elektronikk
Infotainment-systemet i EV6 består av en 12-tommers dobbel skjerm med kurvet utforming som gjør at instrumenter og infotainment fremstår som én samlet enhet under et felles glass som strekker seg fra bak rattet til midten av dashbordet.

Bilen er også utstyrt med head-up display med «augmented reality» som speiler all viktig informasjon på frontruten. Nyeste versjon av Kia Connect sørger for oppdateringer i «real time» og muliggjør «over-the-air» (OTA) oppdateringer av bilens software.

Sikkerhet og komfort
Kia lover i tillegg klasseledende sikkerhetsnivå, noe som blant annet innebærer «safe exit» med varsel dersom noen nærmer seg idet du er i ferd med å åpne døren, samt Highway Driving Assist 2 som holder deg i riktig fil og sørger for trygg avstand til forankjørende.

Automatisk filskift inngår også når føreren holder hendene på rattet og klikker på retningsindikatoren, samt muligheten for fjernbetjent parkering fra utsiden av bilen.

Foreløpig har vi ikke fått prisene, men Hyundai tilbyr en topputstyrt lanseringsmodell av Ioniq 5 med firehjulsdrift og stor batteripakke til kr 489.000.

Tekniske spesifikasjoner EV6

Tekniske spesifikasjoner EV6

Dimensjoner

(Europe model)

EV6

EV6 GT-line

EV6 GT

Akselavstand

2,900 mm

2,900 mm

2,900 mm

Lengde

4,680 mm

4,695 mm

4,695 mm

Bredde

1,880 mm

1,890 mm

1,890 mm

Høyde

1,550 mm

1,550 mm

1,545 mm

Lastekapasitet

Bagasjerom

*EV6 / EV6 GT-line

520 L

1300 L (*med nedlagte bakseter)

Front trunk

 

52 L (2WD) eller 20 L (AWD)

Ytelser

Plattform

Electric-Global Modular Platform

 

 

 

EV6


EV6

GT-line

 

Long Range

77.4-kWh Batteri

AWD

Effekt

239 kW / 325 hk (samlet)

Moment

605-Nm (samlet)

2WD

Effekt

168kW / 228 hk (bak)

Moment

350-Nm (bak)

 

Standard Range

58.0-kWh Battery

AWD

Effekt

173 kW / 235 hk (samlet)

Moment

605 Nm (samlet)

2WD

Effekt

125 kW / 170 hk (bak)

Moment

350 Nm (bak)

EV6

GT

Long Range

77.4-kWh Battery

AWD

Effekt

430 Kw / 585 hk (samlet)

Moment

740 Nm (samlet)

Features

Støttende lade-infrastruktur

400 V og 800 V (Trenger ikke adapter)

Ultra-fast Charging (800V)

10 % til 80 % på 18 minutter

100 km rekkevidde (WLTP) på 4,5 minutter

The vehicle specifications and features in this press release may vary depending on country/region



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde1
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde4
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Skoda foretar et midtlivs ansiktsløft på sin mest populære SUV. Det inkluderer også nye tilbud på utstyrsfronten.
Les mer
layid-bilde6
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde7
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer


layid-bilde8
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Les mer
toppsak-bilde9
Facelift for CLS
Mercedes presenterer nå en oppdatert versjon av sin firedørs coupé. Mild hybrid og flere individualiseringsmuligheter er blant nyhetene.
Les mer
layid-bilde10
MG-avsløring, trinn to
Les mer
layid-bilde11
Nivus blir Taigo før Europa-debut
Les mer
layid-bilde12
Nok en Hummer ser dagens lys
Les mer
layid-bilde13
Bytter navn og får spissere ytelser
Når Toyota nå erstatter sin populære GT86, får den også nytt navn for å vise at den hører hjemme i en sportslig familie.
Les mer
layid-bilde14
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.
Les mer
toppsak-bilde15
Kia gjør kvantesprang på elbilfronten
Kia og søstermerket Hyundai er allerede godt representert på elbilfronten, men når en ny generasjon elbiler nå lanseres må mange av konkurrentene «rykke tilbake til start».
Les mer
layid-bilde16
Her kommer en tøffere Yaris
Les mer
layid-bilde17
Full-size luksus og fremkommelighet
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en - den skal presenteres 31. mars.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skodas nye modell for India
Skoda har nå avduket sin første modell utviklet spesielt for India. Ytterligere tre modeller vil snart følge, to av dem med VW-logo.
Les mer
layid-bilde20
Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander
Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.
Les mer
layid-bilde21
Suzuki fortsetter hybridiseringen
Suzuki har to modeller med mild hybridteknologi samt en ladbar hybrid på det norske markedet. Nå øker de utvalget.
Les mer
layid-bilde22
Her er neste generasjon 308
Peugeot viser nå de første offisielle bilder av neste generasjon 308. Den kommer som ladbar hybrid og får et helt nytt interiør.
Les mer
toppsak-bilde23
Første ekte BMW i4
Frem til nå har vi kun sett den som konsept, men her får du de første offisielle bilder av den kommende BMW i4 i produksjonsdrakt.
Les mer
layid-bilde24
Forsmak på ny Toyota
Med Aygo X Prologue gir Toyota oss en forsmak på neste generasjon Aygo. Den nye blir uten søsken.
Les mer
layid-bilde25
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.
Les mer
layid-bilde26
Mer elektrisk fra MG
Etter eventyrlig suksess og 3720 solgte elektriske ZS, utvider MG med tre nye modeller. Ladehybriden EHS er allerede sluppet, og snart kommer el-stasjonsvognen MG 5 og SUV-en Marvel R Electric. Dette kan gjøre MG til en av de større bilimportørene i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Større enn du tror
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Kia i bilder
Forrige uke fikk vi de første vage bilder av Kias kommende elbil. I dag har vi fått bedre bilder av både eksteriør og interiør.
Les mer
layid-bilde29
Murray hyller venn og racinglegende
Les mer
layid-bilde30
Skoda strekker seg langt for Kina
Kinesere har en forkjærlighet for lange biler, og hva gjør man ikke for å sikre suksess på verdens største bilmarked?
Les mer
layid-bilde31
Blir dette Norges rimeligste elbil?
Dacia har i dag offentliggjort mer informasjon om sin kompakte elbil, Spring. Den skal ta opp kampen mot de rimeligste elbilene på markedet.
Les mer
layid-bilde32
Volvo fornyer sin globale bestselger
Årsskiftene kommer tidlig i bilbransjen. Nå lanserer Volvo 2022-utgaven av XC60 med flere oppgraderinger.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia gjør som Hyundai
Kia har sendt ut de første skisser av en kommende elbil. Samtidig røper de en ny navnestrategi, tilsvarende den søsterfirma Hyundai har valgt.
Les mer
layid-bilde34
993 med noko attåt
Les mer
layid-bilde35
En Porsche som skapt for Norge
Les mer
layid-bilde36
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde37
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde38
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer