img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander
Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.

Situasjonen ble for noen måneder siden kritisk for Mitsubishi i Norge. Med suksessen Outlander PHEV på hell og ny Outlander bak forhenget, bestemte Mitsubishi seg for å droppe nylanseringer i Europa. Plutselig stod Mitsubishi i Norge nærmest på bar bakke.

Så ombestemte Mitsubishi seg og besluttet å sende oppgradert Eclipse Cross, og nå med ladehybrid Outlander-teknikk, til de land som ville ha den. Norge ropte naturligvis ja så høyt de kunne. Nå er bilen her.

Kupé-SUV
Mange husker at Mitsubishi i 2018 lanserte Eclipse Cross som en tøffere utgave av SUV-en Outlander. 363 eksemplarer er solgt med fossilmotor til nå. Det er denne bilen som nå i oppgradert versjon er tilbake med samme ladehybridteknologi som i Outlander, altså som en kupe-SUV med bensinmotor og to elektriske motorer.

Både bensinmotoren på 2,4 liter og elmotorene er optimaliserte, hvilket betyr litt lavere effekt på bensinmotoren slik at samlet effektuttak reduseres til 188 hk. Firehjulsdriften beholdes som et viktig konkurransefortrinn.

13,8 kWt
Batteripakken på 13,8 kWt er den samme som i Outlander, det samme gjelder den elektriske rekkevidden på 45 WLTP-kilometer. Ut fra nevnte norm gir det et bensinforbruk på 0,2 liter per mil.

Oppgraderingen har gitt litt mer bakseteplass i Eclipse Cross enn det var i Outlander fordi det lengderegulerbare baksetet er erstattet med fast sete. Men fordi bilen er kortere går mindre utvendig lengde først og fremst ut over bagasjeplassen som er redusert til 328 liter under dekselet.

For mange Outlandereiere har muligheten til å henge tilhenger bak bilen vært viktig. Så Eclipse Cross trekker like mye, det vil si 1500 kg.

Bakkeklaringen er fortsatt drøyt 19 cm, så normalt dårlige hytteveier klarer Eclipse Cross helt greit.

Oppgradert
Oppgraderingen inneholder endringer i front, hekk og interiør. Men Mitsubishi holder seg langt unna skjermbaserte hovedfunksjoner. Skjermen er liten og ikke spesielt god, men her finnes en bryter og knapper lett tilgjengelig for de fleste av bilens viktige driftsfunksjoner. De mange som er familiære med Outlander vil umiddelbart kjenne seg igjen inne i bilen.

Eclipse Cross kan kjøres i ren elmodus, i hybridmodus og i modus hvor batteriet lades med bevegelses- og bensinmotorenergi.

Eclipse Cross er etter det jeg vet eneste ladehybrid med DC-hurtiglading (Chademo). 80 prosent batterifylling gjøres fra tomt batteri på 25 minuter.

Skjerpet konkurranse
Fra Outlander kom som ladehybrid i 2014, er konkurransen betydelig skjerpet. Nå toppes ladehybridlisten i Norge av Toyota Rav4. For å møte konkurransen har Mitsubishi lesset om bord ganske mye utstyr i de ulike pakkene og lagt inngangsprisen lavere.

Der Rav4 som ladbar starter på 502.000 kroner begynner Eclipse Cross på 449.000 kroner. Men Rav4 stiller med betydelig mer motorkraft og bedre bagasjeplass.

Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i året og de første av dem er allerede i landet.

Test av Eclipse Cross leser du i BilAutofils april-utgave.

Mitsubishi Eclipse Cross
Motor: 2360 ccm, R4, bensin
Effekt/moment: 98 hk/193 Nm
Elmotor 1: 82 hk/140 Nm
Elmotor 2: 95 hk/195 Nm
Samlet effekt: 188 hk/
Drivlinje: A/CVT
0-100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 162 km/t
Batteri: 13,8 kWt
DC-lading Ja, Chademo, 25 min
El-rekkevidde: 45 km
Forbruk: 0,20 l/mil 
CO2/NOx:  46 g/km - 2,6 mg/km 
Mål LxBxH: 455/181/169 cm
Akselavstand: 267 cm
Bakkeklaring: 19,1 cm
Bagasjerom: 328 - 1108 liter
Egenvekt: 1900 kg
Tilhengervekt: 1500 kg
Euro NCAP Ikke testet
Pris fra: Kr. 449 900
Garanti: 5 år/100 000 km
Batterigaranti: 8 år/160.000 km
Miljøklasse: B

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde1
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde4
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Skoda foretar et midtlivs ansiktsløft på sin mest populære SUV. Det inkluderer også nye tilbud på utstyrsfronten.
Les mer
layid-bilde6
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde7
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer


layid-bilde8
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Les mer
toppsak-bilde9
Facelift for CLS
Mercedes presenterer nå en oppdatert versjon av sin firedørs coupé. Mild hybrid og flere individualiseringsmuligheter er blant nyhetene.
Les mer
layid-bilde10
MG-avsløring, trinn to
Les mer
layid-bilde11
Nivus blir Taigo før Europa-debut
Les mer
layid-bilde12
Nok en Hummer ser dagens lys
Les mer
layid-bilde13
Bytter navn og får spissere ytelser
Når Toyota nå erstatter sin populære GT86, får den også nytt navn for å vise at den hører hjemme i en sportslig familie.
Les mer
layid-bilde14
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.
Les mer
toppsak-bilde15
Kia gjør kvantesprang på elbilfronten
Kia og søstermerket Hyundai er allerede godt representert på elbilfronten, men når en ny generasjon elbiler nå lanseres må mange av konkurrentene «rykke tilbake til start».
Les mer
layid-bilde16
Her kommer en tøffere Yaris
Les mer
layid-bilde17
Full-size luksus og fremkommelighet
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en - den skal presenteres 31. mars.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skodas nye modell for India
Skoda har nå avduket sin første modell utviklet spesielt for India. Ytterligere tre modeller vil snart følge, to av dem med VW-logo.
Les mer
layid-bilde20
Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander
Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.
Les mer
layid-bilde21
Suzuki fortsetter hybridiseringen
Suzuki har to modeller med mild hybridteknologi samt en ladbar hybrid på det norske markedet. Nå øker de utvalget.
Les mer
layid-bilde22
Her er neste generasjon 308
Peugeot viser nå de første offisielle bilder av neste generasjon 308. Den kommer som ladbar hybrid og får et helt nytt interiør.
Les mer
toppsak-bilde23
Første ekte BMW i4
Frem til nå har vi kun sett den som konsept, men her får du de første offisielle bilder av den kommende BMW i4 i produksjonsdrakt.
Les mer
layid-bilde24
Forsmak på ny Toyota
Med Aygo X Prologue gir Toyota oss en forsmak på neste generasjon Aygo. Den nye blir uten søsken.
Les mer
layid-bilde25
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.
Les mer
layid-bilde26
Mer elektrisk fra MG
Etter eventyrlig suksess og 3720 solgte elektriske ZS, utvider MG med tre nye modeller. Ladehybriden EHS er allerede sluppet, og snart kommer el-stasjonsvognen MG 5 og SUV-en Marvel R Electric. Dette kan gjøre MG til en av de større bilimportørene i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Større enn du tror
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Kia i bilder
Forrige uke fikk vi de første vage bilder av Kias kommende elbil. I dag har vi fått bedre bilder av både eksteriør og interiør.
Les mer
layid-bilde29
Murray hyller venn og racinglegende
Les mer
layid-bilde30
Skoda strekker seg langt for Kina
Kinesere har en forkjærlighet for lange biler, og hva gjør man ikke for å sikre suksess på verdens største bilmarked?
Les mer
layid-bilde31
Blir dette Norges rimeligste elbil?
Dacia har i dag offentliggjort mer informasjon om sin kompakte elbil, Spring. Den skal ta opp kampen mot de rimeligste elbilene på markedet.
Les mer
layid-bilde32
Volvo fornyer sin globale bestselger
Årsskiftene kommer tidlig i bilbransjen. Nå lanserer Volvo 2022-utgaven av XC60 med flere oppgraderinger.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia gjør som Hyundai
Kia har sendt ut de første skisser av en kommende elbil. Samtidig røper de en ny navnestrategi, tilsvarende den søsterfirma Hyundai har valgt.
Les mer
layid-bilde34
993 med noko attåt
Les mer
layid-bilde35
En Porsche som skapt for Norge
Les mer
layid-bilde36
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde37
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde38
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer