img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
65 bilder i galleri
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.

Visjon ble til virkelighet da konseptbilen BMW iNEXT ble avduket som den helelektriske SUV-en BMW iX i november.

Bilen kommer til Norge i løpet av høsten. Nå slippes flere detaljer og priser – samtidig som norske forhandlere er klare for å ta imot bestilling.

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller – med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.

De første detaljene rundt BMW iX ble gjort kjent i november i fjor. Nå pågår siste fase av testing før serieproduksjonen starter for fullt i sommer.

– Interessen for BMW iX er, naturlig nok, svært høy. Jeg tror vi overrasker mange når vi nå kan fortelle at modellen kommer i to versjoner – og at norske forhandlere allerede nå kan ta imot bestillinger, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Ny fra topp til tå
Med iX går ifølge BMW ren elektrisk kjøreglede hånd i hånd med teknologiske nyvinninger og en bærekraftig verdikjede.

Etisk uthenting av råmaterialer, bruk av fornybar energi i produksjonen og utstrakt bruk av resirkulerte materialer, danner grunnlaget for at fotavtrykket som den nye SUV-en etterlater seg er kraftig redusert sammenlignet med tidligere generasjoner SUV-modeller.

– BMW Group ble i 2020 rangert som verdens mest bærekraftige bilselskap. BMW iX viser en tydelig forpliktelse til bærekraftprinsippet og arven fra BMW i3, sier Tegneby videre.

(saken fortsetter)

Åpenhet om hele verdikjeden
Det tyske selskapet skal være helt transparente på hvor bilens ulike komponenter stammer fra. Eksempelvis kommer lithium-råstoffet til høyspenningsbatteriet i BMW iX fra gruver i Australia og Marokko.

BMW samarbeider med en rekke leverandører, noe som medfører at iX kan ta en ledende posisjon innen bruk av resirkulerte materialer. Blant annet er gulvmattene og teppene i bilen produsert i syntetisk materiale, hvor noen av råmaterialene er gamle fiskenett og avfall fra plastproduksjon.

Det samme gjelder en rekke paneler og andre detaljer. Til sammen består faktisk rundt 60 kg av hver BMW iX av resirkulert plastikk. Videre er opptil 50 prosent av aluminiumen som brukes i materialstøpingen også resirkulert, mens garvingen av skinnet i interiøret skjer med oliven-ekstrakter.

En bærekraftig produksjon følges opp av en rekke innovasjoner for bilens daglige bruk. De elektriske motorene i BMW iX er selvutviklet av BMW og har en effektivitetsfaktor på 93 prosent.

Adaptiv rekuperasjon, hvor data fra bilens navigasjonssystem og en rekke sensorer brukes selv om navigasjonssystemet ikke er bruk, og «freewheeling», gjør at begge de to BMW iX-modellene kan skilte med et effektivt energiforbruk.

BMW iX byr også på helt ny materialbruk i bilens front. Den tradisjonelle grillen er erstattet av et «intelligenspanel», som huser en rekke sensorer.

Den helt spesielle overflatebehandlingen til dette panelet gjør at det ytterste laget er selvreparerende. Mindre rifter og sår på overflaten vil lege seg selv i løpet av et døgn i romtemperatur eller på kun 5 minutter med varmluftbehandling.

(saken fortsetter)

Særegne detaljer
BMW iX skiller seg ut med særegne elementer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.

Bilen får bakkeklaring på rundt 195 mm, er omtrent like lang og bred som en BMW X5, like høy som en BMW X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som en BMW X7 (21" eller 22").

Med en akselavstand på 3.000 mm er dimensjonene i interiøret omtrent like som i BMW X5, men BMW lover bedre plass til ben, hode og skuldre. Bagasjeromsvolumet blir over 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler.

To modeller
Innstegsmodellen i familien blir BMW iX xDrive40. Med en rekkevidde på over 400 kilometer vil den dekke det daglige rekkeviddebehovet for de fleste.

BMW iX xDrive50 får både mer effekt og lengre rekkevidde, med sine mer enn 500 hk og over 600 km rekkevidde.

Begge modellene har en motor på hver aksel og firehjulsdrift som standard. BMW iX xDrive 50 har også adaptiv luftfjæring som standard. Maksimal tilhengerkapasitet estimeres til 2,5 tonn og det er mulig å montere takboks.

De endelige spesifikasjonene og alle dimensjoner blir gjort kjent senere. Foreløpige tekniske data er som følger:

Modell:

BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive50

Rekkevidde (WLTP):

Over 400 km

Over 600 km

Batterikapasitet, brutto:

Over 70 kWh

Over 100 kWh

Energiforbruk:

Under 20 kWh/100 km

Under 21 kWh/100 km

Maks ladekapasitet:

150 kW

200 kW

Ladetid ved maksimal ladekapasitet, 10 – 80 %

Under 40 minutter

Under 40 minutter

Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet

90 km rekkevidde på 10 minutter

120 km rekkevidde på 10 minutter

Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0-100 %

Under 8 timer

Under 11 timer

Samlet motoreffekt:

Over 300 hk

Over 500 hk

Akselerasjon 0-100 km/t:

Rundt 6 sekunder

Under 5 sekunder

Toppfart:

200 km/t

200 km/t

– I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner vi for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW iX. Selv om produksjonen først starter i sommer og bilen lanseres til høsten, betyr det at det er mulig å spesifisere sin bil allerede nå, sier Tegneby.

– Med god erfaring fra salg av både BMW i3 og BMW iX3, har vi også satt sammen en så godt som ferdig utstyrt variant, «Fully Charged Edition». Denne tror vi at vil være et attraktivt kjøp for mange av våre kunder, sier Tegneby videre.

Priser

Modell:

BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive50

Startpris:

Kr. 659.000

Kr. 799.000

«Fully Charged edition»

Kr. 795.000

Kr. 935.000

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.

BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at modellen kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig frem til nå.

– BMW iX byr på klassiske BMW-egenskaper, samtidig som den åpner døren for en ny æra. Vi lover mye, ren elektrisk kjøreglede i årene som kommer, avslutter Tegneby.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde1
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde4
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Skoda foretar et midtlivs ansiktsløft på sin mest populære SUV. Det inkluderer også nye tilbud på utstyrsfronten.
Les mer
layid-bilde6
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde7
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer


layid-bilde8
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Les mer
toppsak-bilde9
Facelift for CLS
Mercedes presenterer nå en oppdatert versjon av sin firedørs coupé. Mild hybrid og flere individualiseringsmuligheter er blant nyhetene.
Les mer
layid-bilde10
MG-avsløring, trinn to
Les mer
layid-bilde11
Nivus blir Taigo før Europa-debut
Les mer
layid-bilde12
Nok en Hummer ser dagens lys
Les mer
layid-bilde13
Bytter navn og får spissere ytelser
Når Toyota nå erstatter sin populære GT86, får den også nytt navn for å vise at den hører hjemme i en sportslig familie.
Les mer
layid-bilde14
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.
Les mer
toppsak-bilde15
Kia gjør kvantesprang på elbilfronten
Kia og søstermerket Hyundai er allerede godt representert på elbilfronten, men når en ny generasjon elbiler nå lanseres må mange av konkurrentene «rykke tilbake til start».
Les mer
layid-bilde16
Her kommer en tøffere Yaris
Les mer
layid-bilde17
Full-size luksus og fremkommelighet
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en - den skal presenteres 31. mars.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skodas nye modell for India
Skoda har nå avduket sin første modell utviklet spesielt for India. Ytterligere tre modeller vil snart følge, to av dem med VW-logo.
Les mer
layid-bilde20
Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander
Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.
Les mer
layid-bilde21
Suzuki fortsetter hybridiseringen
Suzuki har to modeller med mild hybridteknologi samt en ladbar hybrid på det norske markedet. Nå øker de utvalget.
Les mer
layid-bilde22
Her er neste generasjon 308
Peugeot viser nå de første offisielle bilder av neste generasjon 308. Den kommer som ladbar hybrid og får et helt nytt interiør.
Les mer
toppsak-bilde23
Første ekte BMW i4
Frem til nå har vi kun sett den som konsept, men her får du de første offisielle bilder av den kommende BMW i4 i produksjonsdrakt.
Les mer
layid-bilde24
Forsmak på ny Toyota
Med Aygo X Prologue gir Toyota oss en forsmak på neste generasjon Aygo. Den nye blir uten søsken.
Les mer
layid-bilde25
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.
Les mer
layid-bilde26
Mer elektrisk fra MG
Etter eventyrlig suksess og 3720 solgte elektriske ZS, utvider MG med tre nye modeller. Ladehybriden EHS er allerede sluppet, og snart kommer el-stasjonsvognen MG 5 og SUV-en Marvel R Electric. Dette kan gjøre MG til en av de større bilimportørene i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Større enn du tror
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Kia i bilder
Forrige uke fikk vi de første vage bilder av Kias kommende elbil. I dag har vi fått bedre bilder av både eksteriør og interiør.
Les mer
layid-bilde29
Murray hyller venn og racinglegende
Les mer
layid-bilde30
Skoda strekker seg langt for Kina
Kinesere har en forkjærlighet for lange biler, og hva gjør man ikke for å sikre suksess på verdens største bilmarked?
Les mer
layid-bilde31
Blir dette Norges rimeligste elbil?
Dacia har i dag offentliggjort mer informasjon om sin kompakte elbil, Spring. Den skal ta opp kampen mot de rimeligste elbilene på markedet.
Les mer
layid-bilde32
Volvo fornyer sin globale bestselger
Årsskiftene kommer tidlig i bilbransjen. Nå lanserer Volvo 2022-utgaven av XC60 med flere oppgraderinger.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia gjør som Hyundai
Kia har sendt ut de første skisser av en kommende elbil. Samtidig røper de en ny navnestrategi, tilsvarende den søsterfirma Hyundai har valgt.
Les mer
layid-bilde34
993 med noko attåt
Les mer
layid-bilde35
En Porsche som skapt for Norge
Les mer
layid-bilde36
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde37
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde38
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer