img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Mer elektrisk fra MG
Etter eventyrlig suksess og 3720 solgte elektriske ZS, utvider MG med tre nye modeller. Ladehybriden EHS er allerede sluppet, og snart kommer el-stasjonsvognen MG 5 og SUV-en Marvel R Electric. Dette kan gjøre MG til en av de større bilimportørene i Norge.

– Vi har ambisjoner, sier kommersiell direktør Dag Asbjørnsen og henviser til dagens MG-avduking: SUV-en Marvel R Electric og stasjonsvognen MG5 Electric.

– Vi ser for oss på årsbasis å selge 2000 Marvel R og 1500 til 2000 MG5 Electric, fortsetter Asbjørnsen. Disse kommer i tillegg til nylig lanserte ladehybride EHS. Videre ligger salgstempoet på populære MG ZS for tiden på et årsvolum rundt 3000 biler.

I sum kan dette i dagens marked gjøre MG til et betydelig bilmerke i Norge med samlet årsvolum 7-8000 biler, det dobbelte av hva de solgte i fjor.

Marvel R Electric
Nyhetene lansert i dag er Marvel R Electric, en 4,67 meter lang SUV som MG konkurranseorienterer mot VW ID.4 og Skoda Enyaq. Når bilen slippes løs på norske bilkjøpere til sommeren, kan kjøperne velge mellom firehjulstrekk med to motorer bak og en foran, eller bare bakhjulsdrift.

Med drift på alle hjul yter bilen 288 hk, men har hele 665 Nm i moment. Det enorme momentet er med på å flytte bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder og til 50 km/t tar det bare 1,8 sekunder. Toppfart begrenset til 200 km/t er av mer teoretisk interesse.

357 liter bagasjerom
At Marvel R laster 357 liter i bagasjerommet før seteryggene legges ned og volumet utvides til 1396 liter, regnes sammen med tilhengervekt på 750 kg og 75 kg taklast som elbilmodellens konkurransefordeler. RWD-utgaven av Marvel laster i tillegg 150 liter under panseret.

Vel så viktig som alle de fysiske målene er rekkevidden som oppgis til drøyt 400 WLTP-kilometer.

Marvel R lades hjemme med inntil 11 kW, men MG har så langt ikke oppgitt DC-ladefarten ute på landeveien. Dog antyder de hurtiglading inntil 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter under ideelle temperaturforhold.

Innvendig har MG kopiert Tesla i å dashbordmontere en vertikalskjerm på hele 19,4 tommer.

Stasjonsvogn
MG5 Electric er stasjonsvognen som i fjor ble observert på britiske veier, og som det har vært reiset flere spørsmål om når kommer til Norge. Svaret foreligger nå: til høsten.

MG5 skal være verdens første elektriske stasjonsvogn, trekker på forhjulene, laster 578 liter bagasje som øker til 1456 liter konfigurert som toseter. 4,54 meter lang er dette en såkalt C-klasse bil, ikke ulik eksempelvis Skoda Octavia, Ford Focus og Kia Ceed i størrelse.

184 hestekrefter
184 hk/280 Nm i moment gjør MG5 litt motorsvakere enn Marvel R og bilen bruker 8,3 sekunder til 100 km/t, men dette er neppe noe minus for en bil orientert mot store kjøpergrupper.

La oss legge til at MG5 trekker 500 kilo etter seg og laster 75 kg på taket.

Heller ikke for MG5 er DC-ladefarten oppgitt, men i likhet med Marvel R lader den inntil 11 kW hjemme og inntil 80 prosent på en halvtime ved hurtiglading.

Prisene er ikke klare ennå, men 299.000 kroner for MG5 stasjonsvogn og 399.000 kroner for Marvel R er vårt tips.

Dette er Marvel R Electric:

  • Elektrisk SUV
  • Tre motorer, 288 hk/665 Nm.
  • Firehjulsdrift, to motoren bak, én foran.
  • 400 km rekkevidde WLTP.
  • 1,8 sek akselerasjon 0–50 km/t.
  • 4,9 sek akselerasjon 0–100 km/t.
  • 200 km/t topphastighet.
  • 11 kW AC trefaset lading hjemme.
  • Kan trekke opptil 750 kg.
  • Digitalt dashbord med 19,4” berøringsskjerm.
  • MG Pilot – førerassistanse.
  • Klimaanlegg med varmepumpe.
  • V2L strømforsyning for ekstern bruk.

Og dette er MG5 Electric:

  • Verdens første elektriske stasjonsvogn.
  • 400 km WLTP-rekkevidde.
  • 578 liter bagasjeromsvolum.
  • Over 1400 l bagasjeromsvolum nedfelt.
  • Elektrisk motor på 184 hk/280 Nm.
  • 3,4 s akselerasjon 0–50 km/t.
  • 8,3 s akselerasjon 0–100 km/t.
  • 11 kW AC-lader.
  • Kan trekke opptil 500 kg.
  • 75 kg taklast.
  • MG Pilot – førerassistanse.
  • V2L strømforsyning for ekstern bruk.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde1
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde4
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Skoda foretar et midtlivs ansiktsløft på sin mest populære SUV. Det inkluderer også nye tilbud på utstyrsfronten.
Les mer
layid-bilde6
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde7
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer


layid-bilde8
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Les mer
toppsak-bilde9
Facelift for CLS
Mercedes presenterer nå en oppdatert versjon av sin firedørs coupé. Mild hybrid og flere individualiseringsmuligheter er blant nyhetene.
Les mer
layid-bilde10
MG-avsløring, trinn to
Les mer
layid-bilde11
Nivus blir Taigo før Europa-debut
Les mer
layid-bilde12
Nok en Hummer ser dagens lys
Les mer
layid-bilde13
Bytter navn og får spissere ytelser
Når Toyota nå erstatter sin populære GT86, får den også nytt navn for å vise at den hører hjemme i en sportslig familie.
Les mer
layid-bilde14
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.
Les mer
toppsak-bilde15
Kia gjør kvantesprang på elbilfronten
Kia og søstermerket Hyundai er allerede godt representert på elbilfronten, men når en ny generasjon elbiler nå lanseres må mange av konkurrentene «rykke tilbake til start».
Les mer
layid-bilde16
Her kommer en tøffere Yaris
Les mer
layid-bilde17
Full-size luksus og fremkommelighet
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en - den skal presenteres 31. mars.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skodas nye modell for India
Skoda har nå avduket sin første modell utviklet spesielt for India. Ytterligere tre modeller vil snart følge, to av dem med VW-logo.
Les mer
layid-bilde20
Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander
Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.
Les mer
layid-bilde21
Suzuki fortsetter hybridiseringen
Suzuki har to modeller med mild hybridteknologi samt en ladbar hybrid på det norske markedet. Nå øker de utvalget.
Les mer
layid-bilde22
Her er neste generasjon 308
Peugeot viser nå de første offisielle bilder av neste generasjon 308. Den kommer som ladbar hybrid og får et helt nytt interiør.
Les mer
toppsak-bilde23
Første ekte BMW i4
Frem til nå har vi kun sett den som konsept, men her får du de første offisielle bilder av den kommende BMW i4 i produksjonsdrakt.
Les mer
layid-bilde24
Forsmak på ny Toyota
Med Aygo X Prologue gir Toyota oss en forsmak på neste generasjon Aygo. Den nye blir uten søsken.
Les mer
layid-bilde25
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.
Les mer
layid-bilde26
Mer elektrisk fra MG
Etter eventyrlig suksess og 3720 solgte elektriske ZS, utvider MG med tre nye modeller. Ladehybriden EHS er allerede sluppet, og snart kommer el-stasjonsvognen MG 5 og SUV-en Marvel R Electric. Dette kan gjøre MG til en av de større bilimportørene i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Større enn du tror
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Kia i bilder
Forrige uke fikk vi de første vage bilder av Kias kommende elbil. I dag har vi fått bedre bilder av både eksteriør og interiør.
Les mer
layid-bilde29
Murray hyller venn og racinglegende
Les mer
layid-bilde30
Skoda strekker seg langt for Kina
Kinesere har en forkjærlighet for lange biler, og hva gjør man ikke for å sikre suksess på verdens største bilmarked?
Les mer
layid-bilde31
Blir dette Norges rimeligste elbil?
Dacia har i dag offentliggjort mer informasjon om sin kompakte elbil, Spring. Den skal ta opp kampen mot de rimeligste elbilene på markedet.
Les mer
layid-bilde32
Volvo fornyer sin globale bestselger
Årsskiftene kommer tidlig i bilbransjen. Nå lanserer Volvo 2022-utgaven av XC60 med flere oppgraderinger.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia gjør som Hyundai
Kia har sendt ut de første skisser av en kommende elbil. Samtidig røper de en ny navnestrategi, tilsvarende den søsterfirma Hyundai har valgt.
Les mer
layid-bilde34
993 med noko attåt
Les mer
layid-bilde35
En Porsche som skapt for Norge
Les mer
layid-bilde36
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde37
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde38
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer