img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Murray hyller venn og racinglegende
Gordon Murray Automotive har presentert T.50s Niki Lauda – en spesialutgave av hans nye superbil med baneegenskaper som påstås å være helt unike.

Nykommeren er ifølge Murray ikke bare en spesialutgave av T.50, men en bil som er utviklet parallelt med gateversjonen fra første spadetak.

Hovedforskjellen er at mens T.50 er utviklet som den ultimate sportsbil for gatebruk, så er utgaven med den lille s-en designet med tanke på optimale racing-egenskaper.

Eller for å si som Godon Murray himself: “designed and engineered to offer an on-track experience like no other car to date”.

Les også: Klodens siste analoge superbil

Bak ryggen til føreren sitter en 3,9-liters normalt pustende V12 utviklet av Cosworth med 711 hestekrefter og maks dreiemoment på 485 Newtonmeter. Maks effekt må du opp i 11.500 omdreininger for å hente frem mens maks moment dukker opp ved 9000. Rødmerket treffer du ved 12.100.

Effekten er økt med 61 hk fra «standardutgaven», men enda mer imponerende er det at de har greid å barbere vekten fra den opprinnelige så lave 986 kg til bare 852 kg!

Det betyr at hver hest skal flytte cirka 1,2 kilogram bil. Målt i volum har motoren 178 hk per liter, og det er ifølge Murray mer enn den legendariske Cosworth DFV V8 F1-motoren kunne skilte med.

Manuelle girskift holder ikke til banebruk i 2021, så den manuelle kassen er byttet ut med en sekstrinns sekvensiell kasse fra racingsekspertene hos Xtrac.

Girutvekslingen er optimalisert for banebruk. Standard utveksling tillater toppfart på rundt 330 km/t, mens et oppsett tilpasset kortere og mer teknisk krevende baner begrenser toppfarten til 270 km/t.

(saken fortsetter)

Monocoquen i karbonfiber er den samme som i gatebilen, sammen med Brembo karbon-keramiske bremser og chassis i aluminium.

T.50s er satt opp for banebruk med mindre bakkeklaring og spesialfelger med senterbolt omkranset av Michelin slicks. Karosseriet er også nytt med flere aerodynamiske elementer.

Den største forskjellen finner vi i hekken som har en gedigen deltavinge og en finne tilsvarende den vi finner på F1-biler og Le Mans-prototyper.

T.50s har beholdt viften som skaper et marktrykk på 1500 kg. – Vi kunne lagt på 400 kg til, men bilen ble lettere å håndtere på bane i denne konfigurasjonen, sier Murray.

Som på T50 har også racingversjonen førersetet plassert i midten, inspirert av McLaren F1, men det ene passasjersetet er fjernet for å få plass til brannslukker og et bryterpanel. Selvsagt kan også det andre passasjersetet fjernes om man vil spare enda mer vekt.

Totalt skal det bygges 25 eksemplarer av T.50s – hver med en prislapp på 3,1 millioner pund og hver med en betegnelse på en bane som har vært åsted for Gordon Murrays 25 Grand Prix-seire.

I pakken inngår en dag på bane hvor bilene settes opp etter kundens ønsker. Gordon Murray Design planlegger også å tilby service til kunder som skal benytte bilen på trackdays, og det kan bli aktuelt å arrangere egne events for bilene slik at de faktisk må brukes – ikke bare bli museumsgjenstander.

Produksjonen av T.50s starter i januar 2023.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi - simpelthen bare fordi den er vakker.
Les mer
layid-bilde1
Seat fornyer de minste
Seat foretar et ansiktsløft på Ibiza og Arona, men de blir neppe norgesaktuelle av den grunn.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde3
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.
Les mer
layid-bilde4
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ansiktsløft for Skoda-SUV
Skoda foretar et midtlivs ansiktsløft på sin mest populære SUV. Det inkluderer også nye tilbud på utstyrsfronten.
Les mer
layid-bilde6
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde7
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer


layid-bilde8
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Les mer
toppsak-bilde9
Facelift for CLS
Mercedes presenterer nå en oppdatert versjon av sin firedørs coupé. Mild hybrid og flere individualiseringsmuligheter er blant nyhetene.
Les mer
layid-bilde10
MG-avsløring, trinn to
Les mer
layid-bilde11
Nivus blir Taigo før Europa-debut
Les mer
layid-bilde12
Nok en Hummer ser dagens lys
Les mer
layid-bilde13
Bytter navn og får spissere ytelser
Når Toyota nå erstatter sin populære GT86, får den også nytt navn for å vise at den hører hjemme i en sportslig familie.
Les mer
layid-bilde14
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.
Les mer
toppsak-bilde15
Kia gjør kvantesprang på elbilfronten
Kia og søstermerket Hyundai er allerede godt representert på elbilfronten, men når en ny generasjon elbiler nå lanseres må mange av konkurrentene «rykke tilbake til start».
Les mer
layid-bilde16
Her kommer en tøffere Yaris
Les mer
layid-bilde17
Full-size luksus og fremkommelighet
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en - den skal presenteres 31. mars.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skodas nye modell for India
Skoda har nå avduket sin første modell utviklet spesielt for India. Ytterligere tre modeller vil snart følge, to av dem med VW-logo.
Les mer
layid-bilde20
Eclipse Cross erstatter suksessen Outlander
Mitsubishi gikk fra trusselen om å bli personbilløs til å få en ny ladehybrid til Norge. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i år.
Les mer
layid-bilde21
Suzuki fortsetter hybridiseringen
Suzuki har to modeller med mild hybridteknologi samt en ladbar hybrid på det norske markedet. Nå øker de utvalget.
Les mer
layid-bilde22
Her er neste generasjon 308
Peugeot viser nå de første offisielle bilder av neste generasjon 308. Den kommer som ladbar hybrid og får et helt nytt interiør.
Les mer
toppsak-bilde23
Første ekte BMW i4
Frem til nå har vi kun sett den som konsept, men her får du de første offisielle bilder av den kommende BMW i4 i produksjonsdrakt.
Les mer
layid-bilde24
Forsmak på ny Toyota
Med Aygo X Prologue gir Toyota oss en forsmak på neste generasjon Aygo. Den nye blir uten søsken.
Les mer
layid-bilde25
BMW åpner for bestilling av iX
Den virkelige store nyheten fra BMW i år er den elektriske SUV-en iX. Her får du alt som er verd å vite om den spennende nykommeren.
Les mer
layid-bilde26
Mer elektrisk fra MG
Etter eventyrlig suksess og 3720 solgte elektriske ZS, utvider MG med tre nye modeller. Ladehybriden EHS er allerede sluppet, og snart kommer el-stasjonsvognen MG 5 og SUV-en Marvel R Electric. Dette kan gjøre MG til en av de større bilimportørene i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Større enn du tror
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Kia i bilder
Forrige uke fikk vi de første vage bilder av Kias kommende elbil. I dag har vi fått bedre bilder av både eksteriør og interiør.
Les mer
layid-bilde29
Murray hyller venn og racinglegende
Les mer
layid-bilde30
Skoda strekker seg langt for Kina
Kinesere har en forkjærlighet for lange biler, og hva gjør man ikke for å sikre suksess på verdens største bilmarked?
Les mer
layid-bilde31
Blir dette Norges rimeligste elbil?
Dacia har i dag offentliggjort mer informasjon om sin kompakte elbil, Spring. Den skal ta opp kampen mot de rimeligste elbilene på markedet.
Les mer
layid-bilde32
Volvo fornyer sin globale bestselger
Årsskiftene kommer tidlig i bilbransjen. Nå lanserer Volvo 2022-utgaven av XC60 med flere oppgraderinger.
Les mer
toppsak-bilde33
Kia gjør som Hyundai
Kia har sendt ut de første skisser av en kommende elbil. Samtidig røper de en ny navnestrategi, tilsvarende den søsterfirma Hyundai har valgt.
Les mer
layid-bilde34
993 med noko attåt
Les mer
layid-bilde35
En Porsche som skapt for Norge
Les mer
layid-bilde36
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde37
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde38
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer