img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Hyundai legger lista høyt med ny Ioniq
Den har egenskaper du hittil kun har funnet hos Porsche, og nye Ioniq 5 er vesentlig større enn bildene gir inntrykk av. Det er bare å stille seg i kø.

Hyundai har gledet mange med Kona Electric som har egenskaper nordmenn leter etter og rekkevidde som tilfredsstiller de fleste.

Men med Ioniq 5 legger de lista opp på et vesentlig høyere nivå, hvor det kun er Porsche som opererer med sin Taycan i dag – bilen er nemlig basert på 800 V arkitektur som gir mulighet for ekstremt rask lading.

Eller hva sier du til 10 til 80 prosent på 18 minutter, eller å «fylle drivstoff» nok til 100 kilometer i løpet av fem minutter? Dette er tallene Hyundai oppgir under ideelle forhold fra en 350 kW hurtiglader.

Bilen kan ikke bare ta imot strøm – den kan også levere inntil 3,6 kW til eksternt utstyr via en stikkontakt under baksetene eller i ladeporten.

Rendyrket elbil
Ioniq 5 er første modell ut på en helt ny plattform med betegnelse E-GMP (Electric-Global Modular Platform) som etter hvert skal danne grunnlag for en rekke ulike modeller fra Hyundai og søstermerket Kia

En akselavstand på hele tre meter kombinert med flatt gulv gir godt utgangspunkt for et rommelig interiør med moderne design og økovennlige materialer.

Den nye plattformen har gitt designerne stort spillerom, og dette har de utnyttet til fulle ved å lage en bil som skiller seg ut i mengden. Her blir nok reaksjonene både tommel opp og tommel ned.

Den har utvilsomt mye til felles med konseptbilen 45 kollega Jon Winding-Sørensen møtte i Frankfurt høsten 2019 – og som jeg har inntrykk av at han lot seg imponere over

Selvsagt har ikke produksjonsmodellen de fancy dørene konseptet var utstyrt med, men legg merke til det enorme panseret som strekker seg fra hjulbue til hjulbue. Ta også en titt på dørene med markante knekker og innfelte håndtak som kommer ut når du nærmer deg.

(saken fortsetter)

Widescreen
To 12-tommers skjermer dominerer dashbordet – en for instrumentene og en for infotainment som kan tilpasses sjåførens ønsker. I tillegg introduserer Ioniq 5 en helt ny type Augmentet Reality head-up display som gjør mesteparten av frontruta om til et gedigent display.

Selvsagt har Ioniq 5 alt du forventer av moderne assistenter i en pakke de kaller Highway Driving Assist 2 (HDA 2) i tillegg til automatisk antikollisjonsbrems, blindsonemonitor, hastighetsassistent, førerovervåking, fjernlysassistent med mer.

Senterkonsollen kan skyves 140 mm i lengderetningen, og de elektronisk justerbare forsetene er 30 prosent tynnere enn ordinære seter for å gi økt plass og komfort i baksetet. Som du ser av bildene kan de fungere som reclinere når du trenger en hvilepause på langturen.

Alternative drivlinjer
Ioniq 5 skal leveres med ulike drivlinjer og batteripakker. Du kan velge mellom bak- og firehjulsdrift, og den største batteripakken gir en oppgitt rekkevidde på inntil 480 kilometer basert på WLTP-syklusen.

Toppmodellen med firehjulsdrift og batteripakke på 72,6 kWt har maks effekt på 225 kW (306 hk) og dreiemoment på 605 Newtonmeter – nok til å ta deg til hundre på 5,2 sekunder.

(saken fortsetter)

Større enn du tror
La oss ta med målene også – akselavstand på 300 cm er allerede nevnt. Bilens totale lengde er 463 cm, bredden er 189 cm og høyden 160 cm.

Bagasjerommet har en kapasitet på 531 liter med baksetene i normal posisjon og 1591 liter når de legges ned. I tillegg kan du laste 57 liter i den såkalte frunken under panseret (24 l for biler med AWD).

Du kan jo slå opp i vår nybildatabase og sammenligne målene med din favoritt på elbilfronten. Skoda Enyaq er for eksempel ikke langt unna.

Først til mølla …
– Vi åpner for reservasjon av IONIQ 5 Project 45 umiddelbart etter verdenspremieren. Kun 3000 biler totalt er tilgjengelig for fem markeder i Europa, inkludert Norge, sier produkt- og markedssjef Øyvind Lillestrøm Knudsen.

– Kunder må være raske om de ønsker å reservere bil, da førstemann til mølla-prinsippet gjelder. Reservasjonen krever et depositum på 10.000 kroner, som er både uforpliktende og helt refunderbar frem til kontraktsinngåelse litt senere på våren.

Han forteller at Ioniq 5 Project 45 blir en fullutstyrt bil til en spesielt gunstig pris. Det inkluderer alt utstyr som standard, og den har solcelletak som et unikt utstyrselement inkludert – noe som ikke er tilgjengelig på «vanlige» Ioniq 5 før på et senere tidspunkt.

Prisen inkluderer også to års medlemskap hos IONITY hvor Hyundai er eneste ikke-europeer blant partnerne, og man kan velge mellom fire eksteriørfarger og to interiørfarger uten pristillegg.

Ioniq 5 Project 45 har e-4WD firehjulstrekk som standard og den store batteripakken på 72,6 kWt.

Spesialutgaven får en pris på 499.900 kroner, inkludert veiledende leveringstillegg på 10.900 kroner, og det er all grunn til at det blir stor rift om disse bilene.

PS!
Om du opplever problemer med å sette deg på liste, så er du ikke alene. På Hyundais reeservasjonsside ligger følgende melding: 

Vi har problemer med reservasjonssiden på IONIQ 5, ingen har fått reservert  IONIQ 5 Project 45 enda. Vi kommer tilbake med informasjon så fort feilen er rettet. Vi beklager så mye.

Tekniske data for Ioniq 5:

Mål

Akselavstand

3,000 mm

Lengde

4,635 mm

Bredde

1,890 mm

Høyde

1,605 mm

Bagasje

Bagasjerom

531 l/ 1591 l (med andre seterad helt nedfelt)

Frunk

57 l (2WD) eller 24 l (AWD)

Ytelser

Plattform

Electric-Global Modular Platform

Maks rekkevidde

(basert på WLTP)

470~480 km

(Kombinasjonen 2WD med 72.6-kWt batteripakke)

 

Long Range

72,6-kWt batteri

AWD

Effekt

225 kW / 306 hk (Kombinert)

Moment

605 Nm (Kombinert)

0-100 km/t

5,2 sekunder

2WD 

Effekt

160 kW / 217 hk bak

Moment

350 Nm bak

0-100 km/t

7,4 sekunder

 

Standard Range

58-kWt batteri

AWD

Effekt

173 kW / 235 hk (Kombinert)

Moment

605 Nm (Kombinert)

0-100 km/t

6,1 sekunder

2WD

Effekt

160 kW / 217 hk

Moment

350 Nm

0-100 km/t

8.5 sekunder

Egenskaper

Støtte for ladestruktur

400 V og 800 V (ingen behov for adaptere)

Ultra-rask lading

10 % til 80 % på 18 minutter

100 km rekkevidde (WLTP) på 5 minutter

Vehicle-to-Load

Maks effekt

3,6 kW

Kontakt plassering

Inne: Under baksetene

Ute: ladeport

Infotainment

Skjerm

12-tommers, berøringsskjerm

Rammeløst 12-tommers digital instrumentpanel

Bluelink® connected car services

Remote profilstyring

Remote Start

Status informasjon

POI Send to Car Now with Waypoints

Vedlikeholdsvarsel

Dynamisk stemmestyring

Sikkerhet og kmfort

Anti-kollisjonsassistent (FCA)

Blindsoneassistent (BCA)

“Safe Exit” assistent (SEA)

Intelligent hastighetskontroll (ISLA)

Tretthetsvarsel (DAW)

Fjernlysassistent (HBA)

360-graders monitor (SVM)

Varsel om kryssende trafikk bak bilen (RCCA)

Aktiv parkeringsassistent (PCA)

Highway Driving Assist 2 (HDA 2)

Fjernstyrt parkering (RSPA)

Tilgjengelige farger

Eksteriør: Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte, Digital Teal-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Galactic Gray Metallic (not available in NA region), Mystic Olive-Green Pearl (not available in NA region)

Interiør: Obsidian Black and Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray, and Terra Brown/Mud Gray (only available in Korea)




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde1
En Porsche som skapt for Norge
Porsche har i dag vist frem sin andre elbil. Taycan Cross Turismo er som skapt for norske Porsche-entusiaster.
Les mer
layid-bilde2
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde3
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde4
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Sjette generasjon av populær norgesvenn
Subaru Outback har en stor tilhengerskare i Norge. Nå kommer den i ny drakt, men Norge står ikke på lanseringskartet.
Les mer
layid-bilde6
V8 og spesialutgaver av Defender
Tradisjonen tro lanserer Land Rover nå Defender med kompressormatet V8. I tillegg kommer en spesialutgave med unike designelementer.
Les mer
layid-bilde7
Skoda klargjør neste Fabia
Skoda har sendt ut de første bildene av neste generasjon Fabia. Foreløpig er bilen godt kamuflert, men kamuflasjen forsvinner i løpet av året.
Les mer


layid-bilde8
Økt rekkevidde for Audis ladbare
Les mer
toppsak-bilde9
Her er neste generasjon C-Klasse
Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai legger lista høyt med ny Ioniq
Les mer
layid-bilde11
Alpha formerer seg
Les mer
layid-bilde12
En ny uke, en ny hyperbil
Les mer
layid-bilde13
Honda viser ny HR-V
Honda har i dag sendt ut de første bildene av neste generasjon HR-V, men vi får ikke så mye informasjon med på kjøpet.
Les mer
layid-bilde14
McLaren endrer (omtrent) alt
Det er litt over ti år siden McLaren skilte ut sin Automotive avdeling. Og det er ti år siden de kom med sin første bil, 12 C, som virkelig rystet en del italienske superbiler slik at de merket det i karbon-monocoquene sine.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissans nye Qashqai blir hybrid, men ikke ladbar
Mens Nissan bygger vekst i Europa rundt tredje generasjon av Qashqai, vil mangel på ladeløsning gjøre den mindre interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde16
Ny Outlander, men ikke for Norge
Les mer
layid-bilde17
Den morsomste 911-en i ny drakt
Les mer
layid-bilde18
Nytt alternativ i Enyaq-familien
Før de noen av de mange nordmenn som står i kø har fått sine nye Enyaq, lanserer Skoda et nytt alternativ i familien - Enyaq Sportline.
Les mer
layid-bilde19
Oppdatert Bolt får en storebror
Chevrolet har i helgen lansert en oppdatert versjon av elbilen Bolt. Samtidig viste de en ny crossover på den samme lesten.
Les mer
layid-bilde20
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Tiden er inne for en midtlivs oppdatering av Citroën C3 Aircross. Som vanlig står komfort i høysetet.
Les mer
layid-bilde21
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde22
Vurderer du en Hongqi?
I så fall bør du sette deg på reservasjonslisten som nå er åpnet. Da kan du bli en av de første til å parkere en E-HS9 i garasjen allerede før året er omme.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny bil til sommerferien?
Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet. De første bilene leveres i juni.
Les mer
layid-bilde24
Nye Ford S-MAX hybrid og Galaxy hybrid
Ford lanserer nå sine 7-seters familiebiler i nye hybridutgaver. Men ladekabel kan du se langt etter.
Les mer
layid-bilde25
Praktisk familiebil følger strømmen
Med inntil syv seter og praktisk innredning er dette et smart alternativ for storfamilien. Du kan sågar kjøre hageavfallet til gjenbruksstasjonen selv.
Les mer
layid-bilde26
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
Les mer
layid-bilde27
Her er Audis Model S-utfordrer
Les mer
toppsak-bilde28
Nye muskelbiler fra Cadillac
GM har nylig annonsert at de blir helelektriske i 2035, men det hindrer dem ikke fra å presentere to spreke muskelbiler nå.
Les mer
layid-bilde29
Bisarr fra Granada
Les mer
layid-bilde30
Oppdatert Mazda CX-5
For noen år siden var den blant Norges mest solgte SUV-er, men det var før el- og plug-in gjorde sitt inntok i SUV-segmentet. Nå får Mazda CX-5 nok en gang tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde31
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde32
Quick Nick tester Battista
Nick Heidfeld er blant de mest erfarne førere i verden. Den erfaringen drar Pininfarina nytte av når Battista skal perfeksjoneres.
Les mer
toppsak-bilde33
Fransk eleganse
Nye DS4 er i dag avduket og vitner om at den luksuriøse Citroën-avleggeren har planer om å konkurrere med etablerte premium-merker samtidig som de setter elegant design i høysetet.
Les mer
layid-bilde34
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Les mer
layid-bilde35
Oppgraderinger hos Mini
Les mer
layid-bilde36
Full-size til redusert pris
Nå kommer en rimeligere versjon av DS 7 Crossback e-Tense for dem som klarer seg med forhjulsdrift og litt mindre muskler.
Les mer
layid-bilde37
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde38
Etter Kina - er du klar for Vietnam?
Flere kinesiske elbiler kommer på det norske markedet i løpet av året, men i Vietnam finner vi et selskap som jobber på rekordtid. Nå har de presentert en hel serie el-SUV-er.
Les mer