img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
McLaren endrer (omtrent) alt
Det er litt over ti år siden McLaren skilte ut sin Automotive avdeling. Og det er ti år siden de kom med sin første bil, 12 C, som virkelig rystet en del italienske superbiler slik at de merket det i karbon-monocoquene sine.

Ikke aner jeg hvor mange biler de har laget i løpet av disse ti årene. Og spesielt har jeg ikke peiling på hvor mange forskjellige modeller de har laget.

Jeg har simpelthen gitt opp å følge med i de mange usammenhengende, ulogiske tallkombinasjonene de har utstyrt sine praktfulle biler med.

Så det er det første jeg legger merke til på den nye bilen. Den første flunkende nye som har kommet derfra side 12 C

Revolusjon nummer én er simpelthen noe så enkelt som at de har bestemt seg for å få med meg på laget igjen også – nå begynner de å kalle biler med navn!

Artura heter den første.

Hunkjønnsform av Artur?

Underlig, men jeg skal i hvert fall klare å huske det.

Derfra er det nyheter hele veien.

La oss starte med motoren. Der en V6 med masse vinkel mellom sylinderrekkene (120 grader) nå erstatter den gamle V8 motoren. Nede i 8-trinns twin clutch girkassen finner man imidlertid også en 94 hesters el-motor, og dermed begynner historien for alvor. 

Vi snakker om et skikkelig hybrid-system der et 7,4 kWt Li-ion batteri supplerer selve maskinen.

Vi kan vente oss lydløs e-gange i inntil 30 kilometer, eller med opptil 130 km/t. Minst like viktig er det at elmotoren kan være med på å gi lynskarp gassrespons hvis motoren ikke er helt på kammen eller turboene tenker seg litt om.

Motoren skal bygges hos Ricardo og veier 40 kg mindre enn V-åtteren. Elektro-biten legger imidlertid på – 88 kg batterier og 4 kg motor – slik at det blir 90 ekstra kilo for hele installasjonen. Det hele ender på rett under 1500 kg.

Men heldigvis har den ikke vokst ut over de vanlige 4,5 x 2 meterne. Så hvis du skal bytte ut din 720 S, passer garasjen fremdeles. Du har vel sannsynligvis ikke grav, så at akselavstanden er kuttet med 30 mm til 2640 mm spiller vel ingen rolle.

Det var like før jeg sa ‘McLarens første hybrid’, men så dukket først Speedtail opp, og deretter meldte P1 seg – men jeg tror at de brukte et helt annet system.

Layouten er som de gamle modellene – det hele hengt på en ultrastiv karbonboks i midten – en helt ny konstruksjon som ser ut som den er krympepakket rundt motor og drivlinje.

(saken fortsetter)

Ikke noe tull med mellomaksler som må finne veien fremover også. Dette er kompromissløs bakhjulsdrift uten antydning til mystisk regulering av dreiemomentet på forhjulene og annen torque vectoring mumbo jumbo.

Jeg sier ikke at ikke det også vil dukke opp etter hvert som McLaren får behov for å bli stadig mer sosialt akseptert, men foreløpig greier de seg uten headup-display (tar for mye plass i dashbordet) og selv om den har noen førerassistenter dropper de alle dødmannsknapp-hjelpemidler som filholder eller skiltleser.

Foran henger hjulene i parallellogrammet fra Senna, med elektrohydraulisk styring (er de de eneste med slikt i dette segmentet?) mens bakhjulopphengningen er en helt ny fem-link greie som nok vil vise seg som en meget tilpasningsdyktig konstruksjon på fremtidige modeller med andre krav og behov.

Pirelli har også bidratt til fremskrittet. De ferskeste P Zero Corsa har nå samme grepet som de gamle Trofeo R dekkene på 600 LT. Og alle har sin egen chip som overvåker trykk, temperatur og slitasje.

Det påstås at innvendig har okkupantene følelse av mye bedre plass nå, den smale senter-konsollen kjenner man igjen, det nøkterne dashbordet, Clubsport setene – men infotainment-avdelingen er ny. Både instrumentene og alle betjeningspod’ene justeres med rattet, og alt som skal nås, skal kunne nås uten å ta hendene av rattet.

(saken fortsetter)

Så var det utseendet da.

Med dørene åpne vil du nekte å tro at det er en McLaren. De åpner mye tettere mot karosseriet enn på de gamle. Dermed går fabrikken glipp av gode ekstrainntekter: Du får ikke en dør smelt i veggen på garanti.

Med dørene igjen er jeg faktisk ikke helt sikker.

Rob Melville, designsjefen, snakker om en «ren teknisk skulptur» der teknologien ikke ødelegger, men tvert imot fremhever den visuelle appellen.

Fremdeles … Jeg er ikke overbevist om at den er særpreget nok. Jeg er heller ikke overbevist av alle luftinntakene og varmluftutslippene og splittere og spoilere. Men på den annen side – den er jo ganske ren.

Gi meg noen uker på å fordøye den, så skal jeg melde meg på den diskusjonen.

Superbilverdiene, derimot, diskuterer vi ikke:

0-100 på 3 sekunder. 0-200 på 8,3 og 330 km/t.

Pris? Aner ikke. Litt over den ganske nye GT, men under de 220.000 pund du må betale for en 720 S?

Og – ja – McLaren har bekreftet at en helelektrisk er under utvikling.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde1
En Porsche som skapt for Norge
Porsche har i dag vist frem sin andre elbil. Taycan Cross Turismo er som skapt for norske Porsche-entusiaster.
Les mer
layid-bilde2
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde3
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde4
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Sjette generasjon av populær norgesvenn
Subaru Outback har en stor tilhengerskare i Norge. Nå kommer den i ny drakt, men Norge står ikke på lanseringskartet.
Les mer
layid-bilde6
V8 og spesialutgaver av Defender
Tradisjonen tro lanserer Land Rover nå Defender med kompressormatet V8. I tillegg kommer en spesialutgave med unike designelementer.
Les mer
layid-bilde7
Skoda klargjør neste Fabia
Skoda har sendt ut de første bildene av neste generasjon Fabia. Foreløpig er bilen godt kamuflert, men kamuflasjen forsvinner i løpet av året.
Les mer


layid-bilde8
Økt rekkevidde for Audis ladbare
Les mer
toppsak-bilde9
Her er neste generasjon C-Klasse
Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai legger lista høyt med ny Ioniq
Les mer
layid-bilde11
Alpha formerer seg
Les mer
layid-bilde12
En ny uke, en ny hyperbil
Les mer
layid-bilde13
Honda viser ny HR-V
Honda har i dag sendt ut de første bildene av neste generasjon HR-V, men vi får ikke så mye informasjon med på kjøpet.
Les mer
layid-bilde14
McLaren endrer (omtrent) alt
Det er litt over ti år siden McLaren skilte ut sin Automotive avdeling. Og det er ti år siden de kom med sin første bil, 12 C, som virkelig rystet en del italienske superbiler slik at de merket det i karbon-monocoquene sine.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissans nye Qashqai blir hybrid, men ikke ladbar
Mens Nissan bygger vekst i Europa rundt tredje generasjon av Qashqai, vil mangel på ladeløsning gjøre den mindre interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde16
Ny Outlander, men ikke for Norge
Les mer
layid-bilde17
Den morsomste 911-en i ny drakt
Les mer
layid-bilde18
Nytt alternativ i Enyaq-familien
Før de noen av de mange nordmenn som står i kø har fått sine nye Enyaq, lanserer Skoda et nytt alternativ i familien - Enyaq Sportline.
Les mer
layid-bilde19
Oppdatert Bolt får en storebror
Chevrolet har i helgen lansert en oppdatert versjon av elbilen Bolt. Samtidig viste de en ny crossover på den samme lesten.
Les mer
layid-bilde20
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Tiden er inne for en midtlivs oppdatering av Citroën C3 Aircross. Som vanlig står komfort i høysetet.
Les mer
layid-bilde21
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde22
Vurderer du en Hongqi?
I så fall bør du sette deg på reservasjonslisten som nå er åpnet. Da kan du bli en av de første til å parkere en E-HS9 i garasjen allerede før året er omme.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny bil til sommerferien?
Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet. De første bilene leveres i juni.
Les mer
layid-bilde24
Nye Ford S-MAX hybrid og Galaxy hybrid
Ford lanserer nå sine 7-seters familiebiler i nye hybridutgaver. Men ladekabel kan du se langt etter.
Les mer
layid-bilde25
Praktisk familiebil følger strømmen
Med inntil syv seter og praktisk innredning er dette et smart alternativ for storfamilien. Du kan sågar kjøre hageavfallet til gjenbruksstasjonen selv.
Les mer
layid-bilde26
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
Les mer
layid-bilde27
Her er Audis Model S-utfordrer
Les mer
toppsak-bilde28
Nye muskelbiler fra Cadillac
GM har nylig annonsert at de blir helelektriske i 2035, men det hindrer dem ikke fra å presentere to spreke muskelbiler nå.
Les mer
layid-bilde29
Bisarr fra Granada
Les mer
layid-bilde30
Oppdatert Mazda CX-5
For noen år siden var den blant Norges mest solgte SUV-er, men det var før el- og plug-in gjorde sitt inntok i SUV-segmentet. Nå får Mazda CX-5 nok en gang tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde31
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde32
Quick Nick tester Battista
Nick Heidfeld er blant de mest erfarne førere i verden. Den erfaringen drar Pininfarina nytte av når Battista skal perfeksjoneres.
Les mer
toppsak-bilde33
Fransk eleganse
Nye DS4 er i dag avduket og vitner om at den luksuriøse Citroën-avleggeren har planer om å konkurrere med etablerte premium-merker samtidig som de setter elegant design i høysetet.
Les mer
layid-bilde34
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Les mer
layid-bilde35
Oppgraderinger hos Mini
Les mer
layid-bilde36
Full-size til redusert pris
Nå kommer en rimeligere versjon av DS 7 Crossback e-Tense for dem som klarer seg med forhjulsdrift og litt mindre muskler.
Les mer
layid-bilde37
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde38
Etter Kina - er du klar for Vietnam?
Flere kinesiske elbiler kommer på det norske markedet i løpet av året, men i Vietnam finner vi et selskap som jobber på rekordtid. Nå har de presentert en hel serie el-SUV-er.
Les mer