img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
82 bilder i galleri
Råeste BMW M5 noensinne
BMW lanserer nå en ny variant av M5 for dem som frivillig gir slipp på litt komfort for å få mer ekstreme ytelser og kjøreegenskaper.

For første gang lanserer BMW nå M5 i en spisset CS-versjon. Den nye toppmodellen i M5-familien byr ifølge BMW på mindre vekt, mer sport, mer luksus, mer eksklusivitet – og den kraftigste motoren i BMW M sin historie.

Første generasjon M5 kom på veien i 1985, og den siste generasjonen hadde sin verdenspremiere høsten 2017.

Våren 2018 fulgte M5 Competition, og i fjor sommer fikk begge modellene en solid oppgradering. Nå er tiden straks inne for det nye flaggskipet i den allerede potente BMW M5-familien; BMW M5 CS.

Det er første gang i historien at BMW M5 får bokstavene «CS» i modellbetegnelsen, men betegnelsen benyttes allerede på spissede versjoner av M2, M3 og M4

Kraftsenteret i BMW M5 CS, den 4,4 liter store V8-motoren, yter hele 635 hk – 35 mer enn en vanlig M5 og 10 mer enn i Competition-utgaven. Maks dreiemomentet er på 750 Nm, og turtallet spinner opp til 7200 omdreininger per minutt.

Dermed kan sprinten 0-100 km/t gjøres unna på 3,0 sekunder – du sparer tre tideler i forhold til en «ordinær» M5. Fortsetter du å holde pedalen flatt, passeres 200 km/t etter 10,4 sekunder.

Maks fremkommelighet eller klassisk BMW-drift
Kreftene sendes til underlaget gjennom en 8-trinns automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift – som om ønskelig kan stilles inn til klassisk BMW M-drift drift på bakhjulene alene. Toppfarten er elektronisk sperret på 305 km/t.

Eksteriøret til nye M5 CS er krydret med en rekke særegne detaljer. Spesielt fremtredende er karbonspoilerne på støtfangeren foran, panseret og rammen rundt grillen, i matt bronsefarget aluminium.

Unike er også de L-formede elementene i frontlyktene som lyser hvitt med kjørelysene på, men som lyser gult når nærlysene eller laser-fjernlysene aktiveres – som en hilsen til GT-racingbilene.

Sett bakfra domineres designen av en hekkspoiler og diffusor i karbon, og de fire enderørene fra sportseksosanlegget i rustfritt stål hvorfra BMW lover godlåt for entusiaster.

(saken fortsetter)

Spesialseter
BMW-entusiaster vil dra kjensel på de fire helt spesielle setene som preger interiøret. Disse finnes nemlig også i de nyeste genererasjonene av M3 og M4. Ifølge BMW er setene konstruert for den optimale kombinasjonen av sport og komfort.

Entusiaster vil også kjenne igjen omrisset av den legendariske racingbanen Nürburgring i hodestøttene. Både setene og resten av interiøret er drapert i skinn, alcantara, karbon og røde detaljer i kontrast til de sorte flatene. CS-logoen er plassert godt synlig flere steder.

Lettere materialer
Nye BMW M5 CS bygger på BMW M5 Competition, men er rundt 70 kg lettere. Den utstrakte bruken av lettvektsmaterialer samt den finjusterte teknikken bidrar til å spisse kjøreegenskapene ytterligere.

Understell og dempersystem er ytterligere modifisert for å takle høye hastigheter og gi presis respons på bane, men samtidig bevare de egenskapene som verdsettes i daglig bruk.

(saken fortsetter)

Som standard ruller nye BMW M5 CS på de svært sportslige Pirelli P Zero Corsa-banedekkene i dimensjon 275/35 R20 foran og 285/35 R20 bak, montert på felger i henholdsvis 9,5x20" og 10,5x20".

Nye BMW M5 CS leveres også som standard med spesifikke M karbonkeramiske bremser. Disse er 23 kg lettere enn de keramiske bremsene på BMW M5 Competition og er en viktig bidragsyter i kampen mot ufjæret og roterende masse, når både tiendeler og komfort teller.

– I en tid hvor vi stadig lanserer nye ladbare modeller, er det fortsatt rom hos BMW for biler som byr på «det lille ekstra», eller «mye av det lille ekstra» som er tilfellet for nye BMW M5 CS. Denne spesialmodellen vil bli produsert i et begrenset antall, så det gjelder å kjenne sin besøkelsestid, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Nye BMW M5 CS lanseres til våren. Norsk pris estimeres til 2.353.700 kroner. Blir det i meste laget får du en ordinær M5 fra kr 1.668.200.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde1
En Porsche som skapt for Norge
Porsche har i dag vist frem sin andre elbil. Taycan Cross Turismo er som skapt for norske Porsche-entusiaster.
Les mer
layid-bilde2
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde3
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde4
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Sjette generasjon av populær norgesvenn
Subaru Outback har en stor tilhengerskare i Norge. Nå kommer den i ny drakt, men Norge står ikke på lanseringskartet.
Les mer
layid-bilde6
V8 og spesialutgaver av Defender
Tradisjonen tro lanserer Land Rover nå Defender med kompressormatet V8. I tillegg kommer en spesialutgave med unike designelementer.
Les mer
layid-bilde7
Skoda klargjør neste Fabia
Skoda har sendt ut de første bildene av neste generasjon Fabia. Foreløpig er bilen godt kamuflert, men kamuflasjen forsvinner i løpet av året.
Les mer


layid-bilde8
Økt rekkevidde for Audis ladbare
Les mer
toppsak-bilde9
Her er neste generasjon C-Klasse
Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai legger lista høyt med ny Ioniq
Les mer
layid-bilde11
Alpha formerer seg
Les mer
layid-bilde12
En ny uke, en ny hyperbil
Les mer
layid-bilde13
Honda viser ny HR-V
Honda har i dag sendt ut de første bildene av neste generasjon HR-V, men vi får ikke så mye informasjon med på kjøpet.
Les mer
layid-bilde14
McLaren endrer (omtrent) alt
Det er litt over ti år siden McLaren skilte ut sin Automotive avdeling. Og det er ti år siden de kom med sin første bil, 12 C, som virkelig rystet en del italienske superbiler slik at de merket det i karbon-monocoquene sine.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissans nye Qashqai blir hybrid, men ikke ladbar
Mens Nissan bygger vekst i Europa rundt tredje generasjon av Qashqai, vil mangel på ladeløsning gjøre den mindre interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde16
Ny Outlander, men ikke for Norge
Les mer
layid-bilde17
Den morsomste 911-en i ny drakt
Les mer
layid-bilde18
Nytt alternativ i Enyaq-familien
Før de noen av de mange nordmenn som står i kø har fått sine nye Enyaq, lanserer Skoda et nytt alternativ i familien - Enyaq Sportline.
Les mer
layid-bilde19
Oppdatert Bolt får en storebror
Chevrolet har i helgen lansert en oppdatert versjon av elbilen Bolt. Samtidig viste de en ny crossover på den samme lesten.
Les mer
layid-bilde20
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Tiden er inne for en midtlivs oppdatering av Citroën C3 Aircross. Som vanlig står komfort i høysetet.
Les mer
layid-bilde21
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde22
Vurderer du en Hongqi?
I så fall bør du sette deg på reservasjonslisten som nå er åpnet. Da kan du bli en av de første til å parkere en E-HS9 i garasjen allerede før året er omme.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny bil til sommerferien?
Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet. De første bilene leveres i juni.
Les mer
layid-bilde24
Nye Ford S-MAX hybrid og Galaxy hybrid
Ford lanserer nå sine 7-seters familiebiler i nye hybridutgaver. Men ladekabel kan du se langt etter.
Les mer
layid-bilde25
Praktisk familiebil følger strømmen
Med inntil syv seter og praktisk innredning er dette et smart alternativ for storfamilien. Du kan sågar kjøre hageavfallet til gjenbruksstasjonen selv.
Les mer
layid-bilde26
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
Les mer
layid-bilde27
Her er Audis Model S-utfordrer
Les mer
toppsak-bilde28
Nye muskelbiler fra Cadillac
GM har nylig annonsert at de blir helelektriske i 2035, men det hindrer dem ikke fra å presentere to spreke muskelbiler nå.
Les mer
layid-bilde29
Bisarr fra Granada
Les mer
layid-bilde30
Oppdatert Mazda CX-5
For noen år siden var den blant Norges mest solgte SUV-er, men det var før el- og plug-in gjorde sitt inntok i SUV-segmentet. Nå får Mazda CX-5 nok en gang tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde31
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde32
Quick Nick tester Battista
Nick Heidfeld er blant de mest erfarne førere i verden. Den erfaringen drar Pininfarina nytte av når Battista skal perfeksjoneres.
Les mer
toppsak-bilde33
Fransk eleganse
Nye DS4 er i dag avduket og vitner om at den luksuriøse Citroën-avleggeren har planer om å konkurrere med etablerte premium-merker samtidig som de setter elegant design i høysetet.
Les mer
layid-bilde34
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Les mer
layid-bilde35
Oppgraderinger hos Mini
Les mer
layid-bilde36
Full-size til redusert pris
Nå kommer en rimeligere versjon av DS 7 Crossback e-Tense for dem som klarer seg med forhjulsdrift og litt mindre muskler.
Les mer
layid-bilde37
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde38
Etter Kina - er du klar for Vietnam?
Flere kinesiske elbiler kommer på det norske markedet i løpet av året, men i Vietnam finner vi et selskap som jobber på rekordtid. Nå har de presentert en hel serie el-SUV-er.
Les mer