img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
80 bilder i galleri
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.

Allerede da Mercedes lanserte sin nye GLA ga de uttrykk for at denne også ville komme som elbil. I dag er bilen lansert virtuelt. Salget starter i februar, og de første bilene kommer til Norge i løpet av våren.

– Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet. Etter hvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst drift på både to og fire hjul, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Første modell ut er forhjulsdrevne EQA 250 med 190 hk og en rekkevidde 426 kilometer (WLTP).

Selv om de norske prisene ikke er helt klare, forventer Myhre å kunne levere en "ferdig utstyrt" EQA 250 til en prislapp på rundt 450.000 kroner.

Litiumionbatteriet er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har en netto kapasitet på 66,5 kWt. Større batterier kommer på et senere tidspunkt. Det samme gjelder modeller med firehjulsdrift.

Som hos storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert, og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri.

(saken fortsetter)

Familielikhet
For å understreke EQ-slektskapet kommer også EQA med familiens «Black Panel»-grill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak.

For å leve opp til SUV-imaget har EQA en høy og oppreist sitteposisjon, noe som ikke bare gjør det behagelig å komme inn og ut, men det forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt.

Optimalisert
Med en Cd-verdi fra 0,28 oppnår EQA svært god aerodynamikk. Blant de viktigste tiltakene er det fullstendig lukkede kjøleluftsystemet, nesten helt lukkede understellet, optimaliserte Aero-hjul og spesialtilpassede spoilere foran og bak.

Varmepumpe er standard og en del av et sofistikert termisk styringssystem. Med sine mange innovative detaljer, som gjenbruk av spillvarmen fra det elektriske anlegget, er systemet konfigurert for eksepsjonell effektivitet og dermed maksimal rekkevidde.

Det er også mulig å stille inn klimatisering før du starter. Denne funksjonen styres direkte fra MBUX infotainment-system i bilen eller fjernstyrt via Mercedes me-appen.

(saken fortsetter)

Smart navigasjon
Navigering med «elektrisk intelligens» beregner den raskeste ruten til en gitt destinasjon. På grunnlag av kontinuerlige områdesimuleringer tar systemet hensyn til nødvendige ladestopp, så vel som mange andre faktorer, som topografi og vær.

Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil.

Med Mercedes me Charge har kundene tilgang til det som ifølge Mercedes er verdens største ladenettverk: dette består av mer enn 450.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land.

Mercedes me Charge gjør det mulig for EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de også drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.

Digitale støttehjul
Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. Systemet er i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter for å unngå eller redusere skadene ved sammenstøt.

Forbedringer i systemet inkluderer blant annet funksjoner for svingmanøvrering, «nødkorridor», samt avkjøringsvarselfunksjonen som advarer sjåføren om syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengeroverganger.

EQA har også et høyt nivå når det gjelder passiv sikkerhet. På grunnlag av den robuste strukturen til GLA er karosseriet til EQA også tilpasset for å møte de spesielle kravene som en elektrisk bil står overfor.

(saken fortsetter)

Omfattende standardutstyr
Inkludert som standard er det intuitive infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Videre inkluderes LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk EASY-PACK bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering, samt multifunksjons sportsratt i skinn.

Den nye modellen kan tilpasses videre med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med nattpakken.

Tilhengerfeste og takstativ
Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som tilleggsutstyr for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til EQA 250 er 750 kg, og den er godkjent for bruk med sykkelstativ.

Bilen har en lengde på 446 cm, er 183 cm bred og rager 162 cm over asfalten. Akselavstanden er 273 cm. Aktuelle konkurrenter er for eksempel Volvo XC40 som måler 442x186x165 cm og Volkswagen ID.4 med målene 458x185x163 cm.

Flere utfordrere kommer i løpet av 2021 – blant annet Audi Q4 e-tron.

Tekniske data

Drivhjul

Foran

Elektrisk motor                    

Asynkron

Effekt

140 kW / 190 hk

Dreiemoment

375 Nm

Akselerasjon 0-100 km/t

8,9 sek.

Toppfart

160 km/t

Batterikapasitet (Netto)

66,5 kWt

Forbruk (WLTP)

17,7 kWt/100 km

Rekkevidde (WLTP)

426 km

Ombordlader

11 kW

Hurtiglading

100 kW

Hengervekt

750 kg

Mulighet til takstativ

Ja

Bakkeklaring

>200 mm





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde1
En Porsche som skapt for Norge
Porsche har i dag vist frem sin andre elbil. Taycan Cross Turismo er som skapt for norske Porsche-entusiaster.
Les mer
layid-bilde2
Volvo lanserer elektrisk C40
Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.
Les mer
layid-bilde3
Kompakt crosser fra Hyundai
Hyundai har i dag presentert sin nye Bayon - en kompakt crossover designet for Europa, men ikke for Norge.
Les mer
layid-bilde4
BYD Tang klar som 7-seter
Nå lanseres 2021-versjonen av BYD Tang med oppdaterte spesifikasjoner og syv seter som standard!
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Sjette generasjon av populær norgesvenn
Subaru Outback har en stor tilhengerskare i Norge. Nå kommer den i ny drakt, men Norge står ikke på lanseringskartet.
Les mer
layid-bilde6
V8 og spesialutgaver av Defender
Tradisjonen tro lanserer Land Rover nå Defender med kompressormatet V8. I tillegg kommer en spesialutgave med unike designelementer.
Les mer
layid-bilde7
Skoda klargjør neste Fabia
Skoda har sendt ut de første bildene av neste generasjon Fabia. Foreløpig er bilen godt kamuflert, men kamuflasjen forsvinner i løpet av året.
Les mer


layid-bilde8
Økt rekkevidde for Audis ladbare
Les mer
toppsak-bilde9
Her er neste generasjon C-Klasse
Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai legger lista høyt med ny Ioniq
Les mer
layid-bilde11
Alpha formerer seg
Les mer
layid-bilde12
En ny uke, en ny hyperbil
Les mer
layid-bilde13
Honda viser ny HR-V
Honda har i dag sendt ut de første bildene av neste generasjon HR-V, men vi får ikke så mye informasjon med på kjøpet.
Les mer
layid-bilde14
McLaren endrer (omtrent) alt
Det er litt over ti år siden McLaren skilte ut sin Automotive avdeling. Og det er ti år siden de kom med sin første bil, 12 C, som virkelig rystet en del italienske superbiler slik at de merket det i karbon-monocoquene sine.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissans nye Qashqai blir hybrid, men ikke ladbar
Mens Nissan bygger vekst i Europa rundt tredje generasjon av Qashqai, vil mangel på ladeløsning gjøre den mindre interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde16
Ny Outlander, men ikke for Norge
Les mer
layid-bilde17
Den morsomste 911-en i ny drakt
Les mer
layid-bilde18
Nytt alternativ i Enyaq-familien
Før de noen av de mange nordmenn som står i kø har fått sine nye Enyaq, lanserer Skoda et nytt alternativ i familien - Enyaq Sportline.
Les mer
layid-bilde19
Oppdatert Bolt får en storebror
Chevrolet har i helgen lansert en oppdatert versjon av elbilen Bolt. Samtidig viste de en ny crossover på den samme lesten.
Les mer
layid-bilde20
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Tiden er inne for en midtlivs oppdatering av Citroën C3 Aircross. Som vanlig står komfort i høysetet.
Les mer
layid-bilde21
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde22
Vurderer du en Hongqi?
I så fall bør du sette deg på reservasjonslisten som nå er åpnet. Da kan du bli en av de første til å parkere en E-HS9 i garasjen allerede før året er omme.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny bil til sommerferien?
Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet. De første bilene leveres i juni.
Les mer
layid-bilde24
Nye Ford S-MAX hybrid og Galaxy hybrid
Ford lanserer nå sine 7-seters familiebiler i nye hybridutgaver. Men ladekabel kan du se langt etter.
Les mer
layid-bilde25
Praktisk familiebil følger strømmen
Med inntil syv seter og praktisk innredning er dette et smart alternativ for storfamilien. Du kan sågar kjøre hageavfallet til gjenbruksstasjonen selv.
Les mer
layid-bilde26
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
Les mer
layid-bilde27
Her er Audis Model S-utfordrer
Les mer
toppsak-bilde28
Nye muskelbiler fra Cadillac
GM har nylig annonsert at de blir helelektriske i 2035, men det hindrer dem ikke fra å presentere to spreke muskelbiler nå.
Les mer
layid-bilde29
Bisarr fra Granada
Les mer
layid-bilde30
Oppdatert Mazda CX-5
For noen år siden var den blant Norges mest solgte SUV-er, men det var før el- og plug-in gjorde sitt inntok i SUV-segmentet. Nå får Mazda CX-5 nok en gang tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde31
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde32
Quick Nick tester Battista
Nick Heidfeld er blant de mest erfarne førere i verden. Den erfaringen drar Pininfarina nytte av når Battista skal perfeksjoneres.
Les mer
toppsak-bilde33
Fransk eleganse
Nye DS4 er i dag avduket og vitner om at den luksuriøse Citroën-avleggeren har planer om å konkurrere med etablerte premium-merker samtidig som de setter elegant design i høysetet.
Les mer
layid-bilde34
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Les mer
layid-bilde35
Oppgraderinger hos Mini
Les mer
layid-bilde36
Full-size til redusert pris
Nå kommer en rimeligere versjon av DS 7 Crossback e-Tense for dem som klarer seg med forhjulsdrift og litt mindre muskler.
Les mer
layid-bilde37
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde38
Etter Kina - er du klar for Vietnam?
Flere kinesiske elbiler kommer på det norske markedet i løpet av året, men i Vietnam finner vi et selskap som jobber på rekordtid. Nå har de presentert en hel serie el-SUV-er.
Les mer