img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Mammut-slipp fra Renault
I dag sto den nye Renault-sjefen opp og fortalte hvordan han hadde planlagt fremtiden. Han hadde fått hjelp av designerne sine som også fikk vist frem litt av det de ser for seg.

Luca de Meo var kjent som en som fikk ting gjort – selv i det byråkratiske VW-miljøet – da han var sjef for Seat.

Derfor overrasket det ikke at da han endelig tok ordet i dag, som den nye Renault-sjefen, ville det være litt mer enn tomme ord og obligatoriske programerklæringer.

Utfordringer i kø
Han overtok et Renault som har hatt problemer med å finne seg selv etter at Carlos Ghosn forlot skuta, et Renault som åpenbart ikke har det beste forholdet til sin Alliancepartner Nissan, og et Renault som er etterlatt skadeskutt etter koronasommeren, med store innskudd fra staten og tunge løfter til fagforeningene.

Men han var ganske klar i forretningsplanen han skisserte: enda magrere, enda sterkere orientert mot mindre volum med større marginer (ned fra 4 millioner biler i 2019 til 3,1 mill. i 2025), bedre bruk av felles komponenter skal kutte utgiftene på hver produserte bil med 600 euro, utviklingstiden skal kuttes fra fire til mindre enn tre år, og han skal i gang med et nytt spareprogram på ytterligere 500 millioner euro.

Med et mål om sparte kostnader på 2,5 milliarder euro regner han med å løfte driftsmarginen til 5 % innen 2023.

Og så skal han komme med 24 nye modeller innen 2025 – ti av dem batterielektriske.

Ikke glemt gamle kunster
Vi har tidligere hørt at Renaults designere har jobbet med å jazze opp kjente klassikere og så gjøre dem elektriske – noe jeg syntes hørtes håpløst ut. Det eneste håpet var at di Meo ikke hadde glemt hvordan de jobbet hos Fiat da han sto i spissen for den gjenfødte 500.

(saken fortsetter)

Den de viste, 5 Prototype, forteller at han har ikke glemt gamle kunster. Dessuten har han ikke falt for fristelsen til å gjøre den for søt, slik som Fiaten kanskje ble.

Dette er en 2025-versjon av den avrundede minibilen som ble produsert fra 1972. Men den ble jo etter hvert også både Supercinq og R5 Turbo – noe av det mest hårete du kunne tenke deg.

Denne nye versjoner viser detaljer som kan lede tankene til de gamle spesialmodellene, og ser ut som den kan utvikles til ganske spektakulære spesialversjoner selv.

Det er jo et segment som overhodet ikke er betjent ennå: Superhot mini-hatch med batterier.

Genial konstruksjon
Det var Gilles Vidal som presenterte bilen og minnet om hva kult-bilen, den opprinnelige femmeren, egentlig hadde betydd for Renault.

Det er ikke mer enn halvannet år siden vi satt sammen og drømte om hvor gøy det hadde vært å gjenoppfriske 205 – da var han fremdeles sjefdesigner hos Peugeot. De skifter fort i denne bransjen.

Han fortalte forresten at fireren, en annen genial konstruksjon, også skulle bearbeides inn i denne nye oppskriften.

Men han nøyde seg ikke med Renault.

(saken fortsetter)

Priskriger fra Dacia
Dacia var med på moroa. De har fått di Meos gamle designsjef hos Seat som sin designhøvding, og der kom de opp med Bigster konseptet. En mellomstor SUV, 4,6 meter lang, som vil kunne bli en veldig spennende konkurrent i C-segmentet når pris spiller en rolle.

I diskrimineringslandet Norge blir den selvfølgelig helt uinteressant. Det er ikke denne som får store batteripakker først, for å si det sånn.

Men dette var den første bilen med den nye Dacia-logoen (er det snart noen som ikke har endret sin?) og har utvendige plater som står for en støyt, fremstilt av gjenbrukt plast.

Klassiker i ny tapning
Vi fikk også et glimt av en fremtidig Lada Niva som er garantert å bli en produksjonsmodell. Sannsynligvis fra 2024.

Lada har fremdeles cirka 20 prosent av hjemmemarkedet, og Niva lever på et vis. Det er vel den russeren som opplever høyest kjennskap til merkevaren, og heldigvis tar den nye modellen vare på noen av de særpregene som karakteriserte den gamle.

Profilen med høy bakkeklaring, de runde frontlysene og de ovale retningsviserne ganske høyt oppe og skikkelige blokkede skjermer. Fremdeles svært tøff. Fremdeles uten planer om eksport. Og – akkurat som de fleste Daciaene, bygget på CMF-B plattformen.

Det var forresten noe mer di Meo lovet: 80 prosent av Alliancens biler skal nøye seg med tre plattformer innen 2025.

(saken fortsetter)

Mobiliserer
Men han lovte noe annet også. Nå trekker han Twizy inn i en større sammenheng, ved å opprette en egen mobilitetsgruppe han kaller Mobilize.

Den skal inneholde hele den vanlige pakken, bildeling, bruk av siste-kilometer mikrobiler, energi- og data-tjenester, abonnement, lading – absolutt alle elementer i den fremtidige verdikjeden.

Og selvfølgelig viste de en modernisert Twizy samtidig, 2,3 meter lang og 50 % av materialene i den er gjenbrukte.

Dessuten – mot mine store protester – har den hel-dekkende dører. Akkurat som den Twizy-liknende Minimo di Meo fikk utviklet da han fremdeles var sjef for Seat. (Hjemme i Milano har han kjørt Twizy så lenge modellen har eksistert og burde vite fordelen med gjennomtrekk.)

Hans kollega i Japan, Nissan-sjefen Makoto Uchida, sa at strategien som di Meo hadde presentert var en god plan som ville hjelpe til å bygge et fundament for de to Alliance-medlemmenes felles fremskritt.

Børsen var ikke like begeistret. Var det fremtidig inntjening han hadde vært forsiktig med? I hvert fall sank aksjekursen med tre prosent.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hyper-limo på Ram-basis
Vi har så vidt vist den før - Aznom Palladium - men var ikke sikre på om det var sant. Det var det, vi har fått en ny kandidat til topp-ti: ‘verdens styggeste biler’.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2021
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i løpet av 2021.
Les mer
layid-bilde2
Mammut-slipp fra Renault
I dag sto den nye Renault-sjefen opp og fortalte hvordan han hadde planlagt fremtiden. Han hadde fått hjelp av designerne sine som også fikk vist frem litt av det de ser for seg.
Les mer
layid-bilde3
Her er den første av mange
Hyundai har lovet en serie nye elbiler under familienavnet Ioniq. Den første skal vises allerede neste uke - her får du en liten forsmak.
Les mer
layid-bilde4
Populær Suzuki oppgraderes
Swift er blant Suzukis mest populære modeller i Norge - ja, faktisk står den for 30 prosent av salget siden 2010. Nå får den et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Stor nok for USA?
Jeep lanserer en ny Grand Cherokee med tilnavnet L og en tre seterader. Men det spørs om den er stor nok etter amerikansk smak da.
Les mer
layid-bilde6
Toyotas smarte Smart
På tide at noen tok etter smart og bygde en elektrisk bybil. Underlig at Toyota skulle være de første, og på papiret ser den veldig brukbar ut. Men det er et par ‘men’er.
Les mer
layid-bilde7
Defender-kloning fra Frankrike
Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Les mer


layid-bilde8
Oppdatering og spesialutgaver av MX-5
Les mer
toppsak-bilde9
Bentley fornyer bestselgeren
Halvannet år etter «verdensdebuten» i Oslo gir Bentley et ansiktsløft til Bentayga.
Les mer
layid-bilde10
Ares med krystall
Les mer
layid-bilde11
Flere detaljer om BYD Tang
Les mer
layid-bilde12
Lanseringskalender 2020-2021
Les mer
layid-bilde13
Ny MG får pris og ekstra trygghet
Da vi presenterte nye MG EHS Plug-in Hybrid for et par uker siden var ikke prisene klare. Det er de nå, og importøren gir ekstra trygghet på kjøpet. Pluss en gledelig overraskelse til eksisterende kunder.
Les mer
layid-bilde14
Bestillingsklar Taycan Cross Turismo
Den norske Porsche-organisasjonen åpner nå for reservasjon av Taycan Cross Turismo som kommer på markedet i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Ladbar kjøreglede
Audi lanserer nå sin andre ladbare A3, og dette er modellen for dem som ønsker sportslige egenskaper og spreke detaljer.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai-nei til diesel/ bensin - går kun for ladbart i Norge heretter
Les mer
layid-bilde17
Salgsklar Octavia RS og Scout
Les mer
layid-bilde18
Mer ladbart fra MG, men holder prisen hemmelig
Med familie-SUV-en EHS blander MG seg inn i et særdeles hot ladehybridmarked. Men hva bilen skal koste i Norge vil importøren foreløpig ikke si noe om.
Les mer
layid-bilde19
Første glimt av Toyota el-SUV
Toyota skal snart lansere sin første el-SUV. Her får vi litt forhåndsinformasjon.
Les mer
layid-bilde20
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.
Les mer
layid-bilde21
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde22
Har 1800 elektriske Fiat 500 som salgsmål i 2021
De første som bestilte nye Fiat 500 kan regne med å få bilen til jul. Målet er å selge minst 1800 biler av den elektriske modellen neste år.
Les mer
toppsak-bilde23
Snart kommer Q3 som plug-in
Audi utvider tilbudet av ladbare hybrider. I januar starter salget av Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe.
Les mer
layid-bilde24
Toppen var likevel ikke nådd
For et par måneder siden presenterte Ford sin Mach-E GT. Nå kommer en enda sintere og bedre utstyrt Performance-versjon.
Les mer
layid-bilde25
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Arteon med plugg
Volkswagens toppmodell, Arteon, er nå salgsklar som ladbar hybrid. Men ikke i Norge.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk komfort
Les mer
toppsak-bilde28
Toyota fornyer Camry
Et par år etter at modellen gjorde comeback på det norske markedet foretar Toyota tekniske inngrep og ansiktsløft på Camry.
Les mer
layid-bilde29
Med RAV som utgangspunkt
Les mer
layid-bilde30
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde31
Forsmak på ny Civic
Honda i USA har gitt oss en forsmak på neste generasjon Civic. Modellen som er nærmest usynlig på den norske registreringsstatistikken er blant de mest populære biler i USA.
Les mer
layid-bilde32
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Les mer
toppsak-bilde33
Glem bensin - ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Les mer
layid-bilde34
QQ i tredje tapping
Les mer
layid-bilde35
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde36
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde37
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde38
PR-folkets Beijing-seier
Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.
Les mer